The “new” high school: What “truths” are produced by official government power advertisements?

Authors

  • Elia Cristina Alves dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) - REITORIATelefone do trabalho: (034)3326-1129Celular particular: (034) 9 8879-3352http://lattes.cnpq.br/3492297072424911 https://orcid.org/0000-0003-2406-9312
  • Welisson Marques Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) - Campus Uberabahttps://orcid.org/0000-0001-6766-4651http://lattes.cnpq.br/1695154848013278

Keywords:

Discourse Analysis, Publicity, Education, Power, Truth

Abstract

The purpose of this study was to answer what discourses of the Education and Culture Ministry (ECM) and the Federal Government (referring to the change in the legislation of High School in Brazil - Law nº 13.415) were
materialized in the official advertisements created by the ECM and published on the YouTube channel. In this
channel, the following advertisement entitled With the new high school, you have more freedom to choose what to study!waschosen to be analyzed. The research was based on Michel Foucault’s (2014; 2018) concept of power. The "truths" produced by the power show that the restructuring of secondary education in Brazil is an “inclusive” and “democratic” action, and that people, especially students, approve the restructuring of this level
of education. The “truth” (Foucault) created is that “young people will have the freedom to choose what they will study” and “will be able to decide their own future”. However, there are discourses given by educational scholars and researchers that refute these “truths” produced by the government and ECM. In this sense, this article is part of a research carried out in the Professional Master's course in Technological Education at the
Federal Institute of Education, Science and Technology of the TriânguloMineiro (IFTM) - Campus Uberaba.

Author Biographies

Elia Cristina Alves dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) - REITORIATelefone do trabalho: (034)3326-1129Celular particular: (034) 9 8879-3352http://lattes.cnpq.br/3492297072424911 https://orcid.org/0000-0003-2406-9312

Mestrado Profissional em Educação Tecnológica. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) – Campus Uberaba. eliasantos@iftm.edu.br

 

Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM). Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM (2012); especialização em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Integradas de Jacarepaguá FIJ (2011); graduação em NORMAL SUPERIOR pela Universidade Presidente Antônio Carlos - UNIPAC (2007); Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFTM - Campus Uberaba (2019).

Welisson Marques, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) - Campus Uberabahttps://orcid.org/0000-0001-6766-4651http://lattes.cnpq.br/1695154848013278

Pós-doutor em Educação / Análise do Discurso pela Universidade de São Paulo (USP); Doutor em Estudos Linguísticos e Mestre em Linguística - fomentado pela CAPES - pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia (PPGEL/UFU) 

Professor e Pesquisador em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM). Atua como docente permanente e coordenador no Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado Profissional em Educação Tecnológica; no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica da Rede Federal (ProfEPT); e, também, na Graduação em Letras / Licenciatura Plena em Língua Portuguesa (IFTM/UAB)

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Published

2020-12-22