The use of the museum in history school education

Authors

  • Goreti Pélagué Pereira da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Ricardo de Aguiar Pacheco Universidade Federal Rural de Pernambuco

Keywords:

teaching, history, museum

Abstract

This article resulted from the master's research, being part of the dissertation presented to the postgraduate program in History by the Federal Rural University of Pernambuco. It arose from the need
to approach museums as privileged spaces for school history teaching. A bibliographic review was made
on the teaching of history in Brazil and on education in museums. Thus, we analyze the social function
of history teaching in Brazil, understanding the discipline as the mainone in the formation of citizenship
in the subjects. We analyze that the school history discipline must go beyond the study of historical
concepts and facts, but also problematizing documents, facts and narratives of history. Thus, it strengthens the critical sense and builds subjects aware of their role in society. And the material cultural
heritage present in museums is a fundamental historical document for the analysis of the past from the critical point of view and the social problems of the present time.

Author Biographies

Goreti Pélagué Pereira da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestranda Stricto Sensu em História pelo Programa de Pós-graduação em História Social da Cultura Regional - PPGH - Universidade Federal Rural de Pernambuco. Desenvolve o projeto de pesquisa intitulado O ensino de História do Brasil colonial a partir do Museu Regional de Olinda, que visa contribuir para as discussões sobre ensino de História em museus de História, propondo algumas possibilidades de projetos didáticos para tal. É pesquisadora e membro do Laboratório de Estudos e Intervenção em Patrimônio cultural e Memória social (LEPAM), atuando com ênfase em Ensino de História. Possui graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e Pós-graduação Lato Sensu em História pela UNOPAR.

Ricardo de Aguiar Pacheco, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestre Stricto Sensu em História pelo Programa de Pós-graduação em História Social da Cultura Regional - PPGH - Universidade Federal Rural de Pernambuco. Desenvolveu o projeto de pesquisa intitulado O MUREO e a história do Brasil, que visou contribuir para as discussões sobre ensino de História em museus de História, propondo algumas possibilidades de projetos didáticos para tal. É pesquisadora e membro do Laboratório de Estudos e Intervenção em Patrimônio cultural e Memória social (LEPAM), atuando com ênfase em Ensino de História. Possui graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e Pós-graduação Lato Sensu em História pela UNOPAR.

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Published

2021-12-15