Use of an assessment strategy inspired by TBL (team-based learning) aiming to reduce self-perceived anxiety in tests among high school students

Authors

  • Thamiris Dornelas de Araújo Colégio de Aplicação João XXIII

Keywords:

neuroeducation, emotions and learning, active methodologies

Abstract

The COVID-19 pandemic has generated numerous impacts on daily school life and brought with it various challenges for education, exacerbating the educational deficit. Among adolescents, particularly those who attended remote learning in public schools, these issues were further intensified by various social factors and lack of supervision, highlighting the psychosocial effects, including anxiety. It is wellknown that emotions play a fundamental role in learning. Therefore, this experience report aims to reflect on the impact of using an assessment tool inspired by the concept of the active methodology "TeamBased Learning" on the self-perception of anxiety among first-year high school students. The assessment tool included an individual component with a correct answer and the possibility of selecting multiple alternatives, and a collective component with immediate feedback. The majority of the students considered the application of the tool positive both for obtaining grades and for reducing anxiety during the activity, although for some students, anxiety was increased by the possibility of selecting more than one alternative in the questions. Uncertainties remain regarding the impact of this strategy on low achieving students, the influence of the team component on learning, and the need for further studies
investigating other impacts and possible strategies.

Author Biography

Thamiris Dornelas de Araújo, Colégio de Aplicação João XXIII

Mestre em Ciências Biológicas – Genética e Biotecnologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora do Departamento de Ciências Naturais do CAp João XXIII da UFJF. E-mail: thamiris.dornelas@ufjf.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0744-415X

References

ALMEIDA, A. R. S. A Emoção na sala de aula. 6ª ed. São Paulo: Papirus, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394/96 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso 10 Jul 2024.

BOLLELA, V. R. et al. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Medicina, Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p.293-300, 2014.

CUNHA, E.Z.F. et al. Neurociência vai à escola: emoções negativas e a relação com doenças físicas e dificuldades na aprendizagem. Journal of Health, v. 1, n. 25, 2021.

ESPINOSA, T.; ARAÚJO, I. S.; VEIT, E. A. Crenças de autoeficácia em aprender física e trabalhar colaborativamente: um estudo de caso com o método Team-Based Learning em uma disciplina de física básica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 29-54, 2019.

FREITAS, A. M. M. et al.Expedição tripulada a marte: hábitos de pesquisa de alunos do ensino médio. Revista Interdisciplinar de Tecnologias e Educação, v. 5, n. 1, 2022.

GADAGNOTO. T.C. et al. Repercussões emocionais da pandemia de COVID-19 em adolescentes: desafios à saúde pública. Emotional consequences of the COVID-19 pandemic in adolescents: challenges to public health. Revista da Escola de Enfermagem da USP. V. 56, 2022.

GONZAGA, L.R.V.; SILVA, A.M.B.; ENUMO, S.R.F. Ansiedade de provas em estudantes do ensino médio. Psicologia Argumento, v. 34, n. 84, 2016.

GROLLI, V.; WAGNER, M. F.; DALBOSCO, S. N. P. Sintomas depressivos e de ansiedade em adolescentes do Ensino Médio. Revista de Psicologia da IMED, v. 9, n. 1, p. 87-103, 2017.

HAIDET, P.; KUBITZ, K.; MCCORMACK, W. T. Analysis of the Team-Based Learning Literature: TBL comes of age. Journal Excell Coll Teach, v. 25, n. 3-4, p. 303-333, 2014.

MICHAELSEN, L.K.; SWEET, M. The essential elements of Team-Based Learning. New Directions for Teaching and Learning, n.116, 2008.

OLIVEIRA, C. A. Avaliação de proposta estrutura na Aprendizagem Baseada em Equipes (TBL – Team-Based Learning) para utilização num curso de medicina. Ponticícia Universidade Católica de São Paulo (Dissertação de Mestrado). 124f, 2014.

PIAGET, J. A tomada de consciência. São Paulo: EDUSP/Melhoramentos, 1974.

SAKAMOTO, S. R. et al. Aprendizagem baseada em equipes: um ensaio clínico randomizado na graduação em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 2, 2020.

SANTOS, F.M. et al.A neurociências e suas contribuições para a educação: as emoções e sua importância no processo de ensino-aprendizagem. VII Congresso Nacional de Educação, Maceió, 2020.

SILVA, M. G.; ERTHAL, J. P. C. Team-Based Learning e Peer Instruction: o estado do conhecimento das publicações em periódicos nacionais de ensino de física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 6, p. 1-24, 2021.

SILVEIRA, J. A. et al.Ansiedade em alunos do ensino médio: um estudo de revisão. Psicologia.pt, 2019.

SOARES, D.P.; ALMEIDA, R.R. Intervenção e manejo de ansiedade em estudantes do ensino médio integrado. Research, Society and Development, v. 9, n.10. 2020.

SOUSA, J. T. M. et al. Análise de utilização da metodologia de avaliação Team-Based Learning (TBL) para alunos de estágio em farmácia comunitária. Revista de Biotecnologia e Ciência, v. 4, n. 1, 2015.

WANZEK, J. et al. The effects of Team-Based Learning on social studies knowledge acquisition in high school. Journal of Research on Educational Effectiveness, v. 7, p-183-204, 2014.

Published

2025-03-31