Notes on Conceptions of Education in Marx and Gramsci

Authors

  • Mauro Sérgio Santos da Silva UNB

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n25.p254-267

Keywords:

Keywords: Education, Unified School, Marx, Gramsci.

Abstract

ABSTRACT

This paper, employing a literature review, elucidates key aspects of the educational thought of Marx and Gramsci, demonstrating that although Marx did not dedicate a separate work exclusively to education, this theme is intricately linked within the Marxist framework to other central categories such as the division of labor and history. It also recognizes that the educational ideas of Marx simultaneously point towards the critique and transformation of educational institutions of his time, with two distinct perspectives: short and medium-term (specific proposals aligned with concrete historical events) and long-term (the educational process related to the principles of communism). Furthermore, it highlights the fact that in Gramsci, education holds a central position, as I- Gramsci's writings have an educational character; II- in education, theory and practice, culture and politics are organically intertwined; III- schooling is a process of mass formation. In this regard, the paper presents Gramsci's idea of a unified, basic, common school, firmly grounded in the notion of labor as an educational principle.

Keywords: Education, Unified School, Marx, Gramsci.

References

CASTRO, M.C; RIOS, V.L. Escola e Educação em Gramsci. Revista de Iniciação Científica da FFC. V 7, n3, p.221-228, 2017.

Freire, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2001.

GRAMSCI, A. Escritos Políticos volume 1. Lisboa: Seara Nova, 1976.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Volume 2, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

___________. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 8ª edição. Rio de Janeiro-RJ: Civilização Brasileira, 1991.

Manacorda, M.A. Marx e a pedagogia Moderna. Trad. Newton Ramos de Oliveira, São Paulo, Cortez,1996.

MELO, M.L; RODRIGUES, D.S. Gramsci e a Educação. Jornada Regional De Estudos E Pesquisas Em Antonio Gramsci: Práxis, Formação Humana e a Luta por uma Nova Hegemonia. Fortaleza: Faculdade de Educação, 2016.

MOCHCOVITCH, Luna Galano. Gramsci e a escola. SP, Ed. Ática, 1990. 80 p.

MONASTA, A. Antônio Gramsci. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010 (Coleção Educadores).

Nogueira, M.A. Educação, saber, produção em Marx e Engels. São Paulo:Cortez, 1990, p.51.

NOSELLA, P. AZEVEDO, M.L.N. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 2, p. 25-33, maio./ago. 2012

ROIO, M. D. Gramsci e a educação do educador. Caderno Cedes, Campinas, vol. 26, n.º 70, p. 311-328, set./dez. 2006. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 02 de abril de 2007.

Published

2024-09-25

How to Cite

Santos da Silva, M. S. (2024). Notes on Conceptions of Education in Marx and Gramsci. Revista Debates Insubmissos, 7(25), 254–267. https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n25.p254-267

Issue

Section

Pautas Insubmissas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.