INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: DESAFIOS AOS PROCESSOS DE ESCOLARIZAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n29.p204-217Keywords:
autism, inclusion, schoolingAbstract
This research paper aims to study students with autism spectrum disorder in regular education and the schooling process, presenting this process in the regular education system, detailing the student's profile and their particularities, the teacher and their role in this context. The topic is quite relevant since it is a contemporary one, and through research on articles, the Ministry of Education and Culture (MEC) repository and books, it was possible to understand that the challenges encountered are many, but it is possible to include them. As already mentioned, the teacher is very important in the process, and when he is engaged in making the student develop, he adapts resources, he creates means to transform the classroom into a warm and welcoming environment, therefore, training and continuous improvement and development are essential.
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. 50 p.
ALMEIDA, P. H. P. S.; MAZONI, A. R. G.; CONCEIÇÃO, V. Aprimorando a participação: estratégias para apoiar alunos com autismo na educação física escolar. 2014.
BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 dez. 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 02 ago. 2024.
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 nov. 2011.
BARBOSA, M. P.; SILVA, J. G. M.; PRADO, R. R.; SILVA JÚNIOR, C. A. B. Ensino de Física: Metodologia ativa e Recursos Adaptados para Alunos Autistas. A Física na Escola, v. 20, p. 210604-1-210604-8, 2022.
BIANCHI, V. A.; LEPRE, R. M.; CAMPANHARO, A. S. A INCLUSÃO ESCOLAR DE CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA). 2023. Preprints.scielo.org
BOSA, C. A. Autismo: intervenções psicoeducacionais. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 28, p. 47-53, 2006.
CABRAL, C. S.; MARIN, A. H. Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro autista: uma revisão sistemática da literatura. Educação em revista, v. 33, p. e142079, 2017.
CAMARGO, S. P.; BOSA, C. A. Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia Social, v. 21, p. 34-65, 2009.
CAMARGO, S. P. H.; SILVA, G. L. D.; CRESPO, R. O.; OLIVEIRA, C. R. D.; MAGALHÃES, S. L. Desafios no processo de escolarização de crianças com autismo no contexto inclusivo: diretrizes para formação continuada na perspectiva dos professores. Educação em Revista, v. 36, p. e214220, 2020.
CAMPOS, L. R. M.; CRUVINEL, B. V.; OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, A. O. A REVISÃO BIBLIOGRÁFICA E A PESQUISA BIBLIOGRÁFICA NUMA ABORDAGEM QUALITATIVA. Cadernos da FUCAMP, v. 22, p. 96-110, 2023.
CABRAL, C. S.; FALCKE, D.; MARIN, A. H. Relação família-escola-criança com transtorno do espectro autista: percepção de pais e professoras. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 27, p. 493-508, 2021.
COELHO, G. G.; ROCHA, L. P.; CAVALCANTE, J. G. Um estudo teórico sobre a inclusão escolar de crianças com autismo a partir da perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural: A theoretical study on school inclusion of children with autism from the perspective of Historical-Cultural Psychology. Revista Cocar, v. 18, p. 1-19, 2023.
CORREIA, S. G.; LEITE, L. M. P.; DIAS, A. A. S.; DE ARAÚJO PIRES, C.; ARAÚJO, B. S., DOS SANTOS, D. J.; ... & DE SOUSA DINIZ, L. C. Inclusão escolar e autismo: A importância da colaboração familiar para o suporte aos alunos autistas. LUMEN ET VIRTUS, v. 15, n. 39, p. 3305-3314, 2024.
ECCO, F. C. P. P.; DUTRA, L. H. N. Autismo e educação: o processo inclusivo do aluno autista nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, p. 2186–2194, 2023.
GARDOU, C. As situações de deficiência no processo de escolarização: Quais os grandes desafios da Europa? Revista Lusófono de educação, v. 14, p. 20-43, 2009.
GOMES, C. G. S.; MENDES, E. G. Escolarização inclusiva de alunos com autismo na rede municipal de ensino de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 16, n. 3, p. 375–396, set. 2010.
HAMER, B. L.; MANENTE, M. V.; CAPELLINI, V. Autismo e família: revisão bibliográfica em bases de dados nacionais. Rev. Psicopedagogia, v. 31, p. 169-77, 2024.
MANTOAN, Maria Tereza Eglér. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Summus Editorial, 2015.
MATOS, S. N.; MENDES, E. G. A proposta de inclusão escolar no contexto nacional de implementação das políticas educacionais. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 10, p. 35-59, 2016.
MENDES, E. G. Políticas de inclusão escolar e o papel do atendimento educacional especializado. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 1, p. 45-60, 2018.
MENDES, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, 2006.
NUNES, D. R. P.; AZEVEDO, M. Q. O.; SCHMIDT, C. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, v. 26, p. 557-572, 2013.
PEDROSA, D. H. A.; SANTIAGO, D. M. G.; SEDÍCIAS, E. G.; SILVA, L. M. TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA) E A INCLUSÃO ESCOLAR. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, ano MMXVIII, Nº. 000144, 21/11/2018. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/transtorno-do-espectro-autista-tea-e-inclusao-escolar Acessado em: 29 mai. 2025.
SCHMIDT, C.; NUNES, D. R. P.; PEREIRA, D. M.; OLIVEIRA, V. F. D., NUERNBERG, A. H.; KUBASKI, C. Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: Teoria e Prática, v. 17, p. 222-235, 2016.
WEIZENMANN, L. S.; PEZZI, F. A. S.; ZANON, R. B. Inclusão escolar e autismo: sentimentos e práticas docentes. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, p. e217841, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
