EXPERIENCE REPORT: DIDACTIC SEQUENCE FOR THE STUDY OF ELECTROSTATICS VIA GOOGLE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n29.p187-202

Keywords:

Didactic Sequence, Electrostatics, Google Classroom

Abstract

This paper presents the results of a didactic experience involving the development and implementation of a Didactic Sequence (DS) based on Zabala’s (2015) theoretical framework, focused on the use of technological resources applied to the teaching of basic electrostatics concepts. The proposal was carried out with a 2nd-year high school class from the Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Cristo Trabalhador, located in Abaetetuba, Pará, Brazil. The DS was implemented through the Google Classroom platform, which enabled the organization and access to the proposed activities. Various resources were employed, including animations, simulations from the PhET Interactive Simulations platform, video lessons, and low-cost experimental guides, aiming to promote active and meaningful learning. The analysis of the results showed that the combination of technological resources with practical activities fosters knowledge construction, making classes more dynamic, interactive, and aligned with students' needs. Furthermore, the proposed approach contributes to overcoming traditional teaching methods, expanding teachers’ pedagogical repertoire, and providing a more critical, reflective, and contextualized teaching and learning process.

Author Biographies

Clemerson Santos da Silva, Secretaria de Estado de Educação do Pará

Professor Classe I - Secretaria de Estado de Educação do Pará

Alessandra Nascimento Braga, Universidade Federal do Pará/Campus de Ananindeua - Faculdade de Física

Professora Adjunta III - Universidade Federal do Pará/Campus de Ananindeua - Faculdade de Física

Manoel Januario da Silva Neto, Universidade Federal do Pará/Faculdade de Física-ICEN

Professor Adjunto IV - Universidade Federal do Pará/Faculdade de Física - ICEN

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018.

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora [recurso eletrônico]: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado. Porto Alegre: Penso, e-PUB, 2018.

MOREIRA, Marco Antonio. Organizadores prévios e aprendizagem significativa. Revista Chilena de Educación Científica, v. 7, n. 2, p. 23-30, 2008. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/. Acesso em: 15 mai. 2022.

PHET INTERACTIVE SIMULATIONS. Lei de Coulomb - Eletrostática. University of Colorado Boulder. Disponível em: https://phet.colorado.edu/pt_BR/simulation/coulombs-law. Acesso em: 26 mai. 2025.

SOUSA, Cleydson José da Silva; SILVA, Shirsley Joany dos Santos da; BRAGA, Lélio Favacho; JÚNIOR SILVA, Carlos Alberto Brito da; BRAGA, Aline Nascimento; BRAGA, Alessandra Nascimento. Relato de experiência: sequência didática no estudo de cinemática e dinâmica mediado pelo uso de simuladores virtuais. A Física na Escola, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 230002-1, 2023. DOI: https://doi.org/10.59727/fne.v21i1.2. Disponível em: https://fisicanaescola.org.br/index.php/revista/article/view/2. Acesso em: 23 maio 2025.

SANTANA, Rosimar Magalhães. SD - Ativa Sequência Didática Ativa - Referência para o uso da Sala de Aula Invertida. Roraima: UERR, E-book, 2023.

SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 77-91.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Penso Editora, 2015.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo. Editora Martins Fontes, 2001.

Published

2025-10-05

How to Cite

Santos da Silva, C., Nascimento Braga, A., & Januario da Silva Neto, M. (2025). EXPERIENCE REPORT: DIDACTIC SEQUENCE FOR THE STUDY OF ELECTROSTATICS VIA GOOGLE CLASSROOM. Revista Debates Insubmissos, 8(29), 187–202. https://doi.org/10.32359/debin2025.v8.n29.p187-202

Issue

Section

Dossiê - Educação e Ciências: práticas de ensino, reflexão e diálogo na alfabetização científica.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)