Função: Concepções daquele que ensina e daquele que aprende
Keywords:
function, operational conception, structural conception, concept image, concept definition, teacher knowledgeAbstract
This article is the result of a study that aimed to investigate how teachers conceive of the concept of function, how this conception reflects on his work in the classroom and how this concept is understood by students. The theoretical assumptions that underlay ideas were Sfard (1991, 1992), Vinner (1992) and Tardif (2011). A qualitative research study, with the participation of one hundred twenty-eight students from two public high schools and a public university located in the state of São Paulo and ten teachers in these three institutions. The data collection instrument consisted of activities for all students participating in two distinct phases, a questionnaire on the profile of teachers and interviews with these teachers. The results showed that much of what is done by the student is a reflection of teacher practice, and furthermore, that the high school students' conceptions transiting between operational and structural, being very present to pseudoestrutural design; in Higher Education has unveiled the designs were very close structural, however, could not identify the reification of the concept.
References
DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: registro semiótico e aprendizagens intelectuais. Tradução de Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física, 2009.
PIRES, R. F. Função: Concepções de professores e estudantes dos ensinos Médio e Superior. 2013. 439 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Caderno do professor: Ensino Médio. 1.ª série. São Paulo: SEE, 2009. v. 2.
SFARD, A. On the Dual Nature of Mathematical Conceptions: Reflections on process as different sides of the some coin. Education Studies in Mathematics. v. 22 , n. 1 N, Londres, 1991.
SFARD, A. Operational Origins of Mathematical Objects and the quandary of reification – The case of function. In: DUBINSKY, E.; HAREL, G. (Ed.). The concept of function – Aspects of epistemology and pedagogy, MAA Notes 25, pp. 59-84, 1992.
SIERPINSKA, A. On understanding the notion of function. In: DUBINSKY, E.; HAREL, G. (Ed.). The concept of function – Aspects of epistemology and pedagogy, MAA Notes 25, pp. 25-58, 1992.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
VINNER, S. The function concept as a prototype for problems in mathematics learning. In: DUBINSKY, E.; HAREL, G. (Ed.). The concept of function – Aspects of epistemology and pedagogy, MAA Notes 25, pp. 195-214, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

