Diálogos didáticos matemáticos: uma caracterização para a dinâmica comunicativa em fóruns na ead online

Authors

  • Cibelle de Fátima Castro de Assis Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

online distance education, mathematics, didactic dialogue, moodle, collaboration

Abstract

This article discusses the results of a doctoral research that investigated the dynamics of communication between tutors and students and the involvement in dialogue aimed at learning of mathematics in discussion forums in Distance Education. The study comprised of a case study of the course Vectorial Calculus and Analytic Geometry online mode promoted by a Public University in the Northeast of Brazil with the Moodle as computational environment to support the activities. The research considered some categories of communication, between than including Mathematic Didactic Dialogue from which we characterized the communication process with the purpose of learning. Data analysis allowed us to state that the interactions in the category mentioned happened spontaneously, although have happened rarely, briefly and involving a minority of students. The research pointed that the activities aimed at promoting these dialogues should be structured and for which should be available specific technological tools for the students to manipulate different kinds of registers of semiotic representation in order to communicate with quality. The results illuminate a perspective for the teaching and learning mathematics that valorize the collaboration in forums in the Online Distance Education.

Author Biography

Cibelle de Fátima Castro de Assis, Universidade Federal da Paraíba

Professora co curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal da Paraíba - UFPB e professora do Progarama de Pós-graduação da Universidade Estadual da Paraíba - UEPB.

References

ASSIS, Cibelle. Diálogo Didático Matemático na EaD: uma perspectiva para o ensino e aprendizagem em fóruns no Moodle. 2010. 307 pp. Tese (Doutorado) – Programa de Pós graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, Recife, 2010.

ALRØ, Helle; SKOVMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Coleção Tendências em Matemática. Tradução: Orlando Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006

ARETIO, Lorenzo Garcia. La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel, 2001.

BEHAR, Patricia Alejandra; NOTARE, Márcia Rodrigues. A comunicação matemática on-line por meio do ROODA Exata. In: BEHAR, Patricia Alejandra (Orgs.).Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 179 -203

DILLEMBURG, Pierre. What do you mean by collaborative learning? Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford: Elsevier, pp.1-19, 1999.

DUVAL, Raymond. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.). Aprendizagem Matemática: Representação Semiótica. Campinas, SP: Papirus, 2003, 11-34.

ENGELBRECHT, Johann; HARDING, Ansie. Technologies involved in the teaching of undergraduate mathematics on the web. 2004. Disponível em Acesso em: 30 jan. 2009.

LEVENTHALL, Lyn. Bridging the Gap between Face to Face and Online Maths Tutoring.2004. ICMC -10, Copenhagen. Disponível em < http://dircweb.king.ac.uk/papers/Leventhall_L.H.2004_242915/leventhall_ICME10.pd> Acesso em: 10 fev.2008.

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a Distância. Uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007 (Tradução Roberto Galmanj).

OLIVEIRA, Elsa Guimarães. Educação a distância na transição paradigmática. Campinas, SP: Papirus, 2003.

PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. O Aluno Virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Tradução: Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2004, 207 p.

PETERS, Otto. Didática do ensino a distância. Experiências e estágio da discussão numa visão internacional. Rio Grande do Sul: Unisinos, 2006.

YOKAICHIYA, Daniela Kiyoko. Estruturação e avaliação de uma disciplina de Bioquímica a distância baseada no modelo de aprendizagem colaborativa. 2005. 222 p. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

SMITH, Glenn Gordon; FERGUSON, David. Student attrition in mathematics elearning.2005. Australasian Journal of Educational Technology, 21 (3), 323-334.

Published

2015-05-18

How to Cite

Assis, C. de F. C. de. (2015). Diálogos didáticos matemáticos: uma caracterização para a dinâmica comunicativa em fóruns na ead online. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(3). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2196

Issue

Section

ARTIGOS