Diálogos didáticos matemáticos: uma caracterização para a dinâmica comunicativa em fóruns na ead online
Keywords:
online distance education, mathematics, didactic dialogue, moodle, collaborationAbstract
This article discusses the results of a doctoral research that investigated the dynamics of communication between tutors and students and the involvement in dialogue aimed at learning of mathematics in discussion forums in Distance Education. The study comprised of a case study of the course Vectorial Calculus and Analytic Geometry online mode promoted by a Public University in the Northeast of Brazil with the Moodle as computational environment to support the activities. The research considered some categories of communication, between than including Mathematic Didactic Dialogue from which we characterized the communication process with the purpose of learning. Data analysis allowed us to state that the interactions in the category mentioned happened spontaneously, although have happened rarely, briefly and involving a minority of students. The research pointed that the activities aimed at promoting these dialogues should be structured and for which should be available specific technological tools for the students to manipulate different kinds of registers of semiotic representation in order to communicate with quality. The results illuminate a perspective for the teaching and learning mathematics that valorize the collaboration in forums in the Online Distance Education.
References
ASSIS, Cibelle. Diálogo Didático Matemático na EaD: uma perspectiva para o ensino e aprendizagem em fóruns no Moodle. 2010. 307 pp. Tese (Doutorado) – Programa de Pós graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, Recife, 2010.
ALRØ, Helle; SKOVMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Coleção Tendências em Matemática. Tradução: Orlando Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006
ARETIO, Lorenzo Garcia. La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel, 2001.
BEHAR, Patricia Alejandra; NOTARE, Márcia Rodrigues. A comunicação matemática on-line por meio do ROODA Exata. In: BEHAR, Patricia Alejandra (Orgs.).Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 179 -203
DILLEMBURG, Pierre. What do you mean by collaborative learning? Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford: Elsevier, pp.1-19, 1999.
DUVAL, Raymond. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.). Aprendizagem Matemática: Representação Semiótica. Campinas, SP: Papirus, 2003, 11-34.
ENGELBRECHT, Johann; HARDING, Ansie. Technologies involved in the teaching of undergraduate mathematics on the web. 2004. Disponível em Acesso em: 30 jan. 2009.
LEVENTHALL, Lyn. Bridging the Gap between Face to Face and Online Maths Tutoring.2004. ICMC -10, Copenhagen. Disponível em < http://dircweb.king.ac.uk/papers/Leventhall_L.H.2004_242915/leventhall_ICME10.pd> Acesso em: 10 fev.2008.
MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a Distância. Uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007 (Tradução Roberto Galmanj).
OLIVEIRA, Elsa Guimarães. Educação a distância na transição paradigmática. Campinas, SP: Papirus, 2003.
PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. O Aluno Virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Tradução: Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2004, 207 p.
PETERS, Otto. Didática do ensino a distância. Experiências e estágio da discussão numa visão internacional. Rio Grande do Sul: Unisinos, 2006.
YOKAICHIYA, Daniela Kiyoko. Estruturação e avaliação de uma disciplina de Bioquímica a distância baseada no modelo de aprendizagem colaborativa. 2005. 222 p. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
SMITH, Glenn Gordon; FERGUSON, David. Student attrition in mathematics elearning.2005. Australasian Journal of Educational Technology, 21 (3), 323-334.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

