Educação matemática e educação do campo: desafios e possibilidades de uma articulação
Keywords:
mathematics education, field education, teaching of mathematics, field schoolsAbstract
Based on some principles of Mathematics Education and Field Education, we reflect on a possible relationship between these two domains/paradigms. We assume that mathematics should be taught from the perspective of social transformation. In the context of rural schools, this means considering the history of education and the claims of people who lives in rural areas, their place of belonging and production cycles, among other defining elements of this school. Therefore, the political, social and cultural dimensions must necessarily be considered in order that mathematical concepts becomes meaningful for students, and contribute to the construction of citizenship and emancipation. Thisis the conducting wire of our reflection that culminates with the presentation of some challenges that can be found on the course, as well as some possibilities to overcome.References
ARROYO, M.; CALDART, R.; MOLINA, M. (Orgs.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BARBOSA, L.; CARVALHO, D.; ELIAS, H. Educação do campo nas 10 edições do encontro nacional de educação matemática: uma retrospectiva. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA –ENEM, 11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2013. p. 1-15.
BORBA, M.; SANTOS, S. Educação matemática: propostas e desafios. Eccos,São Paulo, v. 7, n. 2, p. 229-516, jul./dez. 2005.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº01 de 03 de abril de 2002. Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução. Resolução nº02 de 28 de abril de 2008. Diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília, 2008.
BRASIL. Decreto-Lei nº 7.352, de 5 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa de Educação na Reforma Agrária -PRONERA. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Seção 1, nº. 212.Brasília, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática ensino de quinta a oitava séries. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2000.
CALDART, R. Educação do Campo. In: CALDART, R. et al. (Org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 259-267.
FIORENTINI, D. Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. 1994. 425f. Tese (Doutorado em Educação) -Programa de Pós-Graduação,Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medoe ousadia: o cotidiano do professor. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREITAS,H. C. A. Rumos da Educação do Campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 35-49, abr. 2011. Disponível em: <http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/2565/1753>. Acesso em: 19 de novembro de 2013.
FRIGOTTO, G. Projeto societário contra-hegemônico e educação do campo: desafios de conteúdo, método e forma. In: MUNARIM, A. et al. (Org.). Educação do campo: reflexões e perspectivas. 2. ed. rev. Florianópolis: Insular, 2011. p. 19-46.
KNIJNIK, G. Educação matemática, exclusão social e política do conhecimento. Bolema, Rio Claro, v. 14, n. 16, 2001.
NOGUEIRA, P. H. Q.; MIRANDA, S. A. (Orgs.). Miguel González Arroyo: educador em diálogo com nosso tempo.Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco: parâmetros curriculares de matemática para o ensino fundamental e médio. Recife: SE, 2012.
RIBEIRO, M. Educação rural.In: CALDART, R.et al. (Org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
RIBEIRO, M. Desafios postos à educação do campo. HISTEDBR On-line, Campinas, n. 50, p. 150-171, mai. 2013.
ROSEIRA, N. Educação matemática e valores: das concepções dos professores à construção da autonomia. Brasília: Liberlivro, 2010.
SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, 2001.
SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.
SKOVSMOSE, O. Desafios da reflexão em educação matemática crítica.Campinas, SP: Papirus, 2008.
VALERO, P. Consideraciones sobre el contexto y laeducación matemática para la democracia. Quadrante, Lisboa, v. 11, n. 1, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

