Financial education:a tool for economic consciousness
Keywords:
financial mathematics, financial planning, financial education, individual, legal entitiesAbstract
Interest rateshavebeen widely disseminated in newspapersand magazines. Financial agencies have established conditions forloansfrom thereal situationsof the target audienceand analyzedthe potentialof financial transactions with trading without involvement ofborrowers' monthly income. Due topoorplanning,it is possible totake place indebtedness andfinancial imbalanceof the personas toreaching alarger proportion, the instability of the nation. In order to avoidsuch severity, the Federal government, along withthe National Strategy forFinancial Education(Enef), developeda pilot project toimplementfinancial educationin somestateschoolsand qualifyteachersto work indifferenteducational areas. Following this tendency,the research shows the importance of Financial Mathematicsin the routine ofBrazilian people. Thus, this study aims to describe, analyze and evaluate the importance of financial planning, some financial operations, the cares toapply for funding, interest rates and the implementati on of the teaching of financial education in school.For this, itwas structured as acase study, aimingto providegreater familiarity with the problem in order to make it more explicitor to allo why pothesis to be constructed. In this way,it was observed thatthrough the assistance of mathematical knowledge, both,the person who asks financ in gand the lender will mayanalyze real needs and conditions to take aloan more coherentwhose decisionitleadsto agood result as in the case of a company, its permanence in the market and a primary consumer a good relationshipin trading.References
AGUIAIS, E.G. As Moedas no Brasil. Jornal Opção, Goiânia, 05 ago. 2007. Disponível em http://meuartigo.brasilescola.com/. Acessado em novembro de 2012.
ASSAF NETO, A. “Matemática Aplicada e Suas Aplicações”. EditoraAtlas, 11ª edição, p. 15-144. 2009.
BOCCHI, J.I. As Crises Econômicas no Brasil: anos 60 e 70. Cadernos PUC (São Paulo), São Paulo, v. 8, p. 125-141, 1999.
Boletim do Banco Central do Brasil Brasília v. 47 Relatório 2011 P. 1 –223. Disponível em http://www.bcb.gov.br/?BOLETIM2011. Acessado em novembro de 2012.
GIL, A.C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4ª Edição. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
CERBASI, G. Educação Financeira nas Escolas. Disponível emhttp:// revistaepoca .globo.com/Vida-util/gustavo-cerbasi/noticia/2012/09/educacao-financeira-nas-escolas.html. Acessado em julho de 2012.
MAURICIOde C.e S. O Empréstimo a Juros no Pensamento Econômico de João Calvino. Revista eletrônica Ciências da Religião-História e Sociedade Volume 6, N.2, 2008. Disponível emhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/index/search/ advancedResults.Acessado em novembro de 2012.
MOREIRA, M. S. A Educação Financeira nas Escolas. Disponível em http://meuartigo.brasilescola.com/educacao/a-educacao-financeira-nas-escolas.htm. Acessado em julho de 2012.
ROSA, J.R. e LIMA, R.A. A Importância do Planejamento Financeiro para Micro e Pequenas Empresas. Caderno de resumo XII INIC, VIII EPG e II INIC Jr -UNIVAP –2008.
SCIARRETTA, T.Educação Financeira Entra no Currículo de Escolas Públicas a Partir de 2012. Folha de São Paulo. Disponível em http://www1.folha.uol.com. br/mercado/851199-educacao-financeira-entra-no-curriculo-de-escolas-publicas-a-partir-de-2012.shtml.Acessado em julho de 2012.
SANTANA, A. Projeto de Lei Número 492 em 2009. Disponível em www.senado.gov.br/atividade/materia/detalhes.asp?p_cod_mate=93998. Acessado em julho de 2012.
SOUSA JÚNIOR, J.C.de. SEBRAE, “Série Negócio Próprio: como obter financiamento”. Disponível em www.sebrae. com.br.São Luís/MA. Pp. 1-23. 2002. Acessado em julho de 2012.
SILVA, F.R.A.da.Relação entre o Grau de Independência do Banco Central e a Taxa de Inflação do Brasil no Período de 1984 a 2003. CUIABÁ-MT 2004. Disponível em http://201.2.114.147/bds/BDS.nsf/6093F46A08D0C5D603256EB7006BD739/$File/NT0006A41A.pdf. Acessado em novembro de 2012.
WILTGEN, J. Educação Financeira Para os Jovens. Disponível em http://www. abecs.org.br/site2012/noticiasInterna.asp?id=99. Acessado em novembro de 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

