Financial education:a tool for economic consciousness

Authors

  • Cales Alves da Costa Junior Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Olga Maria Barreiro Claro Universidade Estadual de Feira de Santana

Keywords:

financial mathematics, financial planning, financial education, individual, legal entities

Abstract

Interest rateshavebeen widely disseminated in newspapersand magazines. Financial agencies have established conditions  forloansfrom  thereal  situationsof  the  target  audienceand  analyzedthe  potentialof  financial transactions with trading without involvement ofborrowers' monthly income. Due topoorplanning,it is possible totake place indebtedness andfinancial imbalanceof the personas toreaching alarger proportion, the instability of  the  nation. In  order  to  avoidsuch  severity, the  Federal  government, along  withthe  National  Strategy  forFinancial Education(Enef), developeda pilot project toimplementfinancial educationin somestateschoolsand qualifyteachersto  work  indifferenteducational  areas. Following  this tendency,the  research  shows the importance  of Financial  Mathematicsin  the  routine  ofBrazilian  people. Thus,  this  study aims  to describe, analyze and evaluate  the importance  of financial planning, some  financial operations, the cares toapply for funding, interest rates and the implementati on of the teaching of financial education in school.For this, itwas structured as acase study, aimingto providegreater familiarity with the problem in order to make it more explicitor  to allo why pothesis  to  be  constructed. In  this way,it  was  observed  thatthrough  the  assistance of mathematical  knowledge,  both,the  person  who  asks financ in gand  the lender will mayanalyze real  needs  and conditions to take aloan more coherentwhose decisionitleadsto agood result as in the case of a company, its permanence in the market and a primary consumer a good relationshipin trading.

Author Biographies

Cales Alves da Costa Junior, Universidade Estadual de Feira de Santana

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Desenho, Cultura e Interatividade da Universidade Estadual de Feira de Santana. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Estudante pesquisador do Grupo de Pesquisa Artes do Corpo e Grupo "Laboratório de Integração e Articulação entre Pesquisas em Educação Matemática e Escola" no qual desenvolvo pesquisas e atividades na área da Comunicação Visual, Educação Matemática e Matemática Aplicada

Olga Maria Barreiro Claro, Universidade Estadual de Feira de Santana

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (1976). Atualmente é professor auxiliar da Universidade Estadual de Feira de Santana. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: otimização, matemática financeira, educação matemática.

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Published

2014-01-12

How to Cite

da Costa Junior, C. A., & Claro, O. M. B. (2014). Financial education:a tool for economic consciousness. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 4(3). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2220

Issue

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ARTIGOS