The theoretical model of apprenticeship analysis of Barbara Rogoff: theoretical discussion and possibilities of applying social network analysis

Authors

  • Carlos Henryque Pompeu Gomes Universidade Federal de Pernambuco
  • Patricia Smith Cavalcante Universidade Federal de Pernambuco
  • Candy Marques Laurendon Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.23025

Keywords:

Barbara Rogoff, sociocultural perspective, apprenticeship, participatory appropriation, guided participation, social network analisys

Abstract

This  paper  presents  a  discussion  of sociocultural  theory  in  Barbara  Rogoff.  We  observe  the theoretical precursors of its approach, the relation of the author's assumptions to the concept of ZoneofProximal Development, and the concept of human development as a culturalprocess, involving collaboration between individuals and society. Our aim was to analyze the author's conception   of   learning   and   development   and   the   methodology   used   to   investigate apprenticeship in different cultures. We present the application of his approach in a community of American Girl Scouts, and the model  of analysis of the subject's learning  in three planes: personal, interpersonal and community, as well as the development processes on participatory appropriation, guided participation and apprenticeship. We present a complementary approach to the Rogoff model, questioning the possibility of relating its theoretical approach to Social Network Analysis as a methodological support for the observation of sociocultural activities.

Author Biography

Carlos Henryque Pompeu Gomes, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação Tecnológica na Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnologia (EDUMATEC) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Experiência profissional em Educação Superior nas áreas de Gestão Educacional, Marketing e Gestão Acadêmica, Criação de novos negócios e Programas de Desenvolvimento e Inovação. Desenvolveu e implantou projetos de educação inovadora, planejamento educacional, planejamento de centros de juventude, planejamento estratégico de marketing, desenvolvimento de novos produtos, seleção de equipes técnicas, monitoração de redes sociais, pesquisa de mercado, desenvolvimento local com organismos internacionais, cursos de ensino superior; parcerias institucionais, criação e mentoring de empresas Startups. Formado em Administração pela Faculdade de Ciências da Administração de Pernambuco- FCAP/UPE, Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Docência: Marketing, Planejamento Estratégico, Inovação e Redes Sociais na Universidade Anhembi Morumbi (SP), no SENAC(SP), MBA da Universidade de Pernambuco-FCAP/UPE e na Pós-Graduação do Centro Universitário Unijorge (BA) e no MBA da Faculdade Boa Viagem FBV-DEVRY(PE).

References

BORGATTI, Stephen P.; EVERETT, Martin G. Network analysis of 2-mode data.Social networks, v. 19, n. 3, p. 243-269, 1997. Disponível em: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378873396003012>. Acesso em: 14 maio 2017.

CARRAHER, Terezinha Nunes. O método clínico: usando os exames de Piaget. São Paulo: Cortez, 1998.

CARRARA, Kester et al. Introdução à psicologia da educação: seis abordagens.São Paulo: Avercamp, 2004.

CHOMSKY, Noam.Aspects of the Theory of Syntax. MIT Press, 2015. Disponível em: <https://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Chomsky-Aspects-excerpt.pdf>. Acesso em: 17 jun. 2017.

COSTA, Eveline Vieira; LYRA, Maria C. D. P. Como a mente se torna social para Barbara Rogoff? A questãoda centralidade do sujeito. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 637-647, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente.São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HANNEMAN, Robert A.; RIDDLE, Mark. Introduction to social network methods. Riverside, CA: University of California, Riverside. 2005.Disponível em:<http://faculty.ucr.edu/~hanneman/nettext/>. Acesso em: 02 fev. 2016.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Communities of practice.v. 9, p. 2, 1998. Disponível em: <http://valenciacollege.edu/faculty/development/tla/documents/CommunityofPractice.pdf>. Acesso em: 06 jun.2017.

LEMIEUX, Vincent; OUIMET, Mathieu. Análise Estrutural das Redes Sociais. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

MOREIRA, Marco Antonio.Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora pedagógica e universitária, 1999.

PIAGET, Jean. Desenvolvimento e aprendizagem. In: LAVATELLY, C. S.;STENDLER, F.Reading in child behavior and development. New York: Hartcourt Brace Janovich, 1972. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/psicoeduc/wp-content/plugins/as-pdf/generate.php?post=91>. Acesso em: 20 jun. 2017.

ROGOFF, Barbara. Observing sociocultural activity on three planes: Participatory appropriation, guided participation, and apprenticeship. In: WERTSCH, J.; RIO, P.; ALVAREZ, A. (Eds.).Sociocultural Studies of Mind.Learning in Doing: Social, Cognitive and Computational Perspectives, 1995. pp. 139-164. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139174299.008

ROGOFF, Barbara. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed,2005.

ROGOFF, Barbara; MATUSOV, Eugene; WHITE, Cynthia. Models of teaching and learning: participation in a community of learners. Handbook of education and human development, p. 389-414, 1996. Disponível em:<http://ematusov.soe.udel.edu/vita/Articles/Rogoff,%20Matusov,%20White,%20Models%20of%20Teaching,%201996.pdf >. Acesso em: 03 maio 2017.

SANTANA, Suely de Melo; ROAZZI, Antonio; DIAS, Maria das Graças B. Paradigmas do desenvolvimento cognitivo: uma breve retrospectiva.Estud. psicol.,Natal, v. 11,n. 1,p. 71-78, Apr. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2006000100009&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 06jun.2017. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2006000100009.

SOUZA, Queila; QUANDT, Carlos. Metodologia de análise de redes sociais. O tempo das redes. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 31-63. Disponível em: <http://www.academia.edu/download/1812297/Souza_Quandt_Metodologia_Livro_Tempo_das_Redes_2008.pdf>. Acesso em: 24 maio 2017.

TUBOITI, Nair Cristina da Silva; LAURENDON, Candy Marques. Ensino-aprendizagem de professores a partir de uma formação continuada pós-construtivista a fim de alfabetizar 100% dos alunos. 2015. Disponível em:<http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20114_10895.pdf>. Acessoem: 03 maio 2017.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente.São Paulo, v. 3, 1984. Disponível em: <http://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/vygotsky-a-formac3a7c3a3o-social-da-mente.pdf>. Acesso em: 15jun. 2017.

VYGOTSKY, Lev Semenovich;LURIA, Aleksandr Romanovich;LEONTIEV, Aleksei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone,1988.

WASSERMAN, Stanley; FAUST, Katherine. Social network analysis: Methods and applications. New York:Cambridge University Press, 1999. 825p. Documento disponível para Tablet.

WENGER, Etienne; WHITE, Nancy; SMITH, John D.Digital habitats: Stewarding technology for communities. CPsquare, 2009.

Published

2017-07-01

How to Cite

Gomes, C. H. P., Cavalcante, P. S., & Laurendon, C. M. (2017). The theoretical model of apprenticeship analysis of Barbara Rogoff: theoretical discussion and possibilities of applying social network analysis. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.23025

Issue

Section

ENSAIOS