Teachers strategies with the use of digital technologies in the pandemic context of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248284Keywords:
digital information and communication technologies, digital culture, teaching strategies, remote educationAbstract
This article aims to analyze the strategies of the documents, from the use of Digital Technologies in moments of remote education, in the pandemic period of the New Coronavirus. We have adopted digital culture as a research context that has a qualitative approach and a descriptive study, materialized from an online and open questionnaire, prepared by the Research Group for Digital Media and Intercultural Mediations. Of the subjects you select, we chose ten percent who work remotely in Higher Education to answer the survey question through whatsapps audios. The results were achieved through discourse analysis and point to a plurality of strategies of teachers in the mediation process with the use of digital echnologies either in order to contemplate technology as a technique or create learning scenarios, enabling protagonism, authorship, collaboration and network.References
BAUMAN, Zygmunt. A arte da vida. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro.b Jorge Zahar, 2009.
BITTENCOURT, Renato Nunes. Inteligência Coletiva: os saberes em rede e suas consequências positivas na revisão de Pierre Lévy. Revista Ciência e Vida - Filosofia. São Paulo, v. 2 n. 68, p. 17-23, março/abril, 2012.
CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. v. 1. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
DUARTE, Regina. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, Curitiba, n. 24, p. 213-225, 2004.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e tempo docente. Campinas SP: Papirus, 2013.
KERCKHOVE, Derrick de. The skin of Culture: investigating the new electronic reality. London: Kogan Page, 1997.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A. A construção do saber. Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Trad. Monteiro, H. SETTINERI, F. Porto Alegre: Artes Médicas; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999
LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2010.
LEMOS, André. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.
LEVY, Pierre. As tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2011.
MACHADO, J. M. R.; TIJIBOY, A. V. Redes Sociais Virtuais: um espaço para efetivação da aprendizagem cooperativa. Novas Tecnologias na Educação, v. 3, n. 1, p. 1-9, 2005.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7- 32, 1999.
MORAN, Jose Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MORAN, Jose Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. (Coleção Mídias Contemporâneas). Disponível em: < http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf >. Acesso em: 2 mar. 2017.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.
PÊCHEUX, Michel. Análise de discurso. Textos selecionados Eni Puccinelli Orlandi. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2012.
PRADO, Cláudio. Política da cultura digital. In: SAVAZONI, Rodrigo; CONH, Sérgio (Orgs). Cultura Digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009, p. 44-55.
PRENSKY, Marc. Não me atrapalhe, mãe – Eu estou aprendendo! São Paulo: Phorte, 2010.
PRESSEY, S. L. Machine for intelligence tests. United States Patent Office. n. 1749226A, 21 jun. 1928. 4 mar., 1930. Acesso em: 21 nov. 2017.
PRIMO, Alex. Fases do desenvolvimento tecnológico e suas implicações nas formas de ser, conhecer, comunicar e produzir em sociedade. In: PRETTO, Nelson De Luca; SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Salvador, BA: EDUFBA, 2008. p. 51- 68.
ROSSATO, M. A aprendizagem dos nativos digitais. In: MARTÍNEZ, A. Mitjáns; ÁLVAREZ, P. (Orgs.). O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2014. pp. 151-178.
SAMPAIO, Joseilda; BONILLA, Maria Helena Silveira. Os jovens na contemporaneidade: a experiência da articulação entre a dinâmica da escola e um projeto de inclusão digital. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, RS, v. 19, n. 1, p. 181-193, jan./jun. 2012.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SILVA, E. L. D.; CAFÉ, L.; CATAPAN, A. H. Os objetos educacionais, os metadados e os repositórios na sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 39, p. 93-104, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.