Resources in teaching the concept of area: a study with teachers who teach mathematics in the final years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251543

Keywords:

area, Math, Mathematics teachers, resources

Abstract

This research aimed to analyze, from Adler's perspective, the types and subtypes of resources declared as  used  in  favoring  the  teaching  of  the  concept  of  flat  surface  areas  by  teachers  who  teach Mathematics in the final years of elementary school. The concept of resource proposed by Adler was adopted,  which  categorizes  the  resource  as  Material  or  Human  or  Sociocultural. An  electronic  form with six questions, consisting of two sections, was applied to 5 teachers. The first section, consisting of two questions, addressed professional characteristics. The second section, formed by four questions, contemplated the use of resources by teachers to teach the concept of area. The results showed that in order  to  promote  the  teaching  of  this  mathematical  object  in  the  classroom  environment,  teachers prioritize  material-type  resources. The  results  also  highlight  the  relevance  of  teachers  to  improve  on the theme through continuous training of short or long duration.

Author Biographies

Franklin Fernando Ferreira Pachêco, Universidade Federal de Pernambuco

Licenciado em Matemática pela Universidade de Pernambuco/ Campus Mata Norte. Possui Especialização em Ensino de Matemática pela Faculdade de Ciências e Tecnologia Professor Dirson Maciel de Barros. Mestre e doutorando em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco.

Andreza Santana da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre e doutoranda em Educação Matemática e Tecnológica no programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC) pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE. Especialista em Ensino de Matemática pela faculdade escritor Osman da Costa Lins (FACOL). Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Pernambuco - Campus Mata Norte (UPE - CMN).

Josinaldo José da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Pernambuco e mestre em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba.

Lucas de Carvalho Nascimento, Universidade Federal da Paraíba

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Pernambuco (2014), mestre em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba (2017) e doutor em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba (2021).

References

ADLER, J. Conceptualising resources as a theme for teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education. 2000. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/225848263_Conceptualising_Resources_as_a_Theme_for_Teacher_Education. Acesso em: 21 mai. 2021.

ARAÚJO, J. C. Cavalcante de Como os alunos de 8º ano lidam com situações relativas à área de paralelogramos?: um estudo sob a ótica da teoria dos campos conceituais. 2018. 170 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018. Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, 2018.

BALLEJO, C. C. Aprendizagem de conceitos de área e perímetro com o Geogebra no 6º ano do ensino fundamental. 2015. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/7453/3/471730-TextoCompleto.pdf. Acesso em: 17 mai. 2021.

BALTAR, P. M. Enseignement et apprentissage de la notion d’aire de surfaces planes: une étude de l’acquisition des relations entre les longuers et les aires au collège. 1996. Tese (Doutorado em Didática da Matemática), Université Joseph Fourier, Grenoble, França, 1996.

BELLEMAIN, P. M. B.; LIMA, P. F. Um estudo da noção de grandeza e implicações no Ensino Fundamental. Ed. Geral: John A. Fossa. Natal: SBHMat, 2002.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática/Secretária de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 142 p.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Brasília, 2018, p. 600.

DOUADY, R.; PERRIN-GLORIAN, M.J. Un processus d’apprentissage du concept d’aire de surface plane. Educational Studies in Mathematics.v. 20, n. 4, p. 1 - 50, 1989.

FERREIRA, L. F. D. A construção do conceito de área e da relação entre área e perímetro no 3º ciclo do ensino fundamental: estudos sob a ótica da teoria dos campos conceituais. 2010. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/3972/1/arquivo206_1.pdf. Acesso em: 21 mai. 2021.

LIMA, P. F.; CARVALHO, J. B. P. F. Geometria. In: CARVALHO, J. B. P. F. Coleção Explorando o Ensino: Matemática, v. 17. Brasília, MEC, 2010, p. 135-166. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7842-2011-matematica-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 mai. 2021.

MONTEIRO, C. E. F. Recursos no ensino e aprendizagem de matemática em contextos de educação do campo. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais... do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM - Universidade Cruzeiro do Sul, 2016. v. 1. p. 1 - 12. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/8389_4320_ID.pdf. Acesso em: 07 mai. 2021.

MOURA, A. P. DE. Área de figuras planas no 6º ano do ensino fundamental: um estudo sobre aproximações e distanciamentos entre o saber ensinado e o saber aprendido. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39289 Acesso em: 07 nov. 2021.

NUNES, J. M. V. A prática da argumentação como método de ensino: o caso dos conceitos de área e perímetro de figuras planas. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Educação) -Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1yHRBsAjG-sO2-WlCDSpNJyXKF9a43Of5/view. Acesso em: 11 mai. 2021.

PACHÊCO, F. F. F. O Apprenti Géomètre 2 como uma ferramenta tecnológica para a abordagem da grandeza área: um estudo com licenciandos em matemática sob a ótica da gênese instrumental Recife, 2020. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/39830/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20Franklin%20Fernando%20Ferreira%20Pach%c3%aaco.pdf. Acesso em: 24 mai. 2021.

PACHÊCO, F. F. F.; FERREIRA, A. G.; SILVA, G. A. F. Os tipos de recursos presentes em uma coleção de livros didáticos dos anos iniciais do ensino fundamental para abordar à área de figuras planas. In: Anais... do XIV SESEMAT - Seminário Sul-Mato-Grossense de Pesquisa em Educação Matemática. Campo Grande -MS: Coordenadoria de Bibliotecas - UFMS, 2020. v. 14. p. 437 - 447. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/sesemat/issue/view/597. Acesso em: 08 mai. 2021.

PACHÊCO, F. F. F.; FERREIRA, A. G.; SANTOS, V. S. RECURSOS PARA O PROCESSO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: INTERNATIONAL JOURNAL EDUCATION AND TEACHING (PDVL), v. 3, n. 3, p. 53 - 71, 31 dez. 2020. Disponível em: https://ijet-pdvl.com/index.php/pdvl/article/view/143/206 . Acesso em: 17 mai. 2021.

QUEVEDO, G. A. Compreensão dos conceitos de Área e Perímetro: um estudo de caso. 2016. 135. p. Mestrado Profissionalizante em Ensino da Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/149219> Acesso em: 08 mai. 2021.

SANTANA, W. M. G. O USO DE RECURSOS DIDÁTICOS NO ENSINO DO CONCEITO DE ÁREA: uma análise de livros didáticos para as séries finais do Ensino Fundamental. 2006. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/4478/1/arquivo5348_1.pdf Acesso em: 07 nov. 2021.

Published

2022-05-27

How to Cite

Pachêco, F. F. F., Silva, A. S. da, Silva, J. J. da, & Nascimento, L. de C. (2022). Resources in teaching the concept of area: a study with teachers who teach mathematics in the final years of elementary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 91–116. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251543

Issue

Section

ARTIGOS