The role of pedagogical coordinators with the use of dict before and during the covid-19 pandemic: an analysis of teaching policy and an educational program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252237

Keywords:

pedagogical coordinators, DICT, Covid-19, pedagogical actions, teaching policy

Abstract

This article presents a study on the role of pedagogical coordinators with the use of DICT, before and during  the  pandemic  period  of  Covid-19.  The  study,  of  qualitative  nature,  with  exploratory  and descriptive character, aims to analyze the role of the pedagogical coordinators with the use of DICT, before and during the pandemic period in the official documents of the Municipal Network of Recife and in the reports of these subjects during the emergency remote classes experienced in 2020. To do so,  a  document  analysis  was  performed  on  the  Recife  Municipal  Education  Policy  (PMER)  and  the Escola  do  Futuro  em  Casa  Program,  regarding  the  Normative  Instructions  and  Circular  Letters.  To proceed  with  the  analysis  of  the  data  obtained  through  the  official  documents  and  the  online questionnaire, we opted for Bardin's Content Analysis (CA) (2011). The results revealed that the role of  the  pedagogical  coordinators  with  the  use  of  DICT  was  to  monitor  the  pedagogical  activities  and validate  the  pedagogical  instruments,  encouraging,  mediating  and  articulating  the  educational  and formative  practices  with  the  use  of  DICT,  from  collective  actions  and  partnerships  that  contributed significantly  to  meet  the  diverse  demands  of  the  school  community,  in  the  pandemic  period  of  the Covid-19.

Author Biographies

Elidiene Gomes de Oliveira Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, EDUMATEC, UFPE Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2011). Tem Especialização em Tecnologia na Aprendizagem pelo Centro Universitário Senac de São Paulo na modalidade à distância . Possui Especialização em Coordenação Pedagógica pela Faculdade Frassinetti do Recife. Foi tutora a distância em metodologia na EAD - COLÉGIO AGRÍCOLA DOM AUGOSTINHO IKAS-CODAI-UFRPE no período de 2012 a 2015. É professor I polivalente da Prefeitura Municipal de Recife desde 2003 e lecionou Matemática e Ciências em turmas de jovens e adultos (2011 a 2019).

Thelma Panerai Alves, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestrado e doutorado em Inovação Educativa (Universidad de Deusto, Bilbao, Espanha). Licenciada em Letras, com especialização em Linguística. Professora Associada do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE), da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC). Estuda mídias digitais na educação; redes sociais e digitais na educação; formação online; cultura digital; e mediações interculturais. Principais áreas de interesse: estruturas narrativas digitais, narrativas transmídias e storytellings, etnografias digitais, metodologias audiovisuais participativas, feminismos e empoderamentos.

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Published

2022-05-27

How to Cite

Lima, E. G. de O., & Alves, T. P. (2022). The role of pedagogical coordinators with the use of dict before and during the covid-19 pandemic: an analysis of teaching policy and an educational program. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 117–133. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252237

Issue

Section

ARTIGOS