The role of pedagogical coordinators with the use of dict before and during the covid-19 pandemic: an analysis of teaching policy and an educational program
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252237Keywords:
pedagogical coordinators, DICT, Covid-19, pedagogical actions, teaching policyAbstract
This article presents a study on the role of pedagogical coordinators with the use of DICT, before and during the pandemic period of Covid-19. The study, of qualitative nature, with exploratory and descriptive character, aims to analyze the role of the pedagogical coordinators with the use of DICT, before and during the pandemic period in the official documents of the Municipal Network of Recife and in the reports of these subjects during the emergency remote classes experienced in 2020. To do so, a document analysis was performed on the Recife Municipal Education Policy (PMER) and the Escola do Futuro em Casa Program, regarding the Normative Instructions and Circular Letters. To proceed with the analysis of the data obtained through the official documents and the online questionnaire, we opted for Bardin's Content Analysis (CA) (2011). The results revealed that the role of the pedagogical coordinators with the use of DICT was to monitor the pedagogical activities and validate the pedagogical instruments, encouraging, mediating and articulating the educational and formative practices with the use of DICT, from collective actions and partnerships that contributed significantly to meet the diverse demands of the school community, in the pandemic period of the Covid-19.References
BELLO, Isabel Melero; PENNA, Marieta Gouvêa de Oliveira. O papel do coordenador pedagógico nas escolas públicas paulistanas: entre as questões pedagógicas e o gerencialismo. Educar em Revista, n. SPE. 1, p. 69-86, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
CARDOSO, Patricia Florencio da Silva; CABELLERO, Cinthia Fabiane Fonseca; RUBINHO, Vanessa da Silva. Tecnologias Digitais e Inúmeras Possibilidades de Aprendizagem. IntegraEaD, Campo Grande- Ms, v. 2, n. 1, p. 12-12, 22 dez. 2020. Disponível em:< https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/IntegraEaD/article/view/11943 > Acesso em: 18 jan. 2021.
CARVALHO, Ana Beatriz Gomes; ALVES, Thelma Panerai. Práticas e percursos dos professores da Educação Básica com ações de autoria e colaboração nas redes sociais. Revista Diálogo Educacional, v. 15, n. 45, p. 493-514, 2015
CARVALHO, Marcela Damaris de. Supervisoras pedagógicas como agentes da inserção de tecnologias digitais na educação básica '16/08/2016 188 f. Mestrado Profissional em Educação Instituição de Ensino: Universidade Federal de Lavras, Lavras Biblioteca Depositária: Biblioteca Universitária da UFLA.
FREIRE, P. Educação e mudança. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983
GIL, Antonio Carlos, 1946 – Como elaborar projetos de pesquisa / Antonio Carlos Gil. – 6. ed. – São Paulo: Atlas, 2017.
GOEDERT, Lidiane; ARNDT, Klalter Bez Fontana. Mediação pedagógica E educação mediada por tecnologias digitais em tempos de pandemia. Criar Educação, 2020, 9.2: 104-121.
JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e521974299-e521974299, 2020.https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299.
LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização / José Carlos Libâneo, João Ferreira de Oliveira, Mirza Seabra Toschi - 10. ed. rev. e ampl. - São Paulo: Cortez, 2012. - (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos / coordenação Selma Garrido Pimenta).
MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: BEHRENS, Marilda A.; MASETTO, Marcos T. MORAN, José M. Novas tecnologias e mediação Pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
MOREIRA, J. António; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, p. 351-364, 2020.
PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, Vera Lucia Trevisan De; ALMEIDA, Laurinda Ramalho De. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 754-771, 2012.
RECIFE. Secretaria de Educação. Política de ensino: Tecnologias na Educação / organização: Jacira Maria L’Amour Barreto de Barros, Élia de Fátima Lopes Maçaira, Katia Marcelina de Souza. – Recife: Secretaria de Educação, 2015. 84 p.: il. (Política de Ensino da Rede Municipal do Recife, v. 5). 2015 b. Disponível em:http://www.portaldaeducacao.recife.pe.gov.br/sites/default/files/arquivos_informativos_home/digital_TecnologiasEducacao_0.pdf Acesso em Jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.