An investigation on conceptions about high school student financial education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254588

Keywords:

transversal contemporary theme, financial education, financial literacy, critical competence, behavioral

Abstract

As  of  2018,  with  the  inclusion  of  the  Transversal  Contemporary  Theme  (TCT)  Financial Education,  in  the  National  Curricular  Common  Base,  there  was  a  significant  increase  in academic  research  on  this  topic.  However,  there  is  a  need  for  studies  that  investigate  the conceptions  of  Financial  Education  and  point  out  its  different  aspects  (literacy,  criticism  and behavior).  In  this  line,  this  text  aims  to  analyze  the  conceptions  about  Financial  Education  of high school students. Data were collected in a class of 34 students and organized and analyzed using the Collective Subject Discourse technique. Regarding the students' conceptions, we saw that  there  is  an  emphasis  on  the  knowledge  of  mathematical  and  economic  concepts,  however they  do  not  value  only  their  acquisition,  but  their  use  for  effective  decision-making,  which provide  personal  and  collective  financial  well-being.  Finally,  we  saw  that  the  TCT  Financial Education  contributes  to  the  training  of  young  people  in  the  construction  of  criticality  and emancipation of the subject, not only intending to acquire mathematical and economic concepts.

Author Biographies

Andrea Pavan Perin, Faculdade de Tecnologia de Itapetininga

Andréa Pavan Perin
Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista – Unesp/Rio Claro
Faculdade de Tecnologia de Itapetininga- FATEC, Itapetininga, Brasil
andreapavanperin@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-2791-7682

Celso Ribeiro Campos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Celso Ribeiro Campos
Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista – Unesp/Rio Claro
Pontifícia Universidade Católica - PUC/SP – São Paulo, Pós-graduação em Educação Matemática – Brasil
crcampos@pucsp.br

https://orcid.org/0000-0001-7371-2437

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Published

2022-10-24

How to Cite

Perin, A. P., & Campos, C. R. (2022). An investigation on conceptions about high school student financial education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(3), 1–25. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254588

Issue

Section

Novo Ensino Médio e os Itinerários Formativos