Mathematics and the senses manifested in the specific skills and skills of the curricular reference of the new High Scholl in Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254690

Keywords:

mathematics education, philosophy of mathematics education, phenomenology, Paraná curriculum

Abstract

On August  13,  2021,  the  Common  Curriculum  Reference  for The  High  School  of  Paraná  was approved  and  approved,  this  being  the  guide  document  for  the  teaching  process  and  prepared from  Law  13,415  of  February  16,  2017,  and  approval  of  the  National  Common  Curriculum Base  (NCCB).  This  document  prescribes  and  indicates  understandings  about  mathematics focused  on  skills  and  abilities,  but  little  explored.  In  this  context,  we  understand  that  it  is important  to  be  investigated  under  the  following  question:  "how  is  mathematics  shown  in  the Curricular Reference of the New High School in the State of Paraná?   To this end, we went to the meanings of mathematics that manifest themselves in the specific competencies and skills of the document in the area of Mathematics and its Technologies. Of all the analytical movement performed, it is noted that there is a strong indication of decentralizing the mathematics of itself, starting from what they call "reality".   Although mathematics is an important component of the curriculum,   and   can   be   distinguished   from   the   other,   it   is   repositioned   and,   therefore, conditioned to specific purposes and values, such as its role in individual and collective life.

Author Biographies

Mariangela Deliberalli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Bolsista pela CAPES. Doutoranda em Educação em Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação em Matemática (PPGECEM) na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro). Licenciatura em Matemática.

Tiago Emanuel Klüber, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Educação Científica e Tecnológica

Clodis Boscarioli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Engenharia Elétrica

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Published

2022-10-24

How to Cite

Deliberalli, M., Klüber, T. E., & Boscarioli, C. (2022). Mathematics and the senses manifested in the specific skills and skills of the curricular reference of the new High Scholl in Paraná. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(3), 235–260. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254690

Issue

Section

Novo Ensino Médio e os Itinerários Formativos