An activity proposal for approaching areas, volumes, and proportions in Minecraft Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263552

Keywords:

Minecraft Education, GBL, Areas, Volumes, Proportions

Abstract

In this work, we present a proposal for an activity using the Game-Based Learning (GBL) methodology to complement and fix the contents of area, volume, and proportion through the game Minecraft Education. Using the three-dimensional simulation of the world the game offers, we propose the construction of a condominium of hobby farms, where students must design spaces, collect and process construction materials, and carry out construction. We present mathematical questions and ways to work on them according to the game mechanics. In this process, area, volume, and proportions concepts are applied to the simulated world problems similar to the real world.

Author Biographies

Thiago Pinguello de Andrade, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Possui, Licenciatura em Matemática pela Universidade Paranaense (Unipar), Mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Doutorado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor da Universidade Tecnológica Federal do Parará (UTFPR), campus Cornélio Procópio (2015 - Atual). Atua na Graduação e é professor permanente do programa de pós graduação PROFMAT. Pesquisa na área de Equações Dispersivas.

Doutor em Matemática, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor do Magistério Superior, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Cornélio Procópio, Paraná, Brasil.

Kátia Regina Vieira, Serviço Social da Indústria – SESI

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Oeste Paulista (2001) e graduação em Ciências Habilitação Em Matemática pelo Instituto Municipal de Ensino Superior de Assis (1993). Especialização pela Universidade Estadual de Londrina, Mestrado PROFMAT- UTFPR. Atualmente é professor titular - Secretaria de Estado da Educação, professor titular da Associação Assissense de Ensino S c Ltda e professora - Serviço Social da Indústria - Diretório Regional São Paulo. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Análise Numérica.

Mestre em Matemática, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Professora, Serviço Social da Indústria (SESI), Paraguaçu Paulista, São Paulo, Brasil. Endereço para correspondência: Rua da Constituição, 382, Jardim Paulista, Assis, São Paulo, Brasil, CEP: 19816-220.

References

ALVES, Flora. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras. DVS editora, 2015.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre, RS: Penso Editora, 2017.

BOS, Beth et al. Learning mathematics through Minecraft. Teaching Children Mathematics, v. 21, n. 1, p. 56-59, 2014. Disponível em: https://pubs.nctm.org/view/journals/tcm/21/1/article-p56.xml. Acesso em 3, Fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular (BNCC), 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em 13, Abr. 2020.

DAWLEY, Lisa; DEDE, Chris. Situated learning in virtual worlds and immersive simulations. Handbook of research on educational communications and technology, p. 723-734, 2014.

DEZUANI, Michael; MACRI, Jo. Minecraft: Education edition for educational impact. Queensland University of Technology’s Digital Media Research Centre, v. 2, p. 1-148, 2020. Disponível em: https://research.qut.edu.au/dmrc/wp-content/uploads/sites/5/2019/10/MEE-Research.pdf. Acesso em 3, Fev. 2021.

DIAS, Natália Ferreira; ROSALEN, Marilena. Minecraft: Uma estratégia de ensino para aprender mais jogando. SIED: EnPED-Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2014.

KUHN, Jeff. Minecraft: education edition. Calico journal, v. 35, n. 2, p. 214-223, 2018. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/90021922. Acesso em 10, Jun. 2024.

MINECRAFT EDUCATION. Sítio do Minecraft Education. Disponível em: https://education.minecraft.net/en-us. Acesso em 02, Jul. 2024.

Published

2024-12-18

How to Cite

Pinguello de Andrade, T., & Regina Vieira, K. (2024). An activity proposal for approaching areas, volumes, and proportions in Minecraft Education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(3), 112–137. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263552

Issue

Section

ARTIGOS