Exploring the interactive features of the social media platform TikTok in learning the concept of fractions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263882

Keywords:

Digital Techonologies, Shorts Vídeos, TikTok, Complementary Learning, Complementary Learning Tool

Abstract

This article investigated the use of basic math videos on TikTok for learning the concept of fractions among 6th-grade students. Motivated by the increasing integration of digital technologies in Mathematics Education and the use of social media as pedagogical tools, we sought to answer the question: What is the impact of views and shares of short TikTok videos on learning fractions? The aim was to analyze how short videos can aid in understanding this concept by examining the impact of views and shares. We employed a qualitative and exploratory research approach, with data collection that included verifying video views and shares, evaluating learning activities, and conducting post-production interviews. The analysis was carried out through data triangulation and the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML). The results showed that short videos, up to one minute long, received the highest number of views and demonstrated better retention rates. We concluded that there is a demand for instructional content in short video format, which proves more effective for retention due to its ability to maintain attention for brief periods and facilitate sharing. For future research, we recommend exploring video production strategies on the platform and adapting these approaches to other math curriculum content.

Author Biographies

Marinete Wutke Welmer, Universidade Federal do Espírito Santo - CEUNES/UFES

Mestranda em Ensino na Educação Básica pelo PPGEEB/CEUNES/UFES. Possui Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004), Especialização em Matemática pela FIJ - Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2006), Aperfeiçoamento em Educação Especial e Inclusiva pelo IFES (2021) e Especialização em Matemática, Suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela UFPI (2022). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática. Possui trabalhos na área de Educação do Campo, Etnomatemática e Matemática nas séries finais do ensino fundamental. Membro do grupo Mídias e Matemática (MidMat) do CEUNES/UFES. Atualmente atua como professora de matemática da rede municipal de educação de São Mateus-ES.

Valdinei Cezar Cardoso, Universidade Federal do Espírito Santo - CEUNES/UFES

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2014). Mestre em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá(2010). Especialista em Educação Matemática pela União das Escolas Superiores do Vale do Ivaí (2002). Graduado em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá(2001), Professor Adjunto do Departamento de Matemática Aplicada e do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica do Centro Universitário Norte do Espírito Santo da Universidade Federal do Espírito Santo. Atua na área de pesquisa da Educação Matemática com ênfase na Modelagem Matemática na Educação Matemática, Teorias da Didática da Matemática Francesa, Teoria Cognitiva da Aprendizagem Multimídia, Uso de Jogos e Vídeos Digitais no ensino de matemática, Educação à Distância e Tecnologias Educacionais da Informação e Comunicação. É coordenador do Grupo de pesquisa Mídias e Matemática (MidMat) no Centro Universitário Norte do Espírito Santo(CEUNES) da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

ALMEIDA, F.; PACHECO, A.; COUTINHO, C. Utilização de vídeos educacionais por estudantes brasileiros. Revista Brasileira de Educação, v. 25, n. 50, p. 123-140, 2020.

ALMEIDA, A. R.; RIBEIRO, M. Conhecimento especializado do professor que ensina matemática no tópico das frações: discutindo quantidades discretas. Trilhas Pedagógicas, Pirassununga, v. 9, n. 11, p. 126-143, 2019. Disponível em: http://fatece.edu.br/arquivos/arquivos%20revistas/trilhas/volume9_11/8.pdf. Acesso em: 07 abr. 2023.

AMORIM, S. TikTok Analytics: como interpretar dados e bombar sua conta. 2023. Disponível em: https://enotas.com.br/blog/tiktok-analytics/. Acesso em: 22 jul. 2024.

ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Construindo Pesquisas Coletivamente em Educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em Ensino e Sala de Aula: Diferentes Vozes em uma Investigação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

BORBA, M. de C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO JÚNIOR, N. da R. C. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BORBA, M. C.; XAVIER, J. F. Vídeos curtos na perspectiva dos seres- humanos-com-mídias e da Teoria da Atividade. INTERMATHS, v. 3, n. 2, p. 4-18, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i2.11869. Acesso em: 17 maio. 2023.

BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), 9.448, de 14 de março de 1997, 10.260, de 12 de julho de 2001, e 10.753, de 30 de outubro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, 11 jan. 2023.

COSTA, R. F.; SOUTO, D. L. P. Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática: uma construção coletiva. In: BORBA, M. C.; XAVIER, J. F.; SCHÜNEMANN, T. A. (Org.) Educação Matemática: múltiplas visões sobre Tecnologias Digitais, Belo Horizonte: Autêntica, 2023.

DA ROCHA, C. J. T.; DE FARIAS, S. A. Metodologias Ativas de Aprendizagem Possíveis ao Ensino de Ciências e Matemática. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 69-87, 2020. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/METODOLOGIAS-ATIVAS-DE-APRENDIZAGEM-POSSÍVEIS-AO-DE-ROCHA-FARIAS. Acesso em: 26 jun. 2023.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GUO, P. J.; KIM, J.; RUBIN, R. How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. Sixth International Conference on Learning Analytics & Knowledge, 2019. In: Proceedings of […], p. 31-40, 2019.

HOBBS, R. Create to Learn: Introduction to Digital Literacies. John Wiley & Sons, 2018.

LÉVY, P. Cibercultura. Trad. C. I. Costa. 3. ed. São Paulo: LeLivros, 2010.

MAYER, R. E. Multimedia Learning. 2ª ed. New York: Cambridge University Press, 2009.

MONTEIRO, J. C. S. TikTok como Novo Suporte Midiático para a Aprendizagem Criativa. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, v. 1, n. 2, p. 5-20, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br?ipa?article?vieww?30795. Acesso em: 22 set. 2022.

OECHSLER, V. Comunicação Multimodal: produção de vídeos em aulas de Matemática. 2018. 311 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/65ecae71-0fa4-42ce-bd2b-a52acf7b78/content. Acesso em: 21 set. 2023.

SORIANO, V. A.; PLAZA, M. G.; PEREZ, M. L. P. M.; CLIMENT, J. C. N.; MARTINEZ, J. M. S.; MARTINEZ, D. S. Los conceptos fundamentales de las matemáticas através de la experiencia. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2020-21. Disponível em: http://hdl.handle.net/10045/121026. Acesso em: 06 ago. 2023.

STIRLING, E. What makes an effective educational video? Educational Media International, v. 57, n. 4, p. 365-377, 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC5132380. Acesso em: 18 jul. 2024.

STOKEL-WALKER, C. TikTok Boom: China's Dynamite App and the Superpower Race for Social Media. London: Canbury Press, 2022.

TIKTOK. Make Your Day. 2024. Disponível em: https://www.tiktok.com/pt_BR/. Acesso em: 06 jul. 2024.

THEES, A. “Aprendi no YouTube!”: investigação sobre estudar matemática com videoaulas. 2019. 260 f. Tese. (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/338040413_APRENDI_NO_YOUTUBE_INVESTIGACOES_SOBRE_ESTUDAR_MATEMATICA_COM_VIDEOAULAS_I_learned_on_YouTube_research_on_studying_mathematics_with_videolessons. Acesso em: 02 jan. 2024.

WANG, Y. Influence of camera view on TikTok users’ presence, immersion, and adoption intent. Computers in Human Behavior, v. 110, n. 78, p. 106373-106379, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106373. Acesso em: 21 set. 2023.

Published

2024-12-10

How to Cite

Wutke Welmer, M., & Cardoso, V. C. (2024). Exploring the interactive features of the social media platform TikTok in learning the concept of fractions. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(2), 139–163. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263882