Contributions of a study group in exploratory Mathematics teaching to the initial training of Mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263947Keywords:
Exploratory Mathematics Teaching, Initial Training of Mathematics Teachers, Collaborative Study Group, Lesson Plan, Teaching of MathematicsAbstract
The present work presents the results of research conducted within a study group of a Mathematics Teaching degree program at a public university in Ceará. The objective was to analyze contributions of practices related to the Exploratory Mathematics Teaching (EMT) approach to the training of future Mathematics teachers, developed in the context of this group. The investigation is qualitative with an interpretative nature, involving an analysis based on the group member's logbook and participants' responses to a questionnaire containing questions related to the study theme and their participation in the group. As a result, it was observed that the participation in the study group contributed to the development of practices supported by EMT, such as: 1) the selection of an interesting and challenging task, enabling participants to understand the importance of considering students' prior knowledge during planning; 2) the practice of anticipation, which provided teachers with better preparation for teaching moments; 3) the practice of monitoring, which allowed for interaction between students and the teacher, fostering investigative knowledge construction; 4) the practices of selection and sequencing, which facilitated an understanding of how to organize and present mathematical knowledge logically; and 5) the practice of connecting, which enabled an understanding of how to use strategies and concepts discussed during lessons to contribute to the connection and systematization of acquired knowledge.
References
BOGDAN, Robert.; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994. Disponível em: https://www.academia.edu/6674293/Bogdan_Biklen_investigacao_qualitativa_em_educacao. Acesso em: 08 nov. 2023.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: A Secretaria, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 05 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Parte III - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica/MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 25 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 25 out. 2023.
CANAVARRO, Ana Paula. Ensino exploratório da Matemática: práticas e desafios. Educação e Matemática, Lisboa, n. 115, p. 11-17, 2011. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/4265. Acesso em: 02 out. 2023.
CANAVARRO, Ana Paula; OLIVEIRA, Hélia; MENEZES, Luiz. Práticas de ensino exploratório da Matemática: o caso de Célia. In: SANTOS, Leonor. (ed.). Investigação em Educação Matemática 2012: Práticas de ensino da Matemática. Portalegre: SPIEM, 2012. p 255- 266. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/7041/1/Canavarro_Oliveira_Menezes_eiem.pdf. Acesso em: 02 out. 2023.
CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CYRINO, Márcia Cristina Costa Trindade; TEIXEIRA, Bruno Rodrigo. O ensino exploratório e a elaboração de um framework para os casos multimídia. In: CYRINO, Márcia Cristina Costa Trindade. Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam matemática. Londrina: Eduel, 2016. p. 81-99.
FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 49- 78.
MARINS, Alessandra Senes; TEIXEIRA, Bruno Rodrigo; SAVIOLI, Angela Marta Pereira das Dores. Práticas de Ensino Exploratório de Matemática e a Mobilização/Desenvolvimento do Conhecimento Matemático para o Ensino por Participantes do PIBID. Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 69, p. 314-342, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/MxLx6sx4zqtjrGSdyr9nmmL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 nov. 2023.
MARINS, Alessandra Senes; SAVIOLI, Angela Marta Pereira das Dores; TEIXEIRA, Bruno Rodrigo. Potencialidades de práticas de ensino exploratório de Matemática para o desenvolvimento profissional de futuros professores de Matemática. Revista Paradigma, Vol. LXIII, Edición Temática Nro. 1: ln: Práticas de Formação, Ensino e Aprendizagem em Educação Matemática na Contemporaneidade, p. 22-48, 2022. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1159/1028. Acesso em: 05 nov. 2023.
OLIVEIRA, Hélia; CARVALHO, Renata. Uma experiência de formação em torno do ensino exploratório: do plano à aula. In: PONTE, João Pedro da. Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 465-487. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/269703974_Uma_experiencia_de_formacao_em_torno_do_ensino_exploratorio_do_plano_a_aula. Acesso em: 18 nov. 2023.
PONTE, João Pedro da. Formação do Professor de Matemática: Perspectivas atuais. In: PONTE, João Pedro da. Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 343-358. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275409911_Formacao_do_professor_de_Matematica_Perspetivas_atuais. Acesso em: 15 nov. 2023.
RODRIGUES, Renata Viviane Raffa; CYRINO; Marcia Cristina Costa Trindade; OLIVEIRA, Hélia Margarida. Comunicação no Ensino Exploratório: visão profissional de futuros professores de Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 32, n. 62, p. 967-989, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a11. Acesso em: 20 nov. 2023.
STEIN, Mary Kay. et al.Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers MoveBeyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, Londres, v. 10, n. 4, p. 313-340, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tyciane Araujo Braga, Alessandra Senes Marins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.