Digital Pathways: routes to implementing the foundations and guidelines in Educational Technology
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264931Keywords:
editorial, thematic edition, presentationAbstract
The thematic edition Digital Pathways: Routes for Implementing Educational Technology Foundations and Guidelines of the journal EM TEIA addresses the challenges and opportunities of integrating technology into Brazilian education, focusing on the implementation of the Common National Curriculum Base (BNCC) in Computing and the National Curriculum Guidelines (DCN) for Teacher Education. The discussion emphasizes the need to rethink curricula and prepare teachers for a digital society, exploring topics such as the platformization of life, datafication, and digital inclusion, particularly through the National Digital Education Plan (PNED). The edition underscores the relationship between education and digital culture, analyzing how educational practices can be transformed by emerging technologies such as generative artificial intelligence, social media, games, and computational thinking. It also reflects on structural challenges, social and cultural inequalities, and the impact of formal, real, and hidden curricula on technology adoption. The articles feature discussions on using TikTok and games in education, computational thinking in early childhood, and the potential of ChatGPT in learning processes, offering innovative and critical perspectives. The journal proposes an inclusive approach that integrates digital technologies with the specificities of school communities, fostering meaningful education aligned with the demands of the 21st century.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth B.; SILVA, Maria da Graça Moreira. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, v. 7, n. 1, 2011.
CARVALHO, Ana Beatriz; ALVES, Thelma Panerai. Apropriação tecnológica e cultura digital: O programa Um computador por Aluno no interior do Nordeste brasileiro. Logos, v. 18, n. 1, 2011.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e terra, 2005.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. Cortez editora, 2017.
ROSA, João Guimarães, "Grande Sertão: Veredas". 36ª impressão, Editora Nova Fronteira, 1988.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
SILVEIRA, Sergio Amadeu da. Democracia e os códigos invisíveis: como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. Edições Sesc, 2019.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização (Platformisation, 2019 – tradução: Rafael Grohmann). Revista Fronteiras – estudos midiáticos, v. 22, n. 1, p. 2-10, janeiro/abril, 2020.
PUAR, Jasbir. K. The Right to Main. Durham: Duke University Press, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Caio Túlio Olimpio Pereira da Costa, Raphael de França e Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

