Teaching and learning trigonometry with GeoGebra software

Authors

  • Reinaldo Oliveira Reis Júnior Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Eduardo Delcides Bernardes Universidade Estadual de Santa Cruz

Keywords:

ICT, following teaching, trigonometry, GeoGebra, representation registers

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) have been tools with important potential in the teaching and learning process, which is why they have become research instruments, notably in Mathematics Education. In this context, it is proposed to analyze the treatment of the most relevant topics of Trigonometry presented to students throughout the Basic Education using the tools of the software GeoGebra, emphasizing the contents referring to the introduction to Trig. In this way, emphasis will be placed on the possible relationships that emerge in the classroom by introducing a computational learning environment, in order to highlight the process of coordination between the representations registries referring to the topics of Trigonometry suggested by the National Curricular Parameters for The series addressed by this project. Finally, we will list the potential of GeoGebra Software that positively measures the teaching of these concepts.

Author Biographies

Reinaldo Oliveira Reis Júnior, Universidade Estadual de Santa Cruz

Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Possui Licenciatura em Matemática pela UESC. Cursou, inclusive, o curso de Bacharelado em Ciências Econômicas, UESC, com início em 2009 e trancamento em 2011. Desenvolve pesquisas junto ao Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem da Matemática em Ambiente Computacional (GPEMAC/DCET/UESC).

Eduardo Delcides Bernardes, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestrado em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil(2008)
Professor Assistente da Universidade Estadual de Santa Cruz , Brasil

References

ARTIGUE, M., Ingénnierie didactique. Recherches en Didactique de Mathématiques. França, v. 9, no 3, p. 245-308,1988.

BRASIL.Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: Ministério da Educação/Secretariade Educação Fundamental, 1998.

BROUSSEAU, G. Théorie des situations didactiques, [Textesrassemblés et préparés par N. Balacheff, M. Cooper, R. Sutherland, V. Warfield], Grenoble: La Pensée Sauvage -Éditions, coll. Recherches en Didactique des Mathématiques, 1998.

CHEVALLARD, Y. Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par uneapproche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 12, n.1, p. 73-112,1992.

DANTE, L. R.Tudo é Matemática. 9º Ano. São Paulo:Ática,2009.

DUVAL R., Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de didactique et de sciences cognitives. IREM de Strasbourg, v. 5, 1995.

HENRIQUES, A. L’enseignement et l’apprentissage des intégrales multiples: analyse didactique intégrant l’usage du logiciel Maple. Grenoble: UJF, Lab. Leibniz, 2007.

HENRIQUES, A.; ATTIE, J. P.; FARIAS, L. M. S. Referências Teóricas da Didática Francesa: Análise didática visando o estudo de integrais múltiplas com auxílio do software Maple. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 9, p. 51-81, 2007.

HENRIQUES,A.; NAGAMINE, A; NAGAMINE, C.Reflexões Sobre Análise Institucional: o caso do ensino e aprendizagem de integrais múltiplas.Bolema, Rio Claro (SP), v. 26, n. 44, p. 1261-1288, dez. 2012.

HENRIQUES, A.; PALMEIRA, E. S.; OLIVEIRA, P. B., Extensão do Teorema de Pitágoras em três Dimensões: Modelagem de edifícios por paralelepípedos usando Cabri 3D. In: 16º Encontro de Modelagem Computacional, 4º Encontro de Ciência e Tecnologia de Materiais, 3º Encontro Regional de Matemática Aplicada e Computacional -BA -AL -SE, 2013, Ilhéus. Anais do XVI Encontro de Modelagem Computacional, 2013.

HENRIQUES, A.;ALMOULOUD, Saddo Ag.Teoria dos Registros de Representação Semiótica em Pesquisas na Educação Matemática no Ensino Superior: Uma análise de superfícies e funções de duas variáveis com intervenção do software Maple, Revista Ciência &Educação da UNES, Bauru (SP), 2016.

KIERAN, C.Learning and teaching algebra at the middle school through college levels. In:LESTER, Frank K. (Ed.). Second Handbook of Research on Mathematics Teaching andLearning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics (Vol. II, pp. 707-762). Charlotte: Information Age Publishing, 2007.

NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Lisboa: APM, 2007.

PONTE, J. P.; SERRAZINA,L.; GUIMARÃES, H.; BREDA, A.; GUIMARÃES, F.; SOUSA, H.; MENEZES, L.; MARTINS, M. E.; OLIVEIRA, P. Programa de Matemática do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação –Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular, 2007.

RABARDEL, P.Les hommeset les technologies -Approche cognitive des instruments contemporains.Paris: Editions Armand Colin, 1995.

VYGOTSKY, L. S.Mind in Society –The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge MA: Harvard University Press, 1978.

Published

2017-02-03

How to Cite

Júnior, R. O. R., & Bernardes, E. D. (2017). Teaching and learning trigonometry with GeoGebra software. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(3). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/8270

Issue

Section

ARTIGOS