The presence of Rousseau, Pestalozzi and Piaget’s ideas in the Brazilian researches on the laboratory of mathematics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.8881

Keywords:

Rousseau, Pestalozzi, Piaget, laboratory for teaching mathematics

Abstract

This text presents the results of a bibliographical research that aims to verify if Brazilian masters and doctoral studies about laboratory for teaching Mathematics (LTM) have  made referenceto Rousseau, Pestalozzi and Piaget, Swiss thinkers who emphasized individuals actionson objects as important for learning.  For  this,  we  present  some  ideas  that  support  the  arguments  favorable  to  the  teaching  of mathematics  from  the  LTM,  the  use  of  manipulative  materials  and  experimental  activities.  We  find that even if most of the observed researches do not use directly the discussesof those three names of education, they point  out arguments thatarerelatedto their teaching  proposals based  on  observation, experimentation and manipulation of concrete materials preceding activities with abstract entities.

Author Biography

Fernando Guedes Cury, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2003), Mestrado e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista, UNESP (2007 e 2011, respectivamente). Atualmente é professor do Departamento de Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Educação Matemática, atuando na pesquisa principalmente nos seguintes temas: história oral, formação de professores de matemática e história da educação matemática.

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Published

2017-07-01

How to Cite

Cury, F. G. (2017). The presence of Rousseau, Pestalozzi and Piaget’s ideas in the Brazilian researches on the laboratory of mathematics teaching. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.8881

Issue

Section

ARTIGOS