Digital whiteboard use: cooperative possibilitiesto mathematics classes

Authors

  • Sérgio Freitas de Carvalho Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Suely Scherer Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

digital whiteboard, in-service training, cooperation, mathclasses

Abstract

This article is a part of a master research that analyzes the in-service training contributions, organized from the constitution of a study group on the Interactive Whiteboard use in math classes. The aim of this  article  is  to  present  the  analysis  of  possibilities  of  to  create  cooperation  moments  between students,  from  the  action  of  the  teacher  using  the  Interactive  Whiteboard.  The  analyzed  data  were obtained from the classroom observation of participating teachers of study group and meetings with a study  group,  consisting  of  math  teachers.  We  used  as  theoretical  framework,  studies  on  cooperation between   subjects   in   knowledge   construction   processes.   Data   analysis   showed   possibilities   of experiencing  cooperation  moments  between  students,  in  a  constructionist  approach  of  teacher  using the Interactive Whiteboard.

References

BRANCO, Eguimara Selma. Possibilidades de Interatividade e Colaboração Online: Uma Proposta de Formação Continuada de Professores de Matemática. 2010. 133f. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Federal do Paraná, Curitiba. 2010.

DIAS, Paulo. Comunidades de Conhecimento e Aprendizagem Colaborativa. 2001. Conselho Nacional de Educação (Org.). Actas do Seminário Redes de Aprendizagem, Redes de Conhecimento. Portugal: Conselho Nacional de Educação, 85-94. Disponível em: <http://www.prof2000.pt/users/mfflores/teorica6_02.htm>. Acesso em 20 set. 2012.

GALLEGO, Domingo; GATICA, Nibaldo (coords.) Una ventana al mundo desde las aulas. Sevilla: Eduforma, 2010.

NAKASHIMA, Rosária Helena; AMARAL, Sérgio Ferreira do. Práticas pedagógicas mediatizadas pela Lousa Digital. Virtual Educa, 2007. Disponível em: <http://ihm.ccadet.unam.mx/virtualeduca2007/pdf/78-RN.pdf.>. Acesso em 14 abr. 2012.

OLIVEIRA, Ádamo; SCHERER, Suely. Formação continuada de professores de matemática: possibilidades de aprendizagem com o uso do software Klogo. 2011. Disponível em: http://www.ebrapem.com.br. Acesso em: 13 fev. 2012.

PIAGET, Jean. Psicologia da Inteligência. 2.ed. Tradução por Egléa de Alencar. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1972.

SCHERER, Suely. Uma Estética Possível para a Educação Bimodal: aprendizagem e comunicação em ambientes presenciais e virtuais. 2005. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) –Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2005.

TIJIBOY, Ana Vilma et al. Aprendizagem Cooperativa em Ambientes Telemáticos. Informática na Educação: Teoria & Prática. V.2, n.1, Porto Alegre: UFRGS, 1999. p.19-28. Disponível em <http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/6267>. Acesso em: 4 set. 2012.

Published

2014-02-16

How to Cite

Carvalho, S. F. de, & Scherer, S. (2014). Digital whiteboard use: cooperative possibilitiesto mathematics classes. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 4(3). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2224

Issue

Section

ARTIGOS