Mathematics for beyond of teaching and learning of rules: Everyday life and experience of rural workers
Keywords:
ethnomathematics, rural workers, mathematical knowledge, teaching, learningAbstract
Mathematics is an integral part of our everyday lives. We are constantly measuring, comparing, quantifying, and seeking explanations to deal with reality produced in different social contexts. In this perspective is the Etnomathematics which is considered a pedagogical proposal that recognizes the different ways of doing mathematics in different cultural groups. We propose to understand the process of construction of mathematical knowledge which are necessary to rural workers todo their activities. To do so, it was explored quantitative and qualitative aspects, in which it was combined literature review with the analyses of data, information and features observed in the daily lives of five rural workers from Lourencinho, a community located in the municipality of Apodi, Rio Grande do Norte, Brazil. The research findings suggested that the systems of mathematical knowledge cause forms of reasoning that enhance learning issues, and give value to knowledge that is born from the lifeexperiences of individualsReferences
Almeida, M. C. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. São Paulo: Livraria da Física, 2010.
Arroyo, M. G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out.-dez. 2010.
Borba, M. C.; Araujo, J. L. Construindo pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAUJO, J. L. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 25-45.
Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Matemática. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 1998. (PCN 5ª a 8ª Séries).
Brasil. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio: Ciência da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/SEMTEC, 2002. (PCN + Ensino Médio –Orientações Educacionais aos Parâmetros Curriculares Nacionais).
Carraher, T.; Carraher, D.; SCHLIEMANN, A. Na Vida Dez, na Escola Zero. 10. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
Carraher, T; Schliemann, A. Álgebra na feira? In: CARRAHER, T.; CARRAHER, D.; SCHLIEMANN, A. Na Vida Dez, na Escola Zero. 10. ed. São Paulo: Cortez, 1995. p. 127-141.
Cruz, A. M. P. Representação da estrutura lógica da geometria da cubação. Natal: EDUFRN, 2001.
D’ambrosio, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Damázio Júnior, W. Genealogia e Etnomatemática: por uma insurreição dos saberes sujeitados. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) -Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2011.
Demo, P. Desafios Modernos da Educação. Petrópolis: Vozes, 1996.
Gohn, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio, v. 14, n. 50, p. 27-38, jan./mar. 2006.
Rosa, M.; Orey, D. C. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 4, p. 865-879, out./dez. 2012.
Santos, S. C. M. Nas veredas por reconhecimento social: o papel da educação na desconstrução da inferioridade dos sujeitos do Campo. 2012. 240f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) -Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, 2012.
Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.