Mathematics for beyond of teaching and learning of rules: Everyday life and experience of rural workers

Authors

  • Platiny Marinho dos Santos Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Simone Cabral Marinho dos Santos Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Maria Natividade Marinho Câmara Secretaria Municipal de Educação - Apodi/RN

Keywords:

ethnomathematics, rural workers, mathematical knowledge, teaching, learning

Abstract

Mathematics  is  an  integral  part  of  our  everyday  lives.  We  are  constantly  measuring, comparing,  quantifying,  and  seeking  explanations  to  deal  with  reality  produced  in different social contexts. In this perspective is the Etnomathematics which is considered a  pedagogical  proposal  that  recognizes  the  different  ways  of  doing  mathematics  in different  cultural  groups.  We  propose  to  understand  the  process  of  construction  of mathematical knowledge which are necessary to rural workers todo their activities. To do  so,  it  was  explored  quantitative  and  qualitative  aspects,  in  which  it  was  combined literature  review  with  the  analyses  of  data,  information  and  features  observed  in  the daily  lives  of  five  rural  workers  from  Lourencinho,  a  community  located  in  the municipality  of  Apodi,  Rio  Grande  do  Norte,  Brazil.  The  research  findings  suggested that  the  systems  of  mathematical  knowledge  cause  forms  of  reasoning  that  enhance learning  issues,  and  give  value  to  knowledge  that  is  born  from  the  lifeexperiences  of individuals

Author Biographies

Platiny Marinho dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Aluno do Curso de Matemática

Simone Cabral Marinho dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Departamento de Educação/Fundamentos da Educação/CAMEAM/UERN

Maria Natividade Marinho Câmara, Secretaria Municipal de Educação - Apodi/RN

Aluna do Mestrado em Ensino (UERN/Pau dos Ferros)

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Published

2014-06-09

How to Cite

Santos, P. M. dos, Santos, S. C. M. dos, & Câmara, M. N. M. (2014). Mathematics for beyond of teaching and learning of rules: Everyday life and experience of rural workers. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2208

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA