Geographic education for citizenship: a view through brazilian educational legislation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.255005

Keywords:

geographic education, citizenship, territory

Abstract

The modern conception of citizenship was established by Thomas Marshall in 20th century England, establishing civil, political and social rights. This concept has been varying over time and, in addition to political theory, is also present in educational theory. In Brazil, by the end of the dictatorship, a period of explicit suppression of rights, there was a process of redemocratization, resulting in the elaboration of the 1988 Constitution, whose text proposes the preparation of the individual for the exercise of citizenship. Since the 1990s, there has been a movement around the world which aimed at emphasizing the role of education in citizen formation. In the case of Brazil, this was assumed by the guiding documents of Brazilian education, created in addition to the Constitution, mainly the following: LDBEN, PCN, DCNEB and BNCC. Geographic Education enables a critical understanding of the world, emerging in this scenario as a promoter to the citizen discussion, considering its spatial dimension. Based on a bibliographic review and document analysis, the present work aims to: analyze the concept of citizenship present in the guiding documents of Brazilian education; understand the role of the territory as a basis for the realization of citizenship; and understand the link between Geographic Education and the promotion of citizenship.

Author Biographies

Paula Ramos Mendonça, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal Fluminense (UFF)

Ricardo Luigi, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia e do Departamento de Geografia de Campos da Universidade Federal Fluminense.

References

BARBOSA, Rosa Amélia. Escola e Cidadania nas diretrizes das políticas educacionais para a educação básica. 2016. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Uberlândia, Minas Gerais, 2016.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei nº 8.069, 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2021/julho/trinta-e-um-anos-do-estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-confira-as-novas-acoes-para-fortalecer-o-eca/ECA2021_Digital.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei no 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998a.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998b.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação? Brasiliense, 2017.

CALLAI, Helena Copetti. A formação do professor da geografia: o professor. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.

CALLAI, Helena Copetti. Educação geográfica para a formação cidadã. Revista de Geografia Norte Grande, p. 9-30, 2018. Disponível em: https://www.scielo.cl/pdf/rgeong/n70/0718-3402-rgeong-70-00009.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 27. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

CASTELLAR, Sonia; VILHENA, Jerusa. Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

CASTELLAR, Sonia. A Cartografia e a construção do conhecimento em contexto escolar. In: ALMEIDA, Rosângela Doin. (org.). Novos rumos da cartografia escolar: currículo, linguagem e tecnologia. São Paulo: Contexto, 2011. p. 121-135.

CASTRO, Iná Elias. Geografia e política: território, escalas de ação e instituições. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

CAVALCANTI, Lana de Souza; SOUZA, Vanilton Camilo de. A formação do professor de Geografia para atuar na educação cidadã. In: Coloquio Internacional de Geocrítica, XIII, 2014. Barcelona. Anais do XIII Coloquio Internacional de Geocrítica, Barcelona, 2014. p. 5-10. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/14970/18407. Acesso em: 10 jun. 2022.

DANTAS, Humberto. Educação política: sugestões de ação a partir de nossa atuação. Rio de Janeiro: Fundação Konrad Adenauer, 2017.

DEON, Alana Rigo; CALLAI, Helena Copetti. A educação escolar e a geografia como possibilidades de formação para a cidadania. Revista Contexto & Educação, v. 33, n. 104, p. 264-290, 2018. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6741. Acesso em: 10 jun. 2022.

DUARTE, Ronaldo Goulart. Educação Geográfica, Cartografia Escolar e Pensamento Espacial no segundo segmento do ensino fundamental. 2016. 312f. Tese. (Doutorado em Geografia) - da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-10112016-135000/pt-br.php. Acesso em: 10 jun 2022.

DUBET, François. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 47, p. 289-305, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5D8JpsPmxSJBMCm3Y8NMQFj/?lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2022.

FARIAS, Ana Lucêna. Geografia na escola: Um conhecimento alinhado à cidadania? 2007. 93f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Sociedade) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2007. Disponível em: http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2152/1/AnaLuciaLucenaDeFarias.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

ILÍADA, Iole, Prefácio. In: GENTILI, Pablo. (org.). Política educacional, cidadania e conquistas democráticas. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2013.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1983.

GONÇALVES, Bruno Tadeu Radtke; BERGARA, Paola Neves. A revolução Francesa e seus reflexos nos direitos humanos. ETIC-ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, v. 4, n. 4, 2008. Disponível em: http://intertemas.toledoprudente.edu.br/index.php/ETIC/article/view/1718. Acesso em: 21 jul. 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. As teorias pedagógicas modernas resignificadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBÂNEO, José Carlos; SANTOS, Akiko. (orgs.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea, 2005.

MARSHALL, Thomas. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.

MASTRODI, Josué; AVELAR, Ana Emília Cunha. O conceito de cidadania a partir da obra de TH Marshall: conquista e concessão. Cadernos de Direito, v. 17, n. 33, p. 3-27, 2017. Disponível em: http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/documentacao_e_divulgacao/doc_biblioteca/bibli_servicos_produtos/bibli_informativo/bibli_inf_2006/Cad-Dir_n.33.02.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

PERRENOUD, Philippe. Escola e cidadania: o papel da escola na formação para a democracia. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

SANTOS, Milton. POR UMA GEOGRAFIA CIDADÃ: POR UMA EPISTEMOLOGIA DA EXISTÊNCIA. Boletim Gaúcho de Geografia: Rio Grande do Sul, 21: 7-14, ago, 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/bgg/article/view/38613/26350. Acesso em: 10 jun. 2022.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Edusp, 2007.

SASSEN, Saskia. Contrageografías de la globalización. Género y ciudadanía en los circuitos transfronterizos. Madri: Traficantes de Sueños, 2003.

SILVA, Diogo Jordão. O ensino de Geografia e a formação para a cidadania: possibilidades e desafios. In: Congresso Latinoamericano de Humanidades, XII. 2016. Rio de Janeiro. Anais do XII Congresso Latinoamericano de Humanidades, Rio de Janeiro, 2016. p. 214-219. Disponível em: http://www.cbg2014.agb.org.br/resources/anais/1/1403970447_ARQUIVO_CONTRIBUICOESDAGEOGRAFIAPOLITICAPARAAFORMACAODOALUNOCIDADAO_revisado.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

SOUZA, Marcelo Lopes. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2013.

SOUZA, Marcelo Lopes. O território: sobre espaço e poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO, Iná Elias; GOMES, Paulo Cesar da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato. (orgs.). Geografia: conceitos e temas. 2a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

SPOSITO, Eliseu Savério. Geografia e filosofia. Contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: UNESP, 2004.

TONET, Ivo. Educar para a cidadania ou para a liberdade? Perspectiva, v. 23, n. 2, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9809/9044. Acesso em: 10 jun. 2022.

VASCONCELOS, Teresa. A importância da Educação na Construção da Cidadania. Saber (e) Educar 12, 2007. Disponível em: http://repositorio.esepf.pt/bitstream/20.500.11796/714/2/SeE12A_ImportanciaTeresa.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

Mendonça, P. R., & Luigi, R. (2023). Geographic education for citizenship: a view through brazilian educational legislation. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(1), 25–53. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.255005