Theoretical foundations for the development of geographical reaction in basic education

Authors

  • Daniel Rodrigues Silva Luz Neto Universidade de Brasília (UnB)/Mestrado em Geografia e pesquisador no grupo de Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores de Geografia (GEAF-UNB). https://orcid.org/0000-0002-6326-4906

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240483

Keywords:

Teaching, Reasoning, Geographica

Abstract

Geographical reasoning is a cognitive process that can be developed by the Geography teacher in both higher and lower education. In basic education, the purpose is to develop the student to interpret and act in space practices. Nevertheless, this expression is not yet consensual among geographers and is in a state of probation, since it began to appear in the discussions of School Geography mainly from the decade 1990. Therefore, the objective of this work is to discuss theoretical indications for the development of such reasoning in basic education. For this we used the bibliographic research in which allowed us to reach the following results; the structural concepts (space, landscape, territory) and the logical principles (scale, location, delimitation, connection) are the theoretical bases for the development of the geographic reasoning in basic education. Therefore, geographic reasoning is a cognitive process that enables the mobilization of abilities to interpret and act in spatial practices in a critical-reflective way. Its development in the teaching of Geography in basic education requires the scientific foundations of Geography as a science

Author Biography

Daniel Rodrigues Silva Luz Neto, Universidade de Brasília (UnB)/Mestrado em Geografia e pesquisador no grupo de Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores de Geografia (GEAF-UNB).

Mestre em Geografia (Universidade de Brasília - UnB), Graduado em Geografia (Universidade Estadual do Ceará -UECE), 2ª Graduação em Pedagogia ( Facibra-Paraná), Especialista em Gestão Educacional (Faculdade Apogeu), professor da Educação Básica desde 2008 e membro do grupo de pesquisa Ensino, Aprendizagem e Formação de professores de Geografia (GEAF-UnB). E-mail: danieltabuleiro1@gmail.com

   

References

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, Escola e Construção de conhecimentos. 18.ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

______. Bases teórico-metodológicas da Geografia: uma referência para a formação e a prática de ensino. In: CAVALCANTI, L. S. (org.). Formação de professores: concepções e práticas em Geografia. Goiânia: Vieira, 2006.

CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço: um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, Iná Elias de et al. Geografia: conceitos e temas. 15.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

FILIZOLA, Roberto. Didática da Geografia: proposições metodológicas e conteúdos entrelaçados com a avaliação. Curitiba: Base Editorial, 2009.

LACOSTE, Yves. Geografia isso serve, em primeiro para fazer a guerra; tradução Maria Cecilia França.19.ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MORAES, Antônio Carlos Robert de. Geografia: pequena história crítica. 20. ed. São Paulo: Annablume, 2005.

MORAES, Loçandra Borges de. Raciocínio geográfico, cartografia temática e ensino de cidade. Boletim Paulista de Geografia, v. 99, p. 312-331, 2018.

MOREIRA, Ruy. Pensar e ser em Geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. 2.ed. São Paulo: Editora Contexto, 2015.

PIRES, Lucineide Mendes; ALVES, Adriana Olivia. Revisitando os conceitos geográficos. In. SILVA, Eunice Isaias da; PIRES, Lucineide Mendes (Org.) Desafios da didática de Geografia. Goiânia: Editora Puc Goiás, 2013.

RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do poder. Tradução de Maria Cecília França. São Paulo: Editora Ática, 1993.

SAVIANI, Dermeval. Política educacional no Brasil após a Ditadura Militar. Revista HISTEDBR On-line, v. 18, n. 2, p. 291-304, 2018.

SILVA, Patrícia Assis; ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque; VALADÃO, Roberto Célio. Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (Spatial Thinking). In: 5º Colóquio Internacional da Rede Latino-americana de Investigadores de Didática de Geografia, 2018, Pirenópolis. Anais ... Goiânia: LEPEG, 2018.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço; técnica e tempo. Razão e Emoção. 4.ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da Linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas?. Educação & Sociedade, v. 28, n. 101, 2007.

Published

2019-08-11

How to Cite

Neto, D. R. S. L. (2019). Theoretical foundations for the development of geographical reaction in basic education. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(2), 1–18. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240483