Pedagogical experiences through pibid: reports and experiences in teaching geography

Authors

  • Mateus Pessetti Universidade Federal de Santa Maria
  • Cristian Guilherme Lino Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.247880

Keywords:

Geography teaching, PIBID, Pedagogical practices, School cartography

Abstract

This article presents a reflection and a report from the experiences and practices experienced through the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships - PIBID. To this end, a brief theoretical discussion was held regarding the teaching of geography and school cartography. Subsequently, two practices developed with students from an elementary school in the city of Passo Fundo / RS were reported, where the subproject PIBID - Geography of the University of Passo Fundo is inserted. The increase in PIBID in teacher training institutions, provides an opportunity to bring academic and school knowledge closer together. It is necessary to provide opportunities for the knowledge produced within these institutions to be in line with society, especially with the school environment when it comes to teacher training. In addition to highlighting the importance that PIBID has for teacher training, the need for adequate practices for effective cartographic literacy was highlighted, thus developing skills in orientation, localization and the decoding of cartographic language

Author Biographies

Mateus Pessetti, Universidade Federal de Santa Maria

Professor de Geografia no Colégio Marista Conceição - Passo Fundo/RS. Possui graduação em Geografia - Licenciatura pela Universidade de Passo Fundo e, atualmente, é aluno do Mestrado em Geografia do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Maria, sob orientação do Professor Dr° Cesar de David. Tem interesse em temas relacionados a Geografia, com ênfase em Geografia Humana, buscando pesquisar os seguintes temas: organização do espaço, espaço rural, dinâmica da produção agropecuária, região e regionalização, desenvolvimento local/regional, ensino de geografia e pensamento geográfico. 

Cristian Guilherme Lino, Universidade de Passo Fundo

Licenciado em Geografia pela Universidade de Passo Fundo. Professor de Geografia da rede pública estadual do Rio Grande do Sul

References

ALMEIDA, R. D. de. Do Desenho ao Mapa: Iniciação Cartográfica na Escola. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

ALMEIDA, R. D.; ALMEIDA, R. A. Fundamentos e perspectivas da cartografia escolar no Brasil. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, N0 63/4, p. 885-897, Jul/Ago/2014

BAPTISTA, N. L. Cartografia escolar, multimodalidade e multiletramentos para o ensino de geografia na contemporaneidade. Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Maria. Tese de Doutorado (Doutorado em Geografia), Santa Maria, 2019

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Fundamental. Brasília, 2018.

CASTROGIOVANI, A. C. Brincar e cartografar com os diferentes mundos geográficos: a alfabetização espacial. 1 ed. Porto Alegre: Editora PUC-RS, 2006.

DARROZ, L. M.; BETENCOURT, M. de F. B.; VALÉRIO, P. da S. Saberes e experiências em construção: a importância do PIBID. Curitiba: CRV, 2018.

PASSINI, E. Y. Reflexões metodológicas e cognitivas: aproximações entre sujeito e objeto In: Alfabetização cartográfica e aprendizagem de geografia. 1.ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 23-43.

MOREIRA, R. O discurso do avesso: para a crítica da geografia que se ensina. São Paulo: Contexto, 2014.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. L.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. 3. Ed. São Paulo: Cortez, 2009.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PASSO FUNDO. Parâmetros Curriculares de Passo Fundo/RS, p. 195 – 204, 2008

RIZZATTI, M. A cartografia escolar e as inteligências múltiplas no ensino de geografia:contribuições das geotecnologias no ensino fundamental. Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Maria. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Geografia). Santa Maria, 2018.

SANTOS, R. L.; CARDOSO, D. L; BARBOSA, R. dos S. Princípios Básicos da Cartografia Escolar no Ensino Fundamental: Teoria e Prática. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 8, p. 20-42, jan./jun. 2014.

Published

2021-04-09

How to Cite

Pessetti, M., & Lino, C. G. (2021). Pedagogical experiences through pibid: reports and experiences in teaching geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(1), 150–165. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.247880