Infographics: strategies for the development of educational skills in geography
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.248841Keywords:
basic education, non-verbal languages, teaching-learning, information societyAbstract
Infographics are composite multimodal genres, in which verbal text and image merge. The subject of Geography composes the inventory of the curricular "Subjects" of Basic Education, with the purpose of contributing to the constitution of the participative citizen, promoting in this, the knowledge and organization of the local, national and global space, as well as the interrelations of this with the environment that surrounds it. Therefore, supported by these considerations, this research proposal suggests discussing the potential of using different languages in the learning process of learners, through the construction of infographics within the scope of teaching Geography using digital platforms. The research had as field, 2nd year high school classes, in a city in the interior of Ceará. The study is justified by the need to think about a teaching of Geography that is aligned with the new demands of contemporary society in relation to communication when using various types of languages. The research focuses on a qualitative methodological bias. The study used the deductive method, it is presented in this study the development of a methodological proposal experienced with high school learners in the Geography discipline aimed at the production of infographics through the Canva Digital Platform. The results show that the use and production of infographics combined with a process of educating through research is a resource with many potentials in the learning process of learners by adding variation indifferent languages and symbologies, as well as by enabling various learning styles.
References
AMARAL, R. C. G. Limites dos infográficos jornalísticos na Web: sistematização preliminar de características distintivas e produtos semelhantes. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 32, Curitiba. 2009.
BRASIL - Ministério Da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Ensino Médio Inovador: Documento orientador. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Brasília, 2013.
BRASIL - Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BOTTENTUIT, J. B. Jr.; LISBOA, E. S.; COUTINHO, C. P. O infográfico e as suas potencialidades educacionais. Quaestio, Sorocaba, p. 163-183, nov. 2011.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: atualizações para 6° edição,
CAVALCANTI, L. de S. Os conteúdos geográficos no cotidiano da escola a meta de formação de conceitos. In: Albuquerque, M. A. M. de; Ferreira, J. A. D. S; (Org.). Formação, pesquisa e Práticas docentes: Reformas curriculares em questão. João Pessoa. 1 ed. Editora mídia. 2013.
CERIGATTO, M. P.; MEDEIROS, M. F.; SEGURADO, V. Infografia e Educação a Distância. In: SÁNCHEZ, J. (ed.). CONGRESO IBEROAMERICANO DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, Santiago de Chile. v. 1. p. 146-149. 2010. Disponível em: <http://www.ie2010.cl/posters/IE2010-138.pdf.> Acesso em: 15 mai. 2020.
COSTA, V. M.; TAROUCO, L. M. R. Infográficos, características, autoria e uso educacional. In: Revista Novas Tecnologias na Educação. CINTED-UFRGS, v.8 nº3, dezembro de 2010.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
DUARTE, V. M. Textos multimodais e letramento. Habilidades na leitura de gráficos da Folha de São Paulo por um grupo de aprendizes do ensino médio. 219p. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Universidade Federal de Minas Gerais, 2008. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/ARCO-7FVRTQ. Acesso em: 13 jun. 2021.
FURST, M. S. B. C. Infográficos: habilidade na leitura do gênero
por aprendizes de ensino médio. Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas
Gerais, (Dissertação, Mestrado em Estudos Linguísticos). 2010a.
FURST, M. S. B. C. Infográfico: Características, autoria e uso educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 8, n. 3, p. 1-14, Dezembro 2010b.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2009.
JÚNIOR, O. F. da S., et al., O lugar dos infográficos no processo de ensinar e aprender geografia no ensino médio. In: OLIVEIRA, Francisca de Fátima Araújo; GONÇALO, Edinaldo Tibúrcio; SOEIRO, Maria Isaura Plácido (Org.). Prodocência na UERN: novas perspectivas para a formação de professores e a melhoria da educação básica. Mossoró: Edições UERN, 2014. p. 243.
KANNO, M. Infografia. Guia básico para didáticos. 1a ed. Edição do Kindle. São Paulo: Boreal Edições, 2018.
LIMA, G. A. de; CATELÃO, E. de M. Infográfico: produção e possibilidades no uso educacional do ensino de Geografia. Ensino e Tecnologia em Revista, Londrina, v. 3, n. 1, p. 01-20, jun. 2019.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MÓDOLO, C. M. Infográficos: características, conceitos e princípios básicos. In: XII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO DA REGIÃO SUDESTE, 12. Juiz de Fora. 2007. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sudeste2007/resumos/R0586 -
pdf.> Acedido em: 14 mai. 2020.
PAIVA, F. A. O gênero textual infográfico: leitura de um gênero textual multimodal por aprendizes da 1ª série do ensino médio. Revista L@el em (Dis-)curso, v. 3, n. 1, p. 87-101, jun. 2011.
PEREIRA, E. J.; VIEIRA JUNIOR, N. Os Estilos de Aprendizagem no Ensino Médio a partir do Novo ILS e a Sua Influência na Disciplina de Matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 173-190, nov. 2013.
RICHTER, S. Teaching with infographics. Slideshare.net, 15 oct. 2013.
Disponível em: <http://www.slideshare.net/srichter/teaching-with-infographics-27211531>. Acesso em: 10 mai. 2020.
ROJO, R. (Org.) Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, p. 11-31. 2012.
ROJO, R. (Org.) Escola Conectada, os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
ROJO, R. (Org.). Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4.ed. São Paulo: EdUSP, 2006.
SANTOS, M. Espaço e Método. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
SANTOS NETO, J.; ALMEIDA JÚNIOR, O.; VALENTIM, M. SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO, DO CONHECIMENTO OU DA COMUNICAÇÃO? A questão da apropriação da informação. INFORMATION SOCIETY, THE KNOWLEDGE OR COMMUNICATION? issues of information’s appropriation. Anais do V SECIN, 2013, p. 179 – 197.
SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. Unidade 2 – A pesquisa científica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
SMICIKLAS, M. The Power of Infographics. Using pictures to communicate and connect with your audience. Indiana: Que, 2012.
TEIXEIRA, T. A presença da infografia no jornalismo brasileiro: proposta de tipologia e classificação como gênero jornalístico a partir de um estudo de caso. Revista Fronteiras, v. 9, 2007.
TEIXEIRA, T. Infografia e jornalismo: conceitos, análises e perspectivas. Salvador: EDUFBA, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Gustavo da Silva Melo, Lucas Gabriel da Silva, Luiz Augusto Ferreira de Campos Viana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.