Colina do Horto geosite: possibilities of geographical education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.249928Keywords:
Colina do Horto Geosite, teaching, Geographical Education, landscapeAbstract
The present work has as main objective to analyze and explore the potential that the space of the Colina do Horto geosite has for the development of practices that base the geographic education, in the light of the concept of landscape. In this way, we sought to discuss the physical-natural aspects of local and regional and social geodiversity, such as faith, religiosity, and the symbols that characterize the researched area, also highlighting its historical role in the production of space. From this, a theoretical discussion of the concept of landscape was made in different approaches, whether as a functional (geosystem) and symbolic system (FURLAN, 2019) and how these approaches can be used in the teaching of geography and for the construction of geographic education. Finally, the relationship between the geosite landscape (as a natural system and symbolic system) - in its multiple facets and temporalities - with geographic education was established, pointing out methodological proposals for its developmentReferences
ASSINE, M. L. Sedimentação e Tectônica da Bacia do Araripe, Nordeste do Brasil. 1990. Dissertação de (Mestrado em Geologia Regional). IGCE/ UNESP, Rio Claro, 1990.
BARROS, K. F. de. Conectividade estrutural e funcional da paisagem da floresta nacional de Piraí do Sul e entorno, Paraná, Brasil. 2015. Dissertação (Mestrado em Gestão do Território). Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa, 2015.
BRILHA, J. Património geológico e geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. Editora Palimage, 2005.
CALLAI, H. C. Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica In: MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B. de. (Org). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. Goiânia: NEPEG, 2010.
CASTELLAR, S. M. V. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 209-225, maio/ago. 2005.
______. Educação geográfica: formação e didática In: MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B. de. (Org). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. Goiânia: NEPEG, 2010.
COSTA, O. J. L Os lugares sagrados na perspectiva da geografia da religião. Revista GeoUECE - Programa de Pós-Graduação em Geografia da UECE, v. 2, nº 1, p. 18-28, jan./jul. 2013.
CAVALCANTI, L. de S. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do seminário nacional: currículo em movimento – Perspectivas atuais. Belo Horizonte, 2010.
CONTI, J. B. Geografia e paisagem. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 36 Ed. Especial, p. 239–245, 2014.
FERREIRA, V. O. A abordagem da paisagem no âmbito dos estudos ambientais integrados. Geotextos, v. 6, n. 2, 187-208, 2010.
FÍGOLI, L. H. G. A paisagem como dimensão simbólica do espaço: o mito e a obra de arte. Sociedade e Cultura, v. 10, n. 1, p. 29-39, 2007.
FURLAN, S. A. Paisagem In: CARLOS, Ana Fani Alessandri; CRUZ, R. de C. A. da. (Org). A necessidade da geografia. São Paulo: Contexto, 2019.
LIMA, H. R. O estudo da paisagem no ensino da geografia: uma proposta de abordagem no ensino fundamental e médio. Olhares & Trilhas, v. 2, n. 1, 2001.
LIMA, M. T. et al. A geografia escolar e o conceito de paisagem. Os Desafios da Geografia Física na Fronteira do Conhecimento, v. 1, p. 3670-3675, 2017.
LOUZADA, C. de O.; FROTA FILHO, A. B. Metodologias para o ensino de Geografia Física. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 14, p. 75-84, jan. / abr., 2017.
MOURA-FÉ, M. M.; NASCIMENTO, R. L.; CARDOSO, M. A. A.; SILVA, J. L.; PINHEIRO, M. V. A. Diagnóstico da relação entre a comunidade e o Geopark Araripe: geossítios colina do Horto e Pontal da Santa Cruz, Região Metropolitana do Cariri (RMC), Ceará. Ciência e Sustentabilidade – CeS. v. 4, n. 2, p. 69-93, jul./dez. 2018.
MOREIRA, J. C. Geoturismo e interpretação ambiental. Pronta Grossa: Editora UEPG. 2014.
MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B. de. (Org). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. Goiânia: NEPEG, 2010
MYANAKI, J. A paisagem no ensino de Geografia: uma estratégia didática a partir da arte. 2003. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
NAME, L. O conceito de paisagem na geografia e sua relação com o conceito de cultura. GeoTextos, v. 6, p. 163-186, 2010.
OLIVEIRA, A. C. C. de A.; ALBUQUERQUE, I. S. A geografia escolar e o ensino das temáticas físico-naturais: uma análise à luz da experiência. Anais do 11º Enfope e 12º Fopie. V. 11, n. 1, 2018.
PEREIRA, C. S. S. Centro, centralidade e cidade média: o papel do comércio e serviços na reestruturação da cidade de Juazeiro do Norte/CE. 2014. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Presidente Prudente, 2014.
PUNTEL, G. A paisagem no ensino da geografia. Ágora, v. 13, n. 1, p. 283-298, 2007.
RICHTER, D. O ensino de geografia e suas possibilidades de leitura de mundo. Revista Formação, nº13, p. 405 – 408, 2006.
ROSENDAHL, Z. Geografia da religião: uma proposição temática. GEOUSP - Espaço e Tempo. São Paulo, n° 11, p. 9-19, 2002.
SCHIER, R. A. Trajetórias do conceito de paisagem na geografia. Raega - O Espaço Geográfico em Análise, v. 7, 2003.
SOUSA, S. G. de.; SILVA, M. L. G. da.; PEREIRA, T. M. de S.; BARBOSA, M. P.; LISTO, F. de L. R. Suscetibilidade a escorregamentos e risco de queda de blocos no Geossítio Colina do Horto, Juazeiro do Norte/CE. Estudos Geográficos (UNESP), v. 16, p. 193-212, 2018.
SOUZA, M. J. N. de; OLIVEIRA, V. P. V. de. Análise ambiental–uma prática da interdisciplinaridade no ensino e na pesquisa. REDE-Revista Eletrônica do Prodema, v. 7, n. 2, 2011.
SOUSA, S. G. de. Mapeamento de geossistemas no município de Farias Brito/CE. 2019. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
TEIXEIRA, C. C.; BARROS, L. A. Paisagem e ensino de geografia: possíveis caminhos para a reforma do pensamento. Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, p. 1801-1813, 2019.
SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia e interdisciplinaridade. Espaço geográfico: interface natureza e sociedade. Geosul, v. 18, n. 35, p. 43-54, 2003.
VITTE, A. C. O desenvolvimento do conceito de paisagem e a sua inserção na geografia física. Mercator – Revista de Geografia da UFC, ano 06, n. 11. Fortaleza, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinara Gomes de Sousa, Antônia Janaína Gomes Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.