Colina do Horto geosite: possibilities of geographical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.249928

Keywords:

Colina do Horto Geosite, teaching, Geographical Education, landscape

Abstract

The present work has as main objective to analyze and explore the potential that the space of the Colina do Horto geosite has for the development of practices that base the geographic education, in the light of the concept of landscape. In this way, we sought to discuss the physical-natural aspects of local and regional and social geodiversity, such as faith, religiosity, and the symbols that characterize the researched area, also highlighting its historical role in the production of space. From this, a theoretical discussion of the concept of landscape was made in different approaches, whether as a functional (geosystem) and symbolic system (FURLAN, 2019) and how these approaches can be used in the teaching of geography and for the construction of geographic education. Finally, the relationship between the geosite landscape (as a natural system and symbolic system) - in its multiple facets and temporalities - with geographic education was established, pointing out methodological proposals for its development      

Author Biographies

Sinara Gomes de Sousa, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Antônia Janaína Gomes Lopes, Universidade Regional do Cariri

Graduanda no curso de Licenciatura em Geografia, Universidade Regional do Cariri (URCA).

References

ASSINE, M. L. Sedimentação e Tectônica da Bacia do Araripe, Nordeste do Brasil. 1990. Dissertação de (Mestrado em Geologia Regional). IGCE/ UNESP, Rio Claro, 1990.

BARROS, K. F. de. Conectividade estrutural e funcional da paisagem da floresta nacional de Piraí do Sul e entorno, Paraná, Brasil. 2015. Dissertação (Mestrado em Gestão do Território). Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa, 2015.

BRILHA, J. Património geológico e geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. Editora Palimage, 2005.

CALLAI, H. C. Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica In: MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B. de. (Org). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. Goiânia: NEPEG, 2010.

CASTELLAR, S. M. V. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 209-225, maio/ago. 2005.

______. Educação geográfica: formação e didática In: MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B. de. (Org). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. Goiânia: NEPEG, 2010.

COSTA, O. J. L Os lugares sagrados na perspectiva da geografia da religião. Revista GeoUECE - Programa de Pós-Graduação em Geografia da UECE, v. 2, nº 1, p. 18-28, jan./jul. 2013.

CAVALCANTI, L. de S. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do seminário nacional: currículo em movimento – Perspectivas atuais. Belo Horizonte, 2010.

CONTI, J. B. Geografia e paisagem. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 36 Ed. Especial, p. 239–245, 2014.

FERREIRA, V. O. A abordagem da paisagem no âmbito dos estudos ambientais integrados. Geotextos, v. 6, n. 2, 187-208, 2010.

FÍGOLI, L. H. G. A paisagem como dimensão simbólica do espaço: o mito e a obra de arte. Sociedade e Cultura, v. 10, n. 1, p. 29-39, 2007.

FURLAN, S. A. Paisagem In: CARLOS, Ana Fani Alessandri; CRUZ, R. de C. A. da. (Org). A necessidade da geografia. São Paulo: Contexto, 2019.

LIMA, H. R. O estudo da paisagem no ensino da geografia: uma proposta de abordagem no ensino fundamental e médio. Olhares & Trilhas, v. 2, n. 1, 2001.

LIMA, M. T. et al. A geografia escolar e o conceito de paisagem. Os Desafios da Geografia Física na Fronteira do Conhecimento, v. 1, p. 3670-3675, 2017.

LOUZADA, C. de O.; FROTA FILHO, A. B. Metodologias para o ensino de Geografia Física. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 14, p. 75-84, jan. / abr., 2017.

MOURA-FÉ, M. M.; NASCIMENTO, R. L.; CARDOSO, M. A. A.; SILVA, J. L.; PINHEIRO, M. V. A. Diagnóstico da relação entre a comunidade e o Geopark Araripe: geossítios colina do Horto e Pontal da Santa Cruz, Região Metropolitana do Cariri (RMC), Ceará. Ciência e Sustentabilidade – CeS. v. 4, n. 2, p. 69-93, jul./dez. 2018.

MOREIRA, J. C. Geoturismo e interpretação ambiental. Pronta Grossa: Editora UEPG. 2014.

MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B. de. (Org). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. Goiânia: NEPEG, 2010

MYANAKI, J. A paisagem no ensino de Geografia: uma estratégia didática a partir da arte. 2003. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

NAME, L. O conceito de paisagem na geografia e sua relação com o conceito de cultura. GeoTextos, v. 6, p. 163-186, 2010.

OLIVEIRA, A. C. C. de A.; ALBUQUERQUE, I. S. A geografia escolar e o ensino das temáticas físico-naturais: uma análise à luz da experiência. Anais do 11º Enfope e 12º Fopie. V. 11, n. 1, 2018.

PEREIRA, C. S. S. Centro, centralidade e cidade média: o papel do comércio e serviços na reestruturação da cidade de Juazeiro do Norte/CE. 2014. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Presidente Prudente, 2014.

PUNTEL, G. A paisagem no ensino da geografia. Ágora, v. 13, n. 1, p. 283-298, 2007.

RICHTER, D. O ensino de geografia e suas possibilidades de leitura de mundo. Revista Formação, nº13, p. 405 – 408, 2006.

ROSENDAHL, Z. Geografia da religião: uma proposição temática. GEOUSP - Espaço e Tempo. São Paulo, n° 11, p. 9-19, 2002.

SCHIER, R. A. Trajetórias do conceito de paisagem na geografia. Raega - O Espaço Geográfico em Análise, v. 7, 2003.

SOUSA, S. G. de.; SILVA, M. L. G. da.; PEREIRA, T. M. de S.; BARBOSA, M. P.; LISTO, F. de L. R. Suscetibilidade a escorregamentos e risco de queda de blocos no Geossítio Colina do Horto, Juazeiro do Norte/CE. Estudos Geográficos (UNESP), v. 16, p. 193-212, 2018.

SOUZA, M. J. N. de; OLIVEIRA, V. P. V. de. Análise ambiental–uma prática da interdisciplinaridade no ensino e na pesquisa. REDE-Revista Eletrônica do Prodema, v. 7, n. 2, 2011.

SOUSA, S. G. de. Mapeamento de geossistemas no município de Farias Brito/CE. 2019. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

TEIXEIRA, C. C.; BARROS, L. A. Paisagem e ensino de geografia: possíveis caminhos para a reforma do pensamento. Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, p. 1801-1813, 2019.

SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia e interdisciplinaridade. Espaço geográfico: interface natureza e sociedade. Geosul, v. 18, n. 35, p. 43-54, 2003.

VITTE, A. C. O desenvolvimento do conceito de paisagem e a sua inserção na geografia física. Mercator – Revista de Geografia da UFC, ano 06, n. 11. Fortaleza, 2011.

Published

2021-07-26

How to Cite

Sousa, S. G. de, & Gomes Lopes, A. J. (2021). Colina do Horto geosite: possibilities of geographical education. Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(2), 213–227. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.249928