Geographical education and citizen training: the international education project “we propose” in basic education in the municipality of Marabá –Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251232

Keywords:

Ensino de Geografia, Formação Cidadã, Projeto Nós Propomos.

Abstract

Geography and geographic education are of paramount importance for society, especially when it is present from the school environment to understand the arrangements in the geographic space.The objective of this work is to develop citizenship through the teaching of Geography, with the experience of the “We Propomos” project in basic education in the municipality of Marabá-PA.The methodologies used were based on bibliographical research on topics related to teaching Geography and the city and citizenship in basic education. In the empirical research, for the execution of the “We Propose” project at the Deuzuita Melo de Albuquerque Municipal Elementary School, some steps were carried out, such as: 1) use of qualitative and quantitative questionnaires in order to know the profile of the students, place of residence and conceptions about the concept of citizenship; 2) analysis of the film “The Boy who Discovered the Wind” and subsequent debate about it, relating it to the main idea of the project; step 3) planning and carrying out the field research, the students identified the location of urban problems through satellite images, tracing a possible route; step 4) and finally the exhibition of the project at the VI knowledge fair, held at the respective educational institution.The results were that teaching, research and extension projects, such as “We Propose” dialogue with theory and practice for the understanding and experience of a more pleasurable teaching that at the same time develops citizenship and the right to “live” the city and not only survive it, whether in social, environmental, cultural or political aspects.

Author Biographies

Dionel Barbosa Ferreira Júnior, Universidade Federal do Tocantins

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Tocantins. Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará.

Evandro Frois de Souza, Universidade Federal do Tocantins

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Tocantins. Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins.

Robson Alves dos Santos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Professor Adjunto do curso de Geografia na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará.

Marcus Vinicius Mariano de Souza, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Professor Adjunto do curso de Geografia na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.

CALLAI, Helena Copetti. Temas e conteúdos no ensino de Geografia. In: Rabelo, Kamila Santos de Paula, Bueno, Míriam Aparecida (Orgs). Currículo, políticas públicas e ensino de Geografia. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, p. 213-230, 2015.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social/Lana de Souza. – Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019. 232p.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Papirus Editora, 2013.

CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira; DE FREITAS, Glauber Magalhães. Os filmes como instrumento didático-pedagógico para o ensino de geografia. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 23, p. 43, 2019.

CLAUDINO, Sergio. Construir uma escola cidadã por meio do Projeto Nós Propomos!: um desafio no espaço Iberoamericano. Sobre Tudo, v. 10, n. 2, p. 35, 2019.

CLAUDINO, Sérgio. PROJETO NÓS PROPOMOS !: A AFIRMAÇÃO DE UMA ALTERNATIVA NA EDUCAÇÃO GEOGRÁFICA ?. In: XVI Colóquio Ibérico Geografia / XVI Coloquio Iberico Geografia . 2018.

COELHO, J. A. P. M.; SOUZA, Gustavo HS; ALBUQUERQUE, Josmário. Desenvolvimento de questionários e aplicação na pesquisa em Informática na Educação. Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa, p. 01-27, 2020.

FARIAS, Paulo Sérgio Cunha. A GEOGRAFIA ESCOLAR CRÍTICA E A FORMAÇÃO PARA A CIDADANIA. Revista GeoSertões, v. 5, n. 10, p. 12-39, 2021. Disponível em: < https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/geosertoes/article/view/1649>. Acesso em 27 de jun. 2021.

LEITE, Cristina Maria Costa. Ensinar e aprender Geografia por meio do Projeto Nós Propomos: a experiência do Distrito Federal. COMISSÃO CIENTÍFICA DO LIVRO, p. 11 -26. 2018.

LIBÂNEO, José Carlos. Sistema de ensino, escola, sala de aula: onde se produz a qualidade das aprendizagens. Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez, v. 7, 2006.

LODI, Lucia Helena; ARAÚJO, Ulisses F. Ética, Cidadania e Educação: Escola, democracia e cidadania. Secretaria de Educação Básica. Ética e Cidadania: Construindo valores na Escola e na Sociedade. Brasília: MEC, p. 69-76, 2007.

PORTELA. Mugiany Oliveira Brito. Propostas para o ensino de cidade: problematizar, sistematizar, sintetizar e significar. In: Karla Annyelly Teixeira de Oliveira e Lucineide Mendes Pires. Ensinar sobre a Cidade. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2017. p. 13-29.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão / Milton Santos. – 7. ed., 2. reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014. 176 p.

VALLERIUS, D.M. A identidade profissional cidadã e o estágio supervisionado de professores de Geografia. 2017. 204 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Goiás, 2017.

VESENTINI, Jose William. Para uma Geografia crítica na escola. VESENTINI, J.W, 1992.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológico superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published

2022-04-11

How to Cite

Júnior, D. B. F., Souza, E. F. de, Santos, R. A. dos, & Souza, M. V. M. de. (2022). Geographical education and citizen training: the international education project “we propose” in basic education in the municipality of Marabá –Pará. Revista Ensino De Geografia (Recife), 5(1), 57–79. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251232