Teaching and learning based on geographical reasoning as a subsid for comparative analysis of curricular norms of basic education in Brazil and Italy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.257378

Keywords:

national curricula, school geography, substantive concepts

Abstract

A considerable portion of the most recent research in the field of School Geography has been dedicated to the investigation of the modus operandi used in the interpretation of the spatiality of facts and phenomena. Therefore, mental operations essential to the exercise of an effectively geographic reasoning are, nowadays, the object of systematic investigations. It is in response to this contemporary reality that initiatives have been registered in several countries aimed at the recent reformulation of their curricular regulations that guide the teaching of geography and, consequently, their teaching systems. In order to identify and understand the geography prescribed in the official documents that govern education in Brazil and Italy, this article presents the results of the comparative analysis between these national documents. In this analysis, we used the Grounded Theory and took as a reference and foundation the substantive concepts that we deem essential for geographic analysis (space – scale – time) and the development of an effectively geographic reasoning. The results of this analysis reveal a set of significant, diversified and even, to a certain extent, discrepant conditions regarding the geography that is intended to be taught in both countries

Author Biographies

Lucio Antonio Leite Alvarenga Botelho, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Doutor em Estudos Históricos, Geográficos e Antropológicos pela Universidade de Pádua (UNIPD)

Roberto Célio Valadão, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Dra do Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Lorena Rocca, Universidade de Pádua; Escola Universitária profissional da Suíça Italiana.

Professora Dra. do Departamento de Ciências Históricas, Geográficas e Antropológicas, Universidade de Pádua, e do Departamento de Formação e Aprendizagem, Escola Universitária Profissionalizante da Suíça Italiana (SUPSI)

References

BOTELHO, Lúcio Antônio Leite Alvarenga. O raciocínio geográfico em perspectiva: a geografia na BNCC brasileira e na indicazioni nazionali italiana. 2022a. 274 f. Tese (Doutorado) - Curso de Geografia, Geografia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022. Cap. 6. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/45286.

BOTELHO, Lúcio Antônio Leite Alvarenga; VALADÃO, Roberto Célio. A problematização nas aulas de Geografia e sua importância no desenvolvimento do Raciocínio Geográfico. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v. 32, n. 71, p. 1-20, out. 2022. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/article/view/29349. Acesso em: 23 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2022v32n71p1131.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em:http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 jun. 2020.

CACHINHO, Herculano. Geografia Escolar: orientação teórica e práxis didáctica. Inforgeo, Lisboa, v. 15, p. 73-92, 2000. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/260593351_GEOGRAFIA_ESCOLAR_ORIENTACAO_TEORICA_E_PRAXIS_DIDACTICA. Acesso em: 23 maio 2020.

CASTRO, Iná Elias de. O problema da escala. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo Cesar da Costa; CORREA, Roberto Lobato. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro, 2017. Cap.4, p. 117-140.

CEPELLOS, Vanessa M.; TONELLI, Maria José. GROUNDED THEORY: passo a passo e questões metodológicas na prática. Ram. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 21, n. 5, p. 1-29, abr. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/ZHvWGNHmNs8WSmVKtfr6hWF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-6971/eRAMG200130.

CORNOLDI, Cesare; MENEGHETTI, Chiara; MOÈ, Angelica; ZAMPERLIN, Claudia. Processi cognitivi, motivazione e apprendimento. Bologna: Il Mulino, 2018.

FACHIN, Odília. Fundamentos de Metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006. 210 p.

ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione. Annali della Pubblica Istruzione. Numero Speciale. Firenze, 2012. Disponível em: http://www.cidi.it/cms/uploads/ckeditor/files/Indicazioni-Annali-Definitivo.pdf. Acesso em 21 dez. 2020.

ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Indicazioni nazionali e nuovi scenari. Roma, 2018. Disponível em: https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Indicazioni+nazionali+e+nuovi+scenari/. Acesso em: 18 jun. 2020.

MÉRENNE-SCHOUMAKE, Bernadette. Didactique de la géographie: organiser les apprentissages. Bruxelas: De Boeck, 2012.

ÖRBRING, David. Geographical and Spatial Thinking in the Swedish Curriculum. In: BROOKS, Clare; BUTT, Graham; FARGHER, Mary. The Power of Geographical Thinking. Cham: Springer, 2017. Cap. 9. p. 137-150. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/349723545_Making_a_curriculum _A_study_of_knowledge_in_Swedish_School_geography. Acesso em 17 de agosto de 2021. DOI: 10.1007/978-3-319-49986-4_10.

ROCCA, Lorena. Partecipare in rete: nuove pratiche per lo sviluppo locale e la gestione del territorio. Bologna: Il Mulino, 2010. 236 p.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio. As dimensões escalares e a abordagem de conteúdos geográficos. Anekumene, [S.L.], n. 2, p. 152-166, 26 jul. 2011. Disponível em: //revistas.pedagogica.edu.co/index.php/anekumene/article/view/7239. Acesso em: 22 jun. 2021. DOI: 10.17227/Anekumene.2011.num2.7239.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio. Professor de Geografia: entre o estudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. Scripta Nova, Barcelona, v. 3, n. 496, p. 1-14, dez. 2014. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/14965/18402. Acesso em: 11 abr. 2019.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque; VALADÃO, Roberto Célio. Tendências Contemporâneas na Aplicação do Conhecimento Geomorfológico na Educação Básica: a escala sob perspectiva. Espaço Aberto, [S.L.], v. 6, n. 1, p. 191-208, 2 jun. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto/article/view/5245. Acesso em: 11 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2016.5245.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio. Complexidade conceitual na construção do conhecimento do conteúdo por professores de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 14, p. 05-23, 2017a. Disponível em: //www.revistaedugeo.com.br/index.php/revistaedugeo/article/view/458. Acesso em: 11 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v7i14.458.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio. Por uma geomorfologia socialmente significativa na geografia escolar: uma contribuição a partir de conceitos fundantes. Acta Geográfica, Boa Vista, p. 179-195, 2017b. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/324780147_Por_uma_Geomorfologia_socialmente_significativa_na_Geografia_Escolar_uma_contribuicao_a_partir_de_conceitos_fundantes. Acesso em: 11 abr. 2019. DOI: 10.5654/acta.v0i0.4780.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio; SILVA, Patrícia Assis da. Do uso pedagógico dos mapas ao exercício do Raciocínio Geográfico. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 99, p. 34-51, jul. 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/1465. Acesso em: 11 abr. 2019.

ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; VALADÃO, Roberto Célio; SILVA, Patrícia Assis da; ARREDONDO, Paloma Miranda. Porque nada substitui um bom professor de Geografia. In Richter D., Souza P. e Menezes P. (Eds.), Percursos teórico-metodológicos e práticos da Geografia Escolar, Alfa Comunicação, 2022, pp. 247-266. Disponível em: https://nepeg.com/livros/percursos-teorico-metodologicos-e-praticos-da-geografia-escolar/. Acesso em: 19 out. 2022.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: técnica e tempo. razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

SANTOS, Milton. Metamorfose do Espaço Habitado: fundamentos teórico e metodológico da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988. 136 p.

SANTOS, Milton. Por uma Geografia Nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica. 6. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004. 288 p.

SARTORI, Giovanni. Comparazione e metodo comparato. Rivista Italiana di Scienza Politica, [s. l], v. 20, n. 3, p. 397-416, dez. 1990. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/italian-political-science-review-rivista-italiana-di-scienza-politica/article/comparazione-e-metodo-comparato/9D65C6AE282C4F15F8880AB35AA7EAE3. Acesso em: 26 dez. 2020.

SCHNEIDER, Sergio; SCHIMITT, Job. O uso do comparativo nas Sociais. Cadernos de Sociologia. Editora da Ufrgs, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, dez. 1998. Disponível em: https://elizabethruano.com/wp-content/uploads/2018/08/schneider-schimitt-1998-o-uso-do-metodo-comparativo-nas-ciencias-sociais.pdf. Acesso em: 29 dez. 2020.

SOUZA, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2016. 320 p.

TANI, Sirpa; CANTELL, Hannele; HILANDER, Markus. Powerful disciplinary knowledge and the status of geography in Finnish upper secondary schools: teachers⠹ views on recent changes. Rivista J-Reading N. 1-2018, [S.L.], v. 7, n. 1, p. 5-16, jun. 2018. Edizioni Nuova Cultura. http://dx.doi.org/10.4458/0623-01. Disponível em: http://www.j-reading.org/index.php/geography/article/view/191/154. Acesso em: 26 out. 2021. DOI: 10.4458/0623-01.

VALADÃO, Roberto Célio; ROQUE ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira; BOTELHO, Lúcio Antônio Leite Alvarenga. Por um tempo para a Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S.L.], v. 13, n. 23, p. 05-22, 2 abr. 2023. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/1209. Acesso em: 07 abr. 2023.

VALENZUELA, Cristina Ofelia; PYSZCZEK, Oscar Luiz. La riqueza del objeto de la Geografía como disciplina multiparadigmática. Geografía em questão: Marechal Cândido Rondon, v.5, p. 75-95, 2012. Disponível em: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/16962/CONICET_Digital_Nro.20719.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 05 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.48075/geoq.v5i2.4930.

ZOTTI, Giovanni. Il metodo comparato in Sociologia. In: GASPARINI, Alberto; STRASSOLDO, Raimondo. Tipi ideali e società. Gorizia: Francoangeli, 1996. p. 151-177.

Published

2023-04-28

How to Cite

Botelho, L. A. L. A., Valadão, R. C., & Rocca, L. (2023). Teaching and learning based on geographical reasoning as a subsid for comparative analysis of curricular norms of basic education in Brazil and Italy. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(1), 132–156. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.257378