Challenges and learnings in the integration of TDCIs in Geography education: case study in a public school in Garanhuns-PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263632

Keywords:

technological integration, digital information and communication technologies, geography teaching

Abstract

Digital Information and Communication Technologies (DICTs) have transformed educational practices, offering new opportunities for teaching and learning. This study analyzes the challenges and learning outcomes of integrating DICTs into geography teaching, focusing on a public school in Garanhuns-PE. The research, based on phenomenology, investigates the perceptions of residents and students about the application of DICTs. The results show that the lack of adequate infrastructure, such as internet access and digital resources, represents a significant obstacle to the implementation of DICTs. However, various strategies have been adopted to overcome these limitations and promote active student participation. The research also highlights the importance of continuing teacher training to ensure effective integration of DICTs, emphasizing the need for specific skills and knowledge to use technologies in a critical and meaningful way. It concludes that integrating DICTs into geography teaching requires not only the availability of technological resources, but also an innovative and adaptive pedagogical approach, capable of transforming challenges into learning opportunities

Author Biographies

Eanes Porto Lima, Universidade de Pernambuco

Graduada em Geografia (Licenciatura) pela Universidade de Pernambuco (UPE).

Ailson Barbosa da Silva, Universidade de Pernambuco

Doutor em Geografia e Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco (UPE).

References

AQUINO, D. T et al. Relato de experiência do PIBID: uso das tdic no ensino da geografia nos anos finais do ensino fundamental. In: PESSOA, C. F; SILVA, A. C. C (org.). Práticas pedagógicas inovadoras. Recife: EDUPE, 2023. p. 10-24.

ARRUDA, M. A. V.; COSTA, I. C. F.; MELO, J. A. B. Introdução das tecnologias da Informação e Comunicação (TDIC's) no ensino de Geografia. In: IX Encontro de Iniciação à Docência da UEPB, Paraíba. Anais [...]. EDIB/UEPB, 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

GUERRA, F. F; BALBINO, C. A.S; MOREIRA, A. M. A. M. Tecnologias e currículo: impactos na prática educativa e no papel do professor. Plures Humanidades, v. 18, n. 1, 2017.

HUMMEL, E. I et al. Inovação e TDIC na educação: da formação à reflexão dos professores da educação básica. Ensino & Pesquisa, [S.L.], v. 22, n. 1, p. 103-115, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, 2024.

MELO JÚNIOR, A. L; MORAIS, R. Estudo de caso como estratégia de investigação qualitativa em educação. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, v. 2, n. 1, p. 26-33, 2018.

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012.

OLIVEIRA, J. A. Inclusão digital: a percepção dos professores sobre a utilização das tecnologias de informação e comunicação (TIC) no ensino da geografia. 2018. Tese de Doutorado. Universidade Fernando Pessoa (Portugal).

SANTOS, S. M. A. V et al. O uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICS) na escola contemporânea. Contribuciones A Las Ciencias Sociales, [S.L.], v. 17, n. 1, p. 4586-4600, 2024.

SILVA, A. C. M; GEHRES, A. F; CAMINHA, I. O. O método fenomenológico como possibilidade para a pesquisa em Educação Física. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 11, n. 27, p. 584-604, 2023.

STÜRMER, A. B. As tic’s nas escolas e os desafios no ensino de geografia na educação básica. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 2, n. 4, p. 3-12, 2011.

Published

2024-10-31

How to Cite

Lima, E. P., & Silva, A. B. da. (2024). Challenges and learnings in the integration of TDCIs in Geography education: case study in a public school in Garanhuns-PE. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(2), 78–88. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263632