Considerations about the importance of the Pedagogical Project of the Course (PPC) for the initial training of teachers: enfase for licenses in geografia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263931

Keywords:

political pedagogical project, geography teaching, teacher training

Abstract

This work addresses questions about the training of Geography teachers. Its main objective is to raise some reflections on the place of the University in the professionalization of teachers who work in basic education classrooms, especially in geographic education and the importance of PPC to guide teaching actions in teacher training. Using the dialectical method, and based on bibliographical review methodologies and application of questionnaires for teachers, we used as a study focus the undergraduate Geography course at the State University of Maranhão (UEMA). The result obtained through the application of questionnaires to teachers highlights that despite the PPC being a fundamental document in the promotion of a higher education course, it is still relatively little used in the academic routine of the undergraduate geography course.

Keywords: Pedagogical political project; geography teacher; teacher training

Author Biographies

Francisco de Oliveira Viana, Universidade Estadual do Maranhão

Graduado em Geografia licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA); Professor mediador Ead na Universidade Estadual do Maranhão (UEMANET).

Lucas Silva Carvalho, State University of Maranhão

My name is Lucas Silva Carvalho, I have a degree in Geography from the State University of Maranhão (UEMA), and I am currently a Master's student in Geography at the same institution. My work focuses on monitoring erosion processes at an experimental station, in addition to developing educational experiments. I am committed to contributing to advances in the areas of education and geosciences, and my goal is to collaborate with other professionals and researchers to promote knowledge and innovation.

Regina Célia de Castro Pereira, State University of Maranhão

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora Adjunta na Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

References

BLOISE, Denise Martins. A importância da metodologia científica na construção da ciência. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 06, Vol. 06, pp. 105-122. Junho de 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Parecer CNE/CP n. 9, de 08 de maio de 2001.

BRASIL. Lei nº 9.394; Diretrizes básicas para a educação. 20 de dezembro de 1992.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia: o professor. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2013.

CARLOS, Ana Fani A.; OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Reformas no mundo da educação: parâmetros curriculares e geografia. 2013.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção do conhecimento. Campinas: Papirus, 1998.

DEMO, Pedro. Política social, educação e cidadania. Papirus Editora, 1994.

LACOSTE, Yves. A geografia – isso serve, em primeiro lugar para fazer guerra. Tradução Maria Cecília França – Campinas, SP: Papirus, 1988.

LIBÂNEO, José Carlos. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar, Curitiba, nº 24, 2004.

LIMA, Michele F.; ZANLORENZI, Claudia M.P.; PINHEIRO, Luciana R. A função do currículo no contexto escolar. 1 ed. Curitiba: Inter saberes, 2012.

LOPES, Claudivan Sanches; Nídia Nacib PONTUSCHKA. "Estudo do meio: teoria e prática." Geografia (Londrina) 18.2 (2009): 173-191.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed.-São Paulo: Atlas, 2003.

ZAINKO, M. A. S. Políticas de formação do professor e qualidade da educação básica: o projeto pedagógico das licenciaturas, os condicionantes da qualidade, o perfil dos professores e o desempenho dos estudantes no Estado do Paraná: análise dos projetos políticos pedagógicos de cursos de licenciaturas. Universidade Federal do Paraná, Pró-reitoria de Graduação e Educação Profissional, Curitiba: UFPR, 2015.

Published

2024-10-31

How to Cite

Viana, F. de O., Carvalho, L. S., & Pereira, R. C. de C. (2024). Considerations about the importance of the Pedagogical Project of the Course (PPC) for the initial training of teachers: enfase for licenses in geografia. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(2), 40–54. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263931