Illustrated teaching: the importance of drawings in geography teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263946

Keywords:

geography teaching, drawing, pedagogical practice, active methodology, learning

Abstract

This article explores the use of drawing as a pedagogical-methodological tool in Geography teaching, addressing the importance of visual resources for understanding complex geographical concepts. In this article, I share my experience as a Geography teacher in public schools in São Paulo, where I adopted the practice of incorporating drawings on the blackboard as a way of facilitating student learning, especially when teaching abstract concepts in Physical Geography. The use of drawings and geographical representations allows students to develop a better spatial understanding, stimulates creativity and increases engagement in lessons. In addition, it is important to highlight the positive impact of drawings on students' self-esteem and improved academic performance, as well as the need to balance the use of technological resources with so-called ‘traditional’ approaches such as drawing, especially in more complex subjects.

Author Biography

Geraldo Rosolen Junior, Universidade Federal de São Paulo

Mestre em História pela Universidade Federal de São Paulo na Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, campus de Guarulhos.

References

ALMEIDA, Rosângela Doin de. Do desenho ao mapa: iniciação cartográfica na escola. 5ed. São Paulo: Contexto, 2001.

BENTES, Rodrigo Nascimento; MENDES, Luiz Augusto Soares. Desenho e topofilia: recursos facilitadores no processo de ensino-aprendizagem da categoria geográfica lugar. Revista Ensino de Geografia, vol3, n1, pp.132–150, 2020.

BRITO, Rogério Oliveira de; RABELO, Francisco Davy Braz. Os desafios do ensino da temática relevo na geografia escolar: experiências na regência no Ensino Fundamental II. Revista Ensino de Geografia, vol.7, n.1, pp.55–75, 2024.

DANTAS, Thiago Calheiros; SANTOS, Maria Francineila Pinheiro dos; SILVA, Ana Paula Lopes da. O desenho como recurso didático no ensino de Geografia. Revista Contexto Geográfico, vol. 1, n.2, pp.52–61, 2016.

FRANCISCHETT, Mafalda Nesi. Construindo elos metodológicos na linguagem cartográfica. Revista Brasileira de Cartografia, n.66, vol.4, pp.843-859, 2014.

MIRANDA, Sérgio Luiz. O lugar do desenho e o desenho do lugar no ensino de geografia: contribuição para uma geografia escolar crítica. 2005. Tese (doutorado em Geografia) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.

OLIVEIRA, Simone Santos de. Desenho e cartografia escolar no ensino de Geografia. Geografia Ensino & Pesquisa, vol. 20, n.3, pp.78-86, 2016.

PELAYO, Raquel. Ensino do desenho: pedagogias, conflitos e desafios. Porto Alegre: Homo Plásticus, 2019.

PROENÇA, Graça. História da Arte. 16ed. São Paulo: Editora Ática, 2006.

SILVA, Denise Mota Pereira da. O desenho como metodologia para desenvolver o raciocínio geográfico de estudantes do 6º ano do ensino fundamental. Revista Signos Geográficos, vol4, pp.1–20, 2022.

Published

2024-10-31

How to Cite

Junior, G. R. (2024). Illustrated teaching: the importance of drawings in geography teaching. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(2), 30–39. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.263946