Continuing training of teachers who teach Geography in the early years of elementary school: Case study in Guairaçá-PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264355

Keywords:

continuous teacher development, early years of elementary education, geography teaching

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the challenges and possibilities of continuous professional development for teachers who teach Geography in the early years of elementary education, based on the perspectives of teachers working in Guairaçá-PR. In this sense, we consider the need to critically address the teacher training process and, consequently, improve geographic education at this level of schooling. This is a qualitative study involving a literature and document review, as well as questionnaires and semi-structured interviews directed at teachers, management, and pedagogical teams from the aforementioned city. The analyses highlight the importance of understanding and addressing teachers' real needs as an essential factor in promoting continuous professional development. Knowing the teachers' demands allows for more targeted training actions, thus aligning the content taught with the challenges faced in the classroom on a daily basis. In this way, continuous professional development can not only update pedagogical-didactic knowledge but also, in an interconnected manner, strengthen the mastery of geographic knowledge necessary for teaching in the early years of elementary education.

Author Biographies

Thainara Nunes de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) e mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Claudivan Sanches Lopes, Universidade Estadual de Maringá

Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Maringá (UEM)

References

ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 30, p. 367-387, ago. 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2010000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 09.abr.2024.

AZAMBUJA, L. D. A Geografia do Brasil na educação básica: uma didática para o ensino da formação socioespacial brasileira. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BODGAN, R.; BILKEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

CALLAI, Helena Copetti; CALLAI, Jaeme Luiz. Grupo, espaço e tempo nas séries iniciais. Boletim Gaúcho de geografia, v. 21, n. 1, 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/bgg/article/view/38636/26360. Acesso em 09 fev.2024.

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. CEDES, Campinas, v.25 n.66, p. 227-247, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/abstract/?lang=pt. Acesso em 12 set. 2024.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Formação inicial e continuada em Geografia: Trabalho Pedagógico, metodologias e (re) construção do conhecimento. In: ZANATTA, B. A; SOUZA, V. C. (Orgs.). Formação de Professores: reflexões do atual cenário da geografia. Goiânia: NEPEG, 2008, p. 85-102.

CAVALCANTI, L. S. O Ensino de Geografia na Escola. 1. ed. Papirus Editora, São Paulo, 2012.

CAVALCANTI, Lana de Souza; SOUZA, Vanilton Camilo de. A formação do professor de Geografia para atuar na educação cidadã. Scripta Nova: revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Barcelona, v. 18, n. 496, p. 1-17, dic. 2014. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/14970/18407. Acesso em: 23.mar.2024.

CAVALCANTI, L. de S. Pensar pela Geografia – ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.

DAVYDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. In: Revista Soviet Education, August/VOL XXX, N° 8, sob o título: “Problems of Developmental Teaching. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas, 1986.

FRANCISCHETT, M. N; PIRES, M. M.; BIRAL, R. B. O ensino de Geografia na formação inicial do professor dos anos iniciais da educação básica. In: de ALMEIDA et all. (Orgs.). A formação do pedagogo para a educação básica e a docência nas áreas de conhecimentos específicos. São Cristóvão-SE: Editora UFS, 2012, p. 175-201.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. 7ª ed. – Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, n,100, p. 33-46. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 09 abr. 2024.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução: Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9ª ed. Tradução: Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.

LEITE, C. M. C. Considerações sobre o processo de formação dos professores que ensinarão geografia nos anos iniciais de escolarização. In: RABELO, K.S. de P.; BUENO, M.A. (Orgs.). Currículo, políticas públicas e ensino de geografia. Goiânia: Ed. Da PUC Goiás, 2015, p. 77-101.

LEMES, Robson de Oliveira. Necessidades formativas em geografia para professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Maringá – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Departamento de Geografia, Programa de Pós-graduação em Geografia, Maringá, 2016. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/bitstream/1/2830/1/000223663.pdf. Acesso em: 23.mar.2024.

LIBÂNEO, José Carlos. O ensino da Didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de Pedagogia. R. bras. Est. Pedag. p. 562-583, 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbep/v91n229/v91n229a07.pdf. Acesso em: 23.mar.2024.

LIBÂNEO, José Carlos. Antinomias na formação de professores e a busca de integração entre o conhecimento pedagógico-didático e o conhecimento disciplinar. In: MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. (org.). Didática: teoria e pesquisa. Araraquara, Sp: Junqueira & Martins Editores, 2015, p. 39-65.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37,p. 7-32, 1999.

MOTA, Fernanda Antônia Barbosa da. Formação continuada de professores: aspectos históricos e perspectivas contemporâneas. Atos de Pesquisa em Educação, v. 4, n. 2, p. 206-219, 2009. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/1678/1136. Acesso em: 22.maio.2024.

NASCIMENTO, Augusto César do. Os reflexos da formação continuada nas práticas de professores de geografia: Uma análise do Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado geografia) - Universidade Estadual Vale do Acaraú – Centro de Ciências Humanas. Sobral, 2017. Disponível em: https://ww2.uva.ce.gov.br/apps/view/listagem_dissertacoes.php?buscar=1204. Acesso em: 05 maio. 2023.

OLIVEIRA, C. O desenvolvimento profissional docente e o ensino da Geografia. In: Sebastiá Alcaraz, Rafael; Tonda Monllor, Emilia María (Eds.). La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía. San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante, 2016, p. 169-185.

PEREIRA, D. L. Z. Localização da Escola Municipal Armando João Bateloqui E.F. Guairaçá-PR. 2024. 1 Figura.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. p. 15 a 34.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2009.

SILVA, D. T. História e Geografia: contextualização e percepções do ensino no Brasil. ACESSO LIVRE, v. único, p. 93-111, 2018. Disponível em: https://revistaacessolivre.files.wordpress.com/2018/12/05_Hist%C3%B3ria-e-Geografia-contextualiza%C3%A7%C3%A3o-e-percep%C3%A7%C3%B5es-do-ensino-no-Brasil.pdf. Acesso em: 20.abr.2024.

SBARDELOTTO, Vanice Schossler. A FORMAÇÃO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA NO CURSO DE PEDAGOGIA: pensando em práticas. Epistemologia e Práxis Educativa - EPEduc, v. 6, n. 1, p. 01–27, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/epeduc/article/view/4199. Acesso em: 20 ago. 2024.

VIGOTSKI, L. A formação social da mente. 8. ed. São Paulo: Martins fontes, 2000.

VIGOTSKI, L. Pensamento e linguagem. 3. ed. São Paulo: Martins fontes, 2005.

Published

2025-01-15

How to Cite

Souza, T. N. de, & Lopes, C. S. (2025). Continuing training of teachers who teach Geography in the early years of elementary school: Case study in Guairaçá-PR. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(3), 1–24. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264355