Field activities in Geography education in Angola: analysis of their trajectory in the national educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.265140

Keywords:

field activities, geography education, teacher training, Angola

Abstract

Since ancient times, field activities have been fundamental for understanding geographical knowledge, constituting a crucial form of organizing Geography education by linking theory to practice. However, knowledge about their antecedents in Geography education in Angola is limited due to the scarcity of studies on the subject, which represents a gap in the training of teachers in this area. This study presents an approach to the trajectory of field activities in Geography education in Angola, from the colonial period to the present day. The objective is to analyze the evolution of field activities at different stages of Angolan educational development, highlighting the main advances and challenges. The study's methodology adopted a bibliographic review, documental analysis, and an interview with a Cuban specialist with extensive knowledge about the Angolan experience in the post-independence period. Data triangulation was performed to ensure the validity and reliability of the results. The collected data were subjected to critical analysis. The results indicate that during the colonial period, education was elitist, with field activities being practically nonexistent. After independence in 1975 and subsequent educational reforms, efforts were made to include local geographical content and practical methodologies, but the armed conflict until 2002 limited these initiatives due to the risk of attacks or landmines. With peace achieved in 2002 and the Educational Reform of 2004, field activities became part of the educational policy and constituted an independent discipline in higher education courses for training Geography teachers. Therefore, despite historical and political challenges, field activities have always been an essential practice in Geography education in Angola, contributing to the learning of geographical concepts, skills, and attitudes.

Author Biographies

Fernando Vianeque Agostinho, Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela

Professor do Departamento de Ensino de Ciências Exatas e do Curso de Mestrado em Metodologia do Ensino Primário do Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela, e dos cursos de Mestrado em Ensino de Geografia do Instituto Superior de Ciências da Educação do Sumbe e do Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla, Angola

Adalberto Giral Gutiérrez, Facultad de Ciencias, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona"

Profesor de la Facultad de Ciencias de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Cuba

References

AGOSTINHO, F. V. Estratégia Metodológica para la Preparación de los Profesores de Geografía en el Desarrollo de las Excursiones Docentes en la Escuelas de Formación de Profesores de Benguela, Angola (Tesis de doctorado), La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, 2017.

ANDRÉ, R. H. O ensino da História em Angola: Balanço (1975-2009) e prospectiva. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Letras. Universidade do Porto, Portugal. Disponível em:http://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/57329/2/tesemestrebecaandre000124633.pdf. 2010.

ASSEMBLEIA NACIONAL DA REPÚBLICA DE ANGOLA. Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda, Angola, 2001.

ASSEMBLEIA NACIONAL DA REPÚBLICA DE ANGOLA. Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Luanda, Angola, 2016

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BOSQUE, R. S. La excursión docente. Una propuesta para el perfeccionamiento de su realización (Tesis Doctoral). La Habana: Instituto Superior de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, 2002.

CELLARD, A. A análise documental. In J. Poupart et al., A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp. 295-316). Petrópolis: Vozes, 2010.

CLAUDINO, S. O ensino da Geografia em Portugal: tradições e desafios. Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Disponível em: http://geoforoiberoamericano.blogspot.com/2009/06/o-ensino-da-geografia-em-portugal.html, 2009

COMENIO, J. A. Didáctica Magna. Octava edición. Editorial Porrúa. Av. República Argentina, 15. México, 1998.

CUÉTARA LÓPEZ, C. R. Comunicação pessoal (Havana, Cuba, 11 de setembro), 2015.

CUÉTARA, R. La Geografía Local En la Escuela Cubana. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. (Libro electrónico), 2010.

DENZIN, N. K. The research at: A theoretical introduction to sociological methods (2ª ed.). Nova York: McGraw-Hill, 1978.

FÉLIX, I. F. Herança e cidadania: Visitas de estudo, excursões escolares e educação estética na formação dos jovens escolares portugueses (1894-1960). Dissertação de Mestrado em Educação Artística. Faculdade de Belas Artes, Universidade de Lisboa, Portugal. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/2574, 2010

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa (3ª ed.). Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIRAL, G. A. Sistema de excursiones escolares para Geografía Física Escolar en Cuba (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico “Lenin de Moscú“, Moscú, 1988.

INTERNATIONAL GEOGRAPHICAL UNION. Declaração sobre Educação Geográfica, 1992.

MARCONI, M. A., & LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica (7ª ed.). São Paulo: Atlas, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, Angola. Geografia. Ensino básico 7.ª classe. INIDE. RPA, 1990.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, Angola. Geografia. Ensino básico 8.ª classe. INIDE. RPA, 1990.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, Angola. Plano de Formação de Professores do 1º Ciclo do Ensino Secundário. 1ª edição. INIDE. Angola. Ministério da Educação, Angola. (2013). Programas de Geografia 10ª, 11ª e 12ª classes. Formação de Professores do 1º ciclo do ensino secundário. INIDE. Editora Moderna, S.A. 2ª edição. Luanda, Angola, 2004.

MONDLANE, E. Lutar por Moçambique. Maputo: Nosso Chão, 1995.

NHONGOLA, G.C. Concepción científica para la gestión pedagógica y didáctica del proceso docente-educativo en la Universidad de Lueji A´nkonde de la República de Angola (Tesis Doctoral). Universidad de Pinar del Rio. Pinar del Rio, Cuba, 2013.

ROUSEAU, J. J. El Emilio. La Habana: Editorial Pueblo y Educación., 1982.

SAMBA, D. L., AGOSTINHO, F.V. & GUTIÉRREZ, A.G. Atividades de campo no ensino da geografia: Percepção dos Alunos do Magistério Mwene Vunongue, Menongue. Revista Sol Nascente, Huambo: CISN, 2022.

SANTOS, M. Cultura, educação e ensino em Angola (Edição eletrónica). Braga, Portugal. Disponível em http://reocities.com/Athens/troy/4285/ensino.zip, 1998.

THOMPSON, P. The voice of the past: Oral history. Oxford: Oxford University Press, 1988.

UNIVERSIDADE AGOSTINHO NETO. Ata da reunião para a uniformização dos planos de estudo e programas dos ISCED. (Luanda, 13-14 de maio de 2004), sob a presidência da Doutora Suzanete Costa, Vice-Reitora para os Assuntos Académicos da Universidade (não publicado), 2004.

ZAU, F. Educação em angola novos trilhos para o desenvolvimento. Luanda: Movilivros, 2009.

Published

2025-01-15

How to Cite

Agostinho, F. V., & Gutiérrez, A. G. (2025). Field activities in Geography education in Angola: analysis of their trajectory in the national educational context. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(3), 94–112. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.265140