The Supervised Internship in Geography and student protagonism in the extension curricularization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.266440

Keywords:

university extension, geography, supervised internship, pedagogical workshops, student protagonism

Abstract

The article discusses the contributions of the Supervised Internship in Geography to student protagonism in the curricularization of university extension. The text is the result of research carried out within the scope of our teaching experiences in the curricular components of Supervised Internship in Geography of the degree course in Geography at the Universidade do Estado da Bahia, Campus IV, Jacobina. The work sought to answer the following problem: how can the Supervised Internship in Geography contribute to student protagonism in the extension curricularization? The methodological basis was a qualitative approach, with the procedure being bibliographical research and action research in a class of undergraduate students from the sixth semester of the year 2024, between the months of August and December, with classes, pedagogical workshops, observations and photographic records. The data obtained in the research reveal the contributions of the Supervised Internship to the protagonism of interns in the extension curricularization actions, by involving the active participation of these students in conducting and intervention activities in non-school educational spaces, through projects articulated with the social, political and economic demands of society and promoting the exchange of knowledge between university and community, uniting theory with practice, teaching, research and extension, as well as strengthening the process of integral training of these students.

Author Biographies

Ivaneide Silva, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas-Unicamp, Professora Adjunta na Universidade do Estado da Bahia (UNEB) Departamento de Ciências Humanas, Campus IV

Carlos Lima Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia, Professor Assistente da Universidade do Estado da Bahia, Professor e coordenador da área de Ciências Humanas (Prefeitura Municipal de Amélia Rodrigues - Bahia)

References

BAHIA. Projeto de Renovação de Reconhecimento do curso de Licenciatura em Geografia do Departamento de Ciências Humanas da UNEB – Campus IV – Jacobina, BA: UNEB/PROGRAD, 2022.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico]: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. 86p.

COSTA, Antonio Carlos Gomes da. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em 20 de fevereiro de 2025.

HAESBAERT, R. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. In: Heidrich, Álvaro; Costa, Benhur; Pires, Cláudia e Ueda, Vanda. (Org.). A emergência da multiterritorialidade: a ressignificação da relação do humano com o espaço. 1ed.Canoas e Porto Alegre: Editora da ULBRA e Editora da UFRGS, 2008.

NÓVOA, Antònio (Coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, Ana Paula da Silva Conceição. Práticas pedagógicas inspiradas no sociointeracionismo: em busca de uma educação a distância significativa. 2014. Disponível em: http://www.abed.org.br/hotsite/20-ciaed/pt/anais/pdf/165.pdf. Acesso em 12 de abril de 2025.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2008.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2003.

VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Lea. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? 4. Ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2025-06-10

How to Cite

Ivaneide Silva, & Ferreira, C. L. (2025). The Supervised Internship in Geography and student protagonism in the extension curricularization. Revista Ensino De Geografia (Recife), 8(1), 1–18. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.266440