Geography and social and environmental education: practices and experiences with primary school students in Catalão (GO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.250154

Keywords:

Geography Teaching, Agroecology, Social and Environmental Education

Abstract

The article describes interventions and a didactic sequence of socio-environmental education with a special focus on agroecological principles. The article aims to demonstrate initiatives for Socio-Environmental and Agroecological Education interventions and highlight their relevance for the training of Basic Education students - Elementary School Stage. In the teaching methodology of the classes, playful perspectives were used, based on games, waste segregation practices and, in a gamified environment, an Agroecological Quiz; finally, a survey was carried out with the students, inducing reflection on the quality of life of people, as well as the internalized knowledge on such themes. Theteaching situations were developed at the State School of Education Matilde Margon Vaz in the city of Catalão (GO), in partnership with the Center for Studies, Research and Extension in Agroecology (NEPEA); integrating the discipline of Supervised Internship in Geography II. The results show a deepening of learning and the internalization of the concepts discussed in the didactic units. It is concluded that didactic experience with alternatives and teaching techniques focused on the student and his / her learning, lead to the increase of conceptual repertoire on themes of Geography of Nature, such as, for example, Socioenvironmental and Agroecological Education.

Author Biographies

Leonoura Katarina Santos, Universidade Federal de Catalão

Graduada em Licenciatura plena em Geografia. Bacharelanda em Geografia. Mestranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia - Regional Catalão/UFG.

Robério Francisco de Macêdo, Universidade Federal de Catalão

Graduando em Licenciatura em Geografia na Universidade Federal de Catalão (UFCat).

Cláudio José Bertazzo, Universidade Federal de Catalão

Possui graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998); graduação em Bacharelado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002); Mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003); Doutorado em Geografia pela Faculdade de Ciência e Tecnologia - UNESP de Presidente Prudente (2009). É professor Associado na Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase na formação de professores de Geografia. Protagoniza atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão nos seguintes eixos temáticos: fundamentos e metodologias para o ensino da Geografia e da Agroecologia; agriculturas ecológicas, agroflorestas, sustentabilidade e territórios rurais.

References

ALMEIDA, P.N. Educação lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo, SP: Loyla, 1995.

BERTAZZO, C. J. Agroecologizando no cerrado. 1. ed. CATALAO: NEPEA/Retratando o Cerrado, 2016.

BRASIL. Lei Federal nº 7.802 de 11/07/1989. Dispõe sobre os agrotóxicos. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L7802.htm>. Acesso em: 23 de nov. 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Documento homologado pela Portaria n° 1.570, publicada no D.O.U. de 21/12/2017, Seção 1, Pág. 146, 2017.

BURIGO, André. Impacto dos Agrotóxicos na alimentação, saúde e meio ambiente. 2016. Disponível em:< http://www.mobilizadores.Fontebr/wp-content/uploads/2016/08/Cartilha-Agrotoxicos-final.pdf > Acesso em: 12 de nov.2018.

CARNEIRO, F. F.; AUGUSTO, L. G. da S.; RIGOTTO, R. M.; FRIEDRICH, K.; BÚRIGO, A. C. (Fonte). Dossiê ABRASCO: um alerta sobre os impactos dos agrotóxicos na saúde. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde João Venâncio: São Paulo: Expressão Popular, 2015.

COELHO, M. C. R. S. Glifosato, Saúde e Ambiente - uma revisão. 2017. Dissertação de Mestrado- Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar – Universidade do Porto, 2017. Disponível em:< http://hdl.handle.net/10216/110203> . Acesso em 19 jan. 2020.

CASTROGIOVANNI, A. C. et al. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 2. ed. Porto Alegre: UFRGS/AGB, 1999.

CAVALCANTI, L.S. de. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2008.

FERREIRA, R. A. S.; SILVA, F. W. O. da. Aplicação da maiêutica em atividades formativas de introdução à engenharia. Educação & Tecnologia. Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 35 – 41, fev. 2004.

FONSECA, V. M. da. A educação ambiental na escola pública: entrelaçando saberes, unificando conteúdos. 1ª ed. São Paulo: Biblioteca 24horas, 2009.

IEA - INSTITUTO DE ECONOMIA AGRÍCOLA - IEA. Defensivos Agrícolas: comercialização recorde em 2011 e expectativas de acréscimo nas vendas em 2012. São Paulo: IEA, 2012.

INCA. INSTITUTO NACIONAL DE CÂNCER JOSÉ ALENCAR GOMES DA SILVA. Posicionamento do Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva Acerca dos Agrotóxicos. 2015. Disponível em: <http://www1.inca.gov.br/inca/Arquivos/comunicacao/posicionamento_do_inca_sobre_os_agrotoxicos_06_abr_15.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2018.

JIMENEZ, A.; GAITE, M. de J. Enseñar Geografia: de la teoria a la práctica. Colección Espacios y Sociedades. Madri: Editorial Síntesis, S.A., 1995.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. 5ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

Número de agrotóxicos registrados em 2020 é o mais alto da série histórica; maioria é genérico, diz governo. O Globo. 14 de janeiro de 2021.Disponível: < https://g1.globo.com/economia/agronegocios/noticia/2021/01/14/numero-de-agrotoxicos-registrados-em-2020-e-o-mais-alto-da-serie-historica-maioria-e-produto-generico.ghtml> Acesso em 13 de maio de 2021.

Liberação é ‘serviço essencial’. Disponível em: <https://reporterbrasil.Fontebr/2020/05/96-agrotoxicos-sao-aprovados-durante-a-pandemia-liberacao-e-servico-essencial/ >. Acesso em: 04 jan. 2021.

PIGNATI, W. A. et al. Distribuição espacial do uso de agrotóxicos no Brasil: uma ferramenta para a Vigilância em Saúde. Ciência & Saúde Coletiva [online]. Rio de Janeiro, v. 22, n. 10, p. 3281-3293, out. 2017.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2021-07-26

How to Cite

Katarina Santos, L., Macêdo, R. F. de, & Bertazzo, C. J. (2021). Geography and social and environmental education: practices and experiences with primary school students in Catalão (GO). Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(2), 228–249. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.250154