The stage for teacher / researcher training in geography with a focus on environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.241976

Keywords:

Geography, Environmental education, teacher training

Abstract

This work aims to discuss the contributions of the internship to the formation of the teacher / researcher in Geography with a focus on Environmental Education (EA) from the socialization of the experiences lived in the Supervised Compulsory Curricular Internship and the Extracurricular Internship, linked to the Geography and Licentiate Degree course. to the Postgraduate Course in Geography (PPGGeo) at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The internships were carried out in different teaching and research institutions, as follows: one elementary school and one secondary school in the city of Itaara / RS; the MO ́Ã Foundation (Santa Maria / RS); the Center for the Study of Geography and Spatial Planning (CEGOT); and the Landscape Laboratory (Portugal). The activities experienced in these institutions allowed pertinent discussions and reflections to be carried out on the importance of internships in the formation of the teacher / researcher in Geography, since the reading and interpretation of geographic thinking in different physical and social contexts is broadened

Author Biographies

Letícia Ramires Corrêa, Universidade Federal de Santa Maria-UFSM

Graduada em Geografia pela UFSM. Mestra em Geografia pelo PPGGEO-UFSM. Doutoranda pelo PPGGeo-UFSM. Professora da rede municipal de Vila Nova do Sul.

Tuane Telles Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em geografia pela Universidade Federal de Santa Maria-UFSM e mestre em geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia-PPGGEO/UFSM. Doutoranda em geografia pelo PPGGEO/UFSM.

References

CAPRA, F. A teia da Vida: Uma nova compreensão cientifica dos sistemas vivos. 11 ed. SP: Editora Cultrix, 1996.

BRANDÃO, C. Aqui é onde eu moro, aqui nós vivemos: escritos para conhecer, pensar e praticar o município educador sustentável. 2 ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. 181p.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasil, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL/leis/L9795.htm. Acesso em: 11 março de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CALLAI, H. C.; ZARTH, P. A. O estudo do município e o ensino de História e Geografia. Ijuí: UNIJUÍ Editora, 1988.

CALLAI, H. C.; ZARTH, P. A. . Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (Org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 6ª edição. Porto Alegre: Medição, 2008. p. 85-135.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MARCONDES FILHO, C. Televisão: a vida pelo vídeo. 7. ed. São Paulo: Moderna, 1998.

MATURANA R., H. Emoções e linguagem na educação e na política; tradução: José Fernando Campos Fortes. - Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002. 98 p.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A. 2005 136 p.

Published

2020-04-08

How to Cite

Corrêa, L. R., & Rodrigues, T. T. (2020). The stage for teacher / researcher training in geography with a focus on environmental education. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(1), 122–131. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.241976