From the global economy to domestic finance: working financial education at the integral citizen school izaura falcão de carvalho

Authors

  • Phellipe Cunha da Silva Universidade Federal de Sergipe
  • Jadson de Jesus Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.245064

Keywords:

home finance, education, economy, primer, consumption

Abstract

This article presents the results of the work developed from the general objective, which consisted of “Elaborating a didactic booklet, based on everyday situations, with the purpose ofmaking it a Financial Education tool”. The specific objectives were: To stimulate the participation of the school community through awareness about domestic financial health; Identify the weaknesses within the financial context about the common actions ofstudents and their families; Understand about the good use of money within what is limited to the family's income; Reflect on the notion of "necessity versus superfluous" in the face of impulse buying; Debate on consumerism in today's society in the face of the capitalist production system; Promote reflection on the indebtedness of Brazilian families; Analyze aspects related to the economic crisis in the face of the global and local economy. If we take into account the access to information that our students have in relation to Financial Education, we can see how fragile the notion of Financial Education they have. The need for this work came in the sense of improving students' conceptions about personal finances. The actions obtained excellent results, with students looking for more information and getting more and more inside the theme

Author Biographies

Phellipe Cunha da Silva, Universidade Federal de Sergipe

Doutor e Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Sergipe - PRODEMA/UFS. Especialista em Ensino de Geografia e Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Alagoas - IGDEMA/UFAL. Professor de Geografia pela Secretaria de Estado da Educação, da Ciência e Tecnologia da Paraíba - SEECT/PB.

Jadson de Jesus Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutor e Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo (PRODEMA/UFS). Especialista em Biotecnologia e Meio Ambiente pela Faculdade Atlântico (FA). Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (DGEI/UFS). Foi Professor de Geografia da Rede Pública Estadual de Ensino de Alagoas (SEDUC/AL) e da Rede Pública de Ensino do Município de São Cristóvão-SE (SEMED-SC). Atualmente é Professor de Geografia da ECIT Izaura Falcão de Carvalho (SEECT/PB). Participou de diversos projetos de pesquisas nas áreas de geografia urbana, cartografia, recursos hídricos, gênero, planejamento territorial e meio ambiente.

References

ABNT – Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 14724: Informação e documentação. Trabalhos Acadêmicos - Apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2002.

HAGUETE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na sociologia. 11ª ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2007.

IBGE. Cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/lucena/panorama. Acesso em 1º de maio de 2019.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

Published

2020-09-09

How to Cite

Silva, P. C. da, & Santos, J. de J. (2020). From the global economy to domestic finance: working financial education at the integral citizen school izaura falcão de carvalho. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(2), 161–179. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.245064