Geography in the school context: a look at teachingpractices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.248873

Keywords:

School geography, teachers, Pre-schoo, Elementary school.

Abstract

This article presents as an investigation the need to think about the understanding of teachers in view of the knowledge of Geography in the school locus and aims to investigate how geographic knowledge fits into teaching practices. For that, a bibliographic survey about Geography in Pre-school and Elementaryschool has become indispensable, which brings as a theoretical subsidy an analysis beyond the descriptive aspect, thus inserting a parameter that involves the critical, political and social analysis of the local to the global and also the constitution of the individual as a citizen. In the methodology, an exploratory research with a qualitative approach was used, which was dismembered in the research instrument and technique of the semi-structured interview with the use of open questions, whose dimension encompassed teachers of Early Childhood Education and Elementary School, being considered two different school institutions. The results of this research were presented supported byofficial documents, such as the National Common Curricular Base and it was found that the teachers demonstrated to use some geographic knowledge. However, there were also conceptual weaknesses in terms of comprehension of objects of knowledge in their entirety. In view of this, the present study presents itself as a possibility for teachers, researchers and other interested in the area to think about some nuances that comprise Geography in the school context.

Author Biographies

Djanní Martinho dos Santos Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professor colaborador do DEDUC/CERES Caicó. Tem experiência na área de Geografia, Ensino e Educação a Distância, com ênfase Educação Geográfica, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino geografia, práticas e metodologias no ensino de Geografia, estágio supervisionado, formação de professores de geografia, tutoria.

Micarla Silva de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduanda do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Izamara Maeli de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduanda do Curso de Pedagogiaa da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

References

BITTENCOURT, C. M. História nas atuais propostas curriculares. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, p. 99-132, 2004.

BRASIL, MEC. BNCC–Base Nacional Curricular Comum. Brasília: SEE, 2017.

______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394. htm>. Acesso em:09 nov.2019.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil /Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Vol.3. Brasília: MECSEF, 1998.

CAVALCANTI, L. de S. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do I seminário nacional: currículo em movimento–Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, p. 1-13, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção leitura, 2002.

GIL, A. C. et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GIOMETTI, A. B. dos R.; PITTON, S. E. C.; ORTIGOZA, S. A. G. Leitura do espaço geográfico através das categorias: lugar, paisagem e território. Franca: Unesp, 2012.

MARTINS, R. E. M. W. A trajetória da geografia e o seu ensino no século XXI. In: TONINI, I. M. et al (Org.) O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 61-75.

MINAYO, M. C. de S. et al. GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 20ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

PIZZATO, M. D. A Geografia no contexto das reformas educacionais brasileiras. Geosul, v. 16, n. 32, p. 96-137, 2001.

REGO, N.; COSTELLA, R. Z. Educação geográfica e ensino de geografia, distinções e relações em busca de estranhamentos. Revista Signos Geográficos, v. 1, p. 15-15, 2019.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 2. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, v. 1, 2006.

STRAFORINI, R. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 175-195, 2018.

Published

2021-07-26

How to Cite

Santos Sobrinho, D. M. dos, Azevedo, M. S. de, & Sousa, I. M. de. (2021). Geography in the school context: a look at teachingpractices. Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(2), 106–121. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.248873