Pedagogical practices and popular culture in the teaching of geography: the case of the festa de Santo Antônio de Barbalha-CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251791

Keywords:

culture, Barbalha, basic education, teaching practices, Geography

Abstract

This work aims to discuss the relationship between Cultural Geography and the Feast of Santo Antônio de Barbalha, which aims to enhance local culture and its relevance to society from the teaching of Geography. It proposes to develop a critical view of the student about courtship and its impacts on the socioeconomic and political spheres, based on the construction of pedagogical practices that can be used by the teacher in the classroom. Thus, the methodology of this research was based, at first, on an office survey of the main works that discuss Cultural Geography, the Teaching of Geography and the pedagogical practices aimed at valuing education from the local space experienced by the student. Then, some proposals for teachingpractices were developed, which can enrich the student's learning process and their relationship with colleagues, teachers and the entire school community. The proposals raised can be used at different levels of Elementary and High School. As a result, the teaching practices presented are able to respond to sensitive points for Basic Education, such as interdisciplinary work, valuing the student's place of experience and valuing local culture by strengthening the cultural roots of Barbalha-CE. It is concluded that this discussion is not exhausted in this text, but needs to be continued from other researches that seek a similar focus, that is, to bring the learning of geography students closer to the aspects experienced in their daily lives.

Author Biographies

Maria Luciana dos Santos Lima, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduada em Geografia pela Universidade Regional do Cariri.

Heibe Santana da Silva, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Doutor em Arquitetura e Urbanismo (UFBA);
Professor do DEGEO (URCA);
Pesquisador dos Laboratórios LCAD (UFBA), Quatro Elementos (URCA) e LABGEA (URCA).

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf>. Acesso em: 30/09/2020.

CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

CLAVAL, P. A Geografia Cultural: o estado da arte. In: CORREIA, M. L. C.; ROSENDAHAL, Z. et al. (org.). Manifestações da cultura no espaço. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 1999.

CLAVAL, P. Geografia Cultural. 1. ed. Florianópolis: EDUSC, 1999.

CLAVAL, P. O papel da nova Geografia Cultural na compreensão da ação humana. In: CORREIA, M. L. C.; ROSENDAHAL, Z. et al. (org.). Matrizes da Geografia Cultural. 1. ed. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001.

CAVALCANTE, L. de S. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativos. In: Seminário nacional: Currículo em movimento, perspectivas atuais, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

EAGLETON, T. A Ideia de Cultura. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp. 2005.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Dossiê do registro: festa do pau de Santo Antônio de Barbalha. 1. ed. Fortaleza: 2015. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos

/Dossie_festa_pau_da_bandeira_santo_ant%C3%B4nio_barbalha.pdf> Acesso em: 27 mai. 2020

MCDOWELL, L. A transformação da geografia cultural. In: GREGORY, D. et al.

(org.) Geografia Humana: sociedade, espaço e ciência social. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

NEVES, N. T. Pau da bandeira de Santo Antônio de Barbalha. 1997. (Texto

mímeo).

SOUZA, Océlio Teixeira de. A Festa do Pau da Bandeira de Santo Antônio de Barbalha (CE): entre o controle e a autonomia (1928-1998). 2000. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

VYGOTKY, Uma perspectiva histórico-cultural da educação. 1. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

WAGNER, P.; MIKESELL, M. Os Temas da Geografia Cultural. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Zeny (Org.). Introdução à Geografia Cultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007. p. 27-62.

Published

2022-04-11

How to Cite

Lima, M. L. dos S., & Silva, H. S. da. (2022). Pedagogical practices and popular culture in the teaching of geography: the case of the festa de Santo Antônio de Barbalha-CE. Revista Ensino De Geografia (Recife), 5(1), 115–133. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251791