Field education: curricular difficulties and relationships with geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.261740

Keywords:

education, geography, rural educator, discipline

Abstract

This article seeks to expose and unveil how school life in the countryside faces a series of challenges and problematizations that directly affect the quality of education offered and the development of rural communities, interweaving the fundamental role of the geography discipline in this environment, as it offers a comprehensive and contextualized understanding of geographic space, which includes both natural and social characteristics. Bringing great authors and thinkers as a basis for carrying out this work, seeking to promote, through the teaching of geography, the appreciation of culture and local knowledge, by exploring themes that contribute to a better retention among students. In this sense, it is worth highlighting that the subject of geography plays a fundamental role in rural schooling, offering essential tools and knowledge to face the challenges and problems present in this context, and contributing to a more inclusive, contextualized and relevant education for rural students.

Author Biographies

Vinícius Feitosa da Silva, Universidade Federal do Acre

Acadêmico do Curso de Pedagogia: Ufac – Campus Floresta

Raíssa Pereira Martins, Universidade Federal do Acre

Acadêmico do Curso de Pedagogia: Ufac – Campus Floresta

References

AMORIM, L. dos R.; DE MACEDO, F. X. Educação do Campo: Contribuições do Educador Paulo Freire. Conedu: VII Congresso Nacional de Educação, 2021.

APPLE, M. W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

CARNEIRO, Sônia Maria Marchiorato. Importância educacional da geografia. Educar em Revista, p. 121-125, 1993.

MARGUTTI, E. C; MARIANO, A.; FURLANETTI, M. P. F. R. A importância da Educação no Campo. 2010. In: I Congresso Internacional da Cátedra Unesco de Educação de Jovens e Adultos. João Pessoa/PB, 2010.

PINCHEMEL, P. The aims and Values of Geographical Education. In: GRAVES, N. J. (ed.) New UNESCO source book for Geography Teaching. Longman/The UNESCO Press, 1982, p. 11-13.

SANTOS, M. Metamorfose do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. São Paulo: Hucitec, 1991.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez Editora/Autores Associados, 1980, p. 40.

SOUZA, M. A. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 105, p. 1089-1111, set./dez. 2008

WERLANG, J.; PEREIRA, P. B. Educação do Campo, CTS, Paulo Freire e Currículo: pesquisas, confluências e aproximações. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, p. e21016, 2021.

FERNANDES, B. M.; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. Referências para uma política nacional de educação do campo: caderno de subsídios. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo, 2005.

Published

2024-06-18

How to Cite

Silva, V. F. da, & Pereira Martins, R. (2024). Field education: curricular difficulties and relationships with geography . Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(1), 37–45. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.261740