The Brigade and the Education Sector of the Homeless Workers Movement

the intersections of the right to housing and to literature in Pernambuco’s occupancies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-7354.2023.259435

Keywords:

right to the city, right to literature, social movements, Homeless Workers’ Movement

Abstract

This is an ethnographic experience report on the activities of the Brigade and the Education Sector of the Homeless Workers’ Movement (Movimento dos Trabalhadores Sem Teto - MTST) in Pernambuco, carried out between July 2021 and July 2023, and whose target audience were children and adolescents who live in occupations of the movement. The activities were based on Antonio Candido’s work The right to literature (O direito à literatura), in which the right to literature is considered a human right, hence, broadening the understanding of the right to housing and to the city as complex rights. In this context, using participatory methodologies and Paulo Freire's popular education, the Brigade and the Education Sector carried out a series of storytelling workshops and recreational activities in order to promote education in human rights. It was noticed that the workshops helped children and adolescents understand the purpose of the MTST, as well as key concepts such as the right to housing and the city. In addition, the activities fostered a sense of community and social cohesion among occupants, also helping to identify participants as subjects of rights, which also had an impact on the increased self-esteem of children and adolescents who participate in MTST’s occupations.

Author Biographies

Clarissa Galvão Cavalcanti Borba, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Sociologia.

Rávanny Landim Bezerra, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Bacharel em Direito.

References

A POLÍTICA e os três setores do sistema social. Departamento Intersindical de Assessoria Parlamentar, 2016. Disponível em: https://www.diap.org.br/index.php/noticias/voce-sabia/86943-a-politica-e-os-tres-setores-do-sistema-social. Acesso em: 8 jan. 2024.

BOULOS, G. Por que ocupamos? - Uma introdução à luta dos sem-teto. São Paulo: Scortecci Editora, 2012.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 14 dez. 2023.

BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Direito à moradia adequada. Brasília: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR, Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013. 76 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000225430&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_134f5a2b-d707-49a0-b96f-2e5c6b979d2a%3F_%3D225430por.pdf&locale=en&multi=true&ark=/ark:/48223/pf0000225430/PDF/225430por.pdf#%5B%7B%22num%22%3A84%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2Cnull%2Cnull%2C0%5D. Acesso em: 14 dez. 2023.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 171-193.

COZINHA SOLIDÁRIA. Cozinha Solidária - Movimento dos Trabalhadores Sem Teto (MTST), c2021. Página inicial. Disponível em: https://www.cozinhasolidaria.com/. Acesso em: 7 dez. 2023.

DUTRA, M. F. C. et al. A Brigada de Educação do MTST-PE: a luta pela literatura e a implementação de uma Biblioteca Comunitária. Revista Literatura e Arte no Ciclo da Alfabetização, Recife, CEEL/UFPE, ano 6, n. 6, p. 78-79, nov. 2022. Disponível em: https://www.serdigital.com.br/gerenciador/clientes/ceel/arquivos/229.pdf. Acesso em: 14 dez. 2023.

FLORES, J. H. A reinvenção dos direitos humanos. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2009.

NAÇÕES UNIDAS. Comentário Geral no 4 do Comitê sobre os Direitos Econômicos, Sociais e Culturais. 1991. Disponível em: https://1library.org/article/coment%C3%A1rio-geral-comit%C3%AA-direitos-econ%C3%B4micos-sociais-culturais-das.q2mexkpy. Acesso em: 7 ago. 2023.

PINI, F. R. O. Educação popular e os seus diferentes espaços: educação social de rua, prisional, campo. In: IV Congresso Internacional de Pedagogia Social, 4., 2012, São Paulo. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092012000100032&lng=en&nrm=abn. Acesso em: 9 ago. 2023.

Published

2024-07-31

How to Cite

Borba, C. G. C., & Bezerra, R. L. (2024). The Brigade and the Education Sector of the Homeless Workers Movement: the intersections of the right to housing and to literature in Pernambuco’s occupancies. Estudos Universitários, 40(2), 494–520. https://doi.org/10.51359/2675-7354.2023.259435