New roles and teacher responsibility by education policies and primary teachers education in Mozambique

Authors

  • Santa Mónica Julião Mugime Faculdade de Ciências de Educação e Psicologia da Universidade Pedagógica de Moçambique
  • Carlinda Leite Universidade do Porto
  • Feliciano M Mahalambie Faculdade de Ciências de Educação e Psicologia da Universidade Pedagógica de Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.33052/inter.v5i8.241620

Keywords:

Teachers roles, Teaching responsibility, Educational policies, Teachers primary education, Mozambique

Abstract

The article, supported by documentary research focused on legislation about educational and curricular policies and initial teacher education in Mozambique, discusses the teacher’s roles and their responsibilities related with these policies, establishing a bridge with the primary school curriculum perspectives. It is argued that the complexity of the teaching profession, associated with the education responsibility to contribute to a positive society development, requires the primary teachers to be able to adapt and deal with the curricular recontextualization (BERNSTEIN, 1993; FERNANDES; FIGUEIREDO, 2018, 2019) and the curriculum reconfiguration (ALMEIDA; LEITE; SANTIAGO, 2013). The discourse analysis conveyed by the educational and curricular policies points to the redefinition of the teacher’s roles and the responsibilities that they need to assume, above all, in the way of carrying out the education.

Author Biographies

Santa Mónica Julião Mugime, Faculdade de Ciências de Educação e Psicologia da Universidade Pedagógica de Moçambique

Doutorada em Educação/Currículo pela Escola Doutoral da Faculdade de Ciências de Educação e Psicologia da Universidade Pedagógica de Moçambique em Parceria com a Faculdade de Psicologia e de Ciências de Educação da Universidade de Porto em Portugal.

Investigadora Auxiliar e docente na Academia de Ciências Policiais de Moçambique.

Carlinda Leite, Universidade do Porto

Professora Catedrática da Universidade do Porto, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação e membro da direção do CIIE. É Professora emérita da Universidade do Porto, desde 2019.

Feliciano M Mahalambie, Faculdade de Ciências de Educação e Psicologia da Universidade Pedagógica de Moçambique

Licenciado em Psicologia e Pedagogia na Faculdade de Ciências de Educação e Psicologia da Universidade Pedagógica de Moçambique.
Director-Geral do Instituto Nacional de Exames, Certificação e Equivalências no Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano.

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Published

2019-06-22