Perception of Medical Students about Internship Fields

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2021.250038

Keywords:

Education Medical, Educational Measurement, Health Services Research

Abstract

The present study aimed to evaluate local internship options used by medical degree students from UFPE, regarding preceptorship and physical structure available in health services. For this purpose, a study case was conducted with a qualitative and quantitative approach with 28 students from April to May 2019. The Likert scale of 5 points was employed to analyze the quantitative variables and an average of points from each health service attributed, classifying at the end as not adequate, regular and adequate. Those qualitative variables consisted of dissertate answers. Results show that the structure of six health services were categorized as regular, while six others were classified as adequate in all preceptorship items. In the dissertate answers, it became clear that come professionals did not present adequate profile to be a preceptor. Therefore, the instrument used here allowed us to know the reality in those services, which are essencial to the evolution of our medical students.

Author Biographies

Fernando Castim Pimentel, UFPE

Doutor em Saúde Pública pelo CPqAM/FIOCRUZ. Professor da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Campus Agreste. Núcleo de Ciências da Vida.

Marcelo Henrique Santos Paiva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Saúde Pública pelo CPqAM/FIOCRUZ. Professor da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Campus Agreste. Núcleo de Ciências da Vida. 

Saulo Ferreira Feitosa, Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste

Doutor em Bioética pela Universidade de Brasília (UnB). Professor da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Campus Agreste. Núcleo de Ciências da Vida. 

Carolina Albuquerque da Paz, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Promoção da Saúde pela University of Western Ontario. Professora da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Campus Agreste. Núcleo de Ciências da Vida. 

References

ADLER, M.S.; GALLIAN, D.M.C. Formação médica e serviço único de saúde: propostas e práticas descritas na literatura especializada. Rev Bras Educ. Med, v.38, n.3, p.388-396, 2014.

AMARAL, E.; DOMINGUES, R.C.L.; ZEFERINO, A.M.B. Avaliando a competência clínica: o Método de Avaliação Estruturada Observacional. Rev Bras Educ Med. v.31, n.3, p.287-90, 2007.

BENBASSAT, J. Role modeling in Medical Education: The Importance of a reflective imitation. Acad Med., v.89, n.4, p.550-554, 2014.

BITTENCOURT, H.R.; CREUTZBERG, M.; DE MORAIS RODRIGUES, A.C.; CASARTELLI, A.O.; FREITAS ALS. Desenvolvimento e validação de um instrumento para avaliação de disciplinas na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional. v.22, n.48, p.91-113, 2013.

BOERBOOM, T.B.B.; STALMEIJER, R.E.; DOLMANS, D.H.J.M.; JAARSMA, D.A.D.C. How feedback can foster professional growth of teachers in the clinical workplace: a review of the literature. Stud Educ Eval. v.46, p.47-52, 2015.

BRASIL. Ministério da Saúde. Programa mais médicos – dois anos: mais saúde para os brasileiros. Brasília, DF: O Ministério; 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Medicina. Parecer CNE/CES n° 116/2014, publicado no DOU de 6 de junho de 2014.

DIAS, A.R.N.; PARANHOS, A.C.M.; TEIXEIRA, R.C.; DOMINGUES, R.J.S. et al. Preceptoria em saúde: percepções e conhecimento dos preceptores de uma unidade de ensino e assistência. Revista Educação Online, n.19, jun-ago, p.83-99, 2015.

GOMES, O.V. Validade e Confiabilidade do Maastricht Clinical Teaching Questionnaire para Língua Portuguesa. Revista Brasileira de Educação Médica, v.43, n.2, p.15-24, 2019.

HAYDT, R.C. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. 6 ed. São Paulo: Ática; 2000.

KEANE, E.; LABHRAINN, I. Obtaining student feedback on teaching & course quality. Briefing paper, n.2, p.1-19, 2005.

LUCKESI, C.C. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Comunicação e Eventos, 2005.

PASSI, V.; JOHNSON, N. The impact of positive doctor role modeling. Med Teach. v.38, n.11, p.1139-45, 2016.

ROCHA, H. C. RIBEIRO, V. B. Curso de Formação Pedagógica para Preceptores do Internato Médico. Revista Brasileira de Educação Médica, v.36, n.3, p. 343-350, 2012.

SANTOS, E.F. et al. Estágios curriculares de Odontologia nos serviços públicos de saúde após as Diretrizes Curriculares Nacionais de 2002. Revista da ABENO, 18(4):31-39, 2018.

TOASSI, R. F. C.; DAVOGLIO, R. S.; LEMOS, V. M. A. Integração ensino-serviço-comunidade: o estágio na atenção básica da graduação em odontologia. Educação em Revista, v. 28, n. 4, p. 223-242, 2012.

ZANOLLI, M.B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na área clínica. In: Educação Médica em Transformação: instrumentos para a construção de novas realidades. São Paulo: Hucitec; 2004.

Published

2021-04-05

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo