Carolina Maria de Jesus and the reading of the world in the Dump Room: Wandering in the place of speech heading to the unheard viable
DOI:
https://doi.org/10.51359/2525-7668.2021.251601Keywords:
Reading the Word and the World, Carolina de Jesus, Paulo FreireAbstract
Academic life allows us to get in touch with various authors. They inspire us in the theoretical and methodological study of our investigative fields in the areas of knowledge. With them, we dialogue and build possibilities of feeling, thinking, and actingin face of reality and the issues that are present in it. Even with this dialog (physical, virtual, and literary), reality impacts us in such a way that we are led to approach other authors whose readings are motivated, many times, by situations beyond academic life. I tell you that this is a very interesting experience. The purpose of this short text is to initiate approximations between Carolina Maria de Jesus and Paulo Freire, starting from the elements present in Quarto de Despejo and Pedagogia do Oprimido. Elementsthatenableustoread Quarto de Despejo in Pedagogia do Oprimido and Pedagogia do Oprimido in Quarto de Despejo. For me this is a challenging experience, full of limits and possibilities, but it is necessary because there are challenges in the pedagogical and social thought of Professor Paulo Freire, as well as in the daily life of the oppressed, and only through approximations with the creations of these characters will it be possible to widen the gaps and strengthen resistance within this system flooded by a rhetoric of hate. This task also has to do with the desire to collaborate with decolonial thinking, but that is a topic for a future conversation.
References
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 10ª. Edição. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de Despejo: diário de uma favelada. 10ª. Edição. São Paulo: Ática, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandre Magno Tavares da SILVA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença CreativeCommons Atribuição 4.0
Internacional (texto da Licença:https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).