The challenges and opportunities experienced during Emergency Remote Teaching in the disciplines of Physics and Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.254119

Keywords:

Physics Teaching, Mathematics Teaching, emergency Remote Teaching

Abstract

The pandemic context experienced in the last two years has caused several changes to occur in the most varied sectors and processes. With regard to Education, a profound readjustment was necessary to make it possible to continue teaching in this new reality. In this context, face-to-face teaching institutions had to modify, in a short period of time, the form of contact with their students and the teaching and learning processes through the use of Information and Communication Technologies. The objective of the work presented below was to analyze the challenges and opportunities experienced by teachers of Physics and Mathematics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Minas Gerais, Arcos, Formiga and São João Evangelista campuses during Emergency Remote Teaching. As an instrument for data collection, an anonymous and voluntary online Google Forms questionnaire was directed through e-mail and WhatsApp groups to these teachers in order to identify the scenario experienced and how these disciplines are in the midst of to the process of change that has taken place, as well as to analyze the training of teachers regarding the use of Information and Communication Technologies. From these analyses, the work presents relevant information about the use ofthese technologies, showing an opportunity for a positive contribution both in contexts similar to Remote Learning and in post-pandemic learning processes, providing new ways of teaching and, mainly, of learning.

Author Biographies

Filipe Diego da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Campus São João Evangelista

Mestrando em Engenharia de Sistemas e Automação na Universidade Federal de Lavras - UFLA e Especialização em andamento em Docência com Ênfase na Educação Básica
Instituto Federal Minas Gerais, IFMG, Brasil.

Joice Stella de Melo Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais

Mestre em Matemática pela Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ

Wálmisson Régis de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, São João Evangelista

Mestre em Matemática pela Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ

References

AHAD, Ana M. Abdul. Tecnologias de informação e comunicação como estratégia pedagógica para a educação. EaD: Diálogos, compartilhamentos, práticas e saberes, Barbacena, p. 51-60, 2016.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011. Capítulo 3. pp. 27-37. Disponível em: <http://catalogo.educacaonaculturadigital.mec.gov.br/hypermedia_files/live/nucleo_de_base2/medias/files/Capitulo_3_livro_curriculo_TIC.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2022.

BEHAR, P. A. O Ensino remoto emergencial e a educação a distância. Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS. jul. 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia>. Acesso em: 16 mar. 2022.

BLOOM, B.; HASTINGS, J.; MADAUS, G. F. Handbook of formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw-Hill. (1971).

BRASIL. Pesquisa do IBGE revela que 4,1 milhões de estudantes da rede pública não tem acesso à internet. Brasil, País Digital. Disponível em: <https://brasilpaisdigital.com.br/pesquisa-do-ibge-revela-que-41-milhoes-de-estudantes-da-rede-publica-nao-tem-acesso-a-internet/>. Acesso em: 31 mar. 2022.

CASATTI, D. (2020). Um Guia Para Sobreviver à Pandemia do Ensino Remoto. ICMC São Carlos, [S. l.], 7 maio 2020. Disponível em: <https://www.icmc.usp.br/noticias/4917-um-guia-para-sobreviver-a-pandemia-doensino-remoto>. Acesso em: 21 mar. 2022.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em Rede: a era da informação, economia, sociedade e cultura. 6 ed. Tradução Roneide Venancio Majer. São Paulo: Paz & Terra, 2011. v. 1.

CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. 2020.

DORNELES, D. M. A formação do professor para o uso das tics em sala de aula: uma discussão a partir do projeto piloto UCA no Acre. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 5 (2), 71-87. doi: 10.17851/1983-3652.5.2.71-87.

FALEIROS, F. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 25, n. 4, p. 1-6, 2016.

FELDKERCHER, Nadiane; MATHIAS, Carmen Vieria. Uso das TICs na Educação Superior presencial e a distância: a visão dos professores. TE&ET: Revista Iberoamericana de Tecnologia em Educación y Educación em Tecnologia, 2011. Disponível: <http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/14215>. Acesso em: 26 abr. 2022.

FORMIGA, Marcos. A terminologia da EAD. In: LITTO, Frederic Michael; FORMIGA, Manuel Marcos Maciel (Orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009.

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1997.

GÓIS, Rizzardo R. P. Q. de Rodrigues; SANTOS, Giane M. Martins dos. Tecnologias da informação e comunicação no ensino superior e seus benefícios. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias – Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. São Paulo, SP, 2021.

IFMG. IFMG estabelece diretrizes para o Ensino Remoto Emergencial. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Campus Avançado Piumhi, 2020. Disponível em: <https://www.ifmg.edu.br/piumhi/noticias/instrucao-normativa-ndeg-5-do-ifmg>. Acesso em: 21 mar. 2022.

IFMG. O que é o IFMG. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, 2021. Disponível em: <https://www.ifmg.edu.br/portal/sobre-o-ifmg/o-que-e-o-ifmg>. Acesso em: 21 mar. 2022.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. São Paulo: Papirus, 2003. ISBN: 978-85-308-1039-9.

MENTIMETER. O que é Mentimeter. 2022. Disponível em: < https://www.mentimeter.com/pt-BR >. Acesso em: 11 abr. 2022.

MERCADO, Luís P. L. Formação docente e novas tecnologias. Universidade Federal de Alagoas. IV Congresso RIBIE, 2021.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: < https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/9756/1/2020_Transitando%20de%20um%20ensino%20remoto%20emergencial%20para%20uma%20educa%c3%a7%c3%a3o%20digital%20em%20rede%2c%20em%20tempos%20de%20pandemia.pdf>. Acesso em: 08 abr. 2022.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20, 2020.

PHET. Simulação Interativas para Ciência e Matemática. 2022. Disponível em: < https://phet.colorado.edu/pt_BR/>. Acesso em: 11 abr. 2022.

PUC-SP. Sobre o GeoGebra. Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia. Instituto São Paulo – GeoGebra, 2022. Disponível em: <https://www.pucsp.br/geogebrasp/geogebra.html>. Acesso em: 11 abr. 2022.

QUEIROZ-NETO, José P. de; ANDRADE, Alexandra N. de; SOUZA, Clisivânia D. de; CHAGAS, Emanuelle L. Teixeira. Avaliação formativa: estratégia no ensino remoto na pandemia de covid-19. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 33, e08463, 2021. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v33.8463

RIBAS, Daniel. A docência no ensino superior e as novas tecnologias. Revista Eletrônica Lato Sensu – Ano 3, nº 1, 2008.

RODRIGUES, A. Ensino remoto na educação superior: desafios e conquistas em tempos de pandemia. SBC Horizontes, [S. l.], jun. 2020. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/06/17/ensino-remoto-na-educacao-superior/>. Acesso em: 21 mar. 2022.

ROGERS, C. R. Liberdade de aprender em nossa década. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

SANTO, Janete A. do Espírito; ANDRÉ, Bianka Pires. As Contribuições das Tecnologias da Informação e da Comunicação – TICs para o Ensino na Educação Básica. E-scrita: Revista do Curso de Letras da UNIABEU. Nilópolis, v.4, Número 2, Especial, 2013. Disponível em: <https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/827>. Acesso em: 26 abr. 2022.

SOLTOSKI, Roberto Cesar; SOUZA, Márcia Previato de. A influência do uso das novas tecnologias da educação. VI Encontro de Produção Científica e Tecnologia. 24 a 28 de outubro de 2011.

TAVARES, Guilherme H. P; SOUSA, Cleyton S. de. Perspectivas para o Ensino híbrido pós-pandemia. Consciência: a virtualização do ensino, ressignificando a aprendizagem. 2021. Disponível em: < http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/18187 >. Acesso em: 11 abr. 2022.

UNESCO, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Education: From disruption to recovery. 2020. Disponível em: <https://en.unesco.org/covid19/educationres-ponse>. Acesso em: 07 abr. 2022.

VASCONCELOS, L.; GUEDES, L. F. A. E-surveys: vantagens e limitações dos questionários eletrônicos via internet no contexto da pesquisa científica. SEMINÁRIO EM ADMINISTRAÇÃO, 10., 2007, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: FEA/USP, 2007, p. 84.

Published

2022-11-09

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo