Between knots and lines: curricular weavings under a contextualized anddecolonial approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.254789

Keywords:

Curriculum, Decoloniality, Contextualized Education

Abstract

The present work seeks to contribute to the debate about the process of building the curriculum, its narratives, and the representations it carries, presenting the possibilities of rethinking it in the search for pedagogical actions that include the subjects. Therefore, the discussions are based on the concepts of decoloniality and contextualization. The research brings the experience of contextualized education to the coexistence with the Semiarid as an emancipatory proposal, proposing a new conception of education through the practices developed by the Regional Institute for Appropriate Small Agriculture (IRPAA). The methodology was based on a qualitative approach, of the documentary type. To promote the proposed dialogue, the following references were used (SILVA, 2011), (MARX; ENGELS. 2011), (FREIRE, 1987), (MARTINS, 2006), (MALVEZZI, 2007), (COSTA, TORRES, GROSFOGUEL, 2018), (TORRES, 2018). We reflect the challenges posed to rethink the curriculum, proposing to carry out formative actions based on new approaches.

References

AQUINO, Maryângela Ribeiro de. Educação para a convivência com o semiárido e direitos humanos: práticas educativas do Instituto Regional da Pequena Agropecuária Apropriada – IRPAA, em Juazeiro - Ba. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Educação – DEDC - Campus I. Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC). 2016.

COSTA; Joaze Bernardino; TORRES, Nelson Maldonado; GROSFOGUEL, Ramón. Introdução: Decolonialidade e pensamento afrodiásporico. In: COSTA, Bernardino Joaze; TORRES, Maldonado Nelson; GROSFOGUEL Ramón (Org.). Decolonialidade e Pensamento Afrodiásporico. - 2ed - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. (Coleção Cultura Negra e Identidades).

GOMES, Lino Nilma. O movimento negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: COSTA, Bernardino Joaze; TORRES, Maldonado Nelson; GROSFOGUEL Ramón (Org.). Decolonialidade e Pensamento Afrodiásporico. - 2ed - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. (Coleção Cultura Negra e Identidades).

MALVEZZI, Roberto. Semi-árido - uma visão holística. 140p. – (Pensar Brasil) – Brasília: Confea, 2007.

MARTINS, Josemar da Silva. Anotações em torno do conceito de Educação para a Convivência com o Semi-Árido. In: Educação para a Convivência com o Semi-Árido Árido: Reflexões Teórico-Práticas. Juazeiro/BA: Secretaria Executiva da Rede de Educação do Semi-Árido, Selo Editorial-RESAB, 2006. Disponível em: http://plataforma.redesan.ufrgs.br/biblioteca/mostrar_bib.php?COD_ARQUIVO=11317

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. Campinas, São Paulo: Navegando, 2011.

MENEZES, Ana Célia.; ARAÚJO, Lucineide Martins. Currículo, contextualização e complexidade: espaço de interlocução de diferentes saberes. In: Caderno Multidisciplinar – Educação e Contexto do Semi-Árido Brasileiro: Currículo, Contextualização e Complexidade: elementos para se pensar a escola no Semi-Árido. V.1 – Juazeiro/BA: Selo Editorial RESAB, 2007. p. 33-47.

REIS, Edmerson dos Santos. Educação Contextualizada e Educação Glocal: pertencimento a mundialização ou Formação para uma cidadania planetária. Revista ComSertões – Juazeiro-BA, v.8, n.1, janeiro-junho 2020.

SÁ, Almair Morais de. Quando os ventos da convivência chegam, varrem e semeiam que “o Nordeste é viável. Crítica Histórica ano X, n. 19, Junho/2019. ISSN: 2177-9961

SILVA, Adelaide Pereira; MENEZES, Ana Célia Silva; REIS, Edmerson dos Santos. Educação para a convivência com o Semiárido: desafios e possibilidades de um novo fazer. In: ROCHA, Maria Izabel Antunes (Org.). Territórios educativos na educação do campo: escola, comunidade e movimentos sociais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ed. - 1. reimp - Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petropólis, RJ: Vozes, 1995.

TORRES, Nelson Maldonado. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: COSTA, Bernardino Joaze; TORRES, Maldonado Nelson; GROSFOGUEL Ramón (Org.). Decolonialidade e Pensamento Afrodiásporico. - 2ed - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. (Coleção Cultura Negra e Identidades).

Published

2023-03-09

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo