Oyá-Iansã: black feminine, umbanda, intersectionality, curriculum andequity, ritualistic dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.256356

Keywords:

Curriculum, Equity, Intersectionality, Culture

Abstract

This research is based on the female protagonism, specifically in the aspects: body, dance, identity and resistance, synthesizing the characteristics of the sacred and the feminine in the figure of Oyá-lansă. The construction of dance movements in relation to the struggles women face in contemporary in the spaces of contemporary social daily life, highlighting the strength of women in history and in the figure of lansă. Versing on school curriculum and intersectionality, archetype and symbolic representation for the adepts of Afro-Brazilian culture, as well as, contribution to the history of Brazilian art. Demonstrating the relevance of the movements and the greatness of the black woman based on the optics of the body and dance. The methodology used is based on field research and bibliographic research. The methodology used is based on field and bibliographic research, with an analysis of the characteristics of Oyá-lansă, based on research in Umbanda and in the curriculum of the Elementary School II. In this sense, this research enables new perspectives in the fight for an anti-racist for an anti-racist education, based on equity and on the processes of valorization of black women in society.

Author Biographies

Nilson Ferreira de Almeida, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Graduado em Arte Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO/Guarapuava. Graduado em Pedagogia pela Universidade Cruzeiro do Sul - UCS. Pós-graduado em Diversidade Escolar: Comunidade Quilombolas, Indígenas e Educação do Campo pela Faculdade de Educação Superior Don Bosco. Mestre em educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO/Guarapuava, doutorando em educação pela Universidade Estadual do Centro Oeste: Unicentro/guarapuava. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes, atuando principalmente no seguinte tema: musicalização e dança na educação infantil e ensino fundamental 01.

Jamile Santiello, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Doutora em Comunicação e Cultura (ECO-UFRJ-2010-2013). Mestre em Educação (UEM/PR-2004-2006). Especialista em Computação aplicada ao Ensino (UEM/PR-1999). Programa de Formação Pedagógica (CEFET/PR-2000). Graduada em Tecnologia em Processamento de Dados (UNOPAR/PR-1995-1997). Bacharel em Direito (2014-2018). Atualmente é Professora efetiva da Universidade Estadual do Centro-Oeste- UNICENTRO, no Departamento de Pedagogia, lecionando na Graduação: Educação e Tecnologias, e Mestrado em Educação, nas disciplinas: Pesquisa em Educação, Tecnologia e Comunicação e, Comunicação, Educação e Tecnologia.

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Published

2023-03-03

Issue

Section

Artigos em fluxo contínuo